توانمندی ائمه جماعات به کاهش پرونده‌های قضایی کمک می‌کند


توانمندی ائمه جماعات به کاهش پرونده‌های قضایی کمک می‌کند

مشهد- ایرنا- معاون قضایی رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی گفت: با توانمندی فقهی و حقوقی ائمه جماعات در مساجد می‌توان به کاهش پرونده‌های قضایی امیدوار بود.

محمود رفسنجانی روز چهارشنبه در مراسم آخرین مرحله طرح همیاران شورای حل اختلاف در مساجد مشهد افزود: در طول ۲ ماه شروع این طرح تاکنون ۹۴۱ پرونده به این شوراها ارجاع شده که بیش از ۵۰ درصد پرونده‌ها به صلح و سارش رسیده است.

وی ادامه داد: بر همین رویکرد به زودی طرح همیاران، در روستاهای بخش رضویه و مُلک آباد نیز اجرا خواهد شد تا حجم پرونده هایی که در پاسگاه های محلی تشکیل می‌شود کاهش یابد و شاهد ارتباط بیشتر مردم با مساجد باشیم.

رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: یکی از دلایل تمرکز بر این طرح ایمان به ظرفیت مساجد است و بر همین اساس در اجرای این طرح که به صورت آزمایشی در شهر مشهد انجام می‌شود ۱۲۰ مسجد در سه مرحله زیر نظر ائمه جماعات و معتمدین محلی در این اقدام مشارکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۱۸ میلیون پرونده در مراکز قضایی تشکیل می‌شود افزود: در حال حاضر پروندهای کیفریی که امکان سازش در آنها وجود دارد قبل از ثبت کلاسه در دادسرا به این شوراها ارجاع می‌شود تا حجم پرونده‌ها در دادسرا کاهش یابد.

رفسنجانی ادامه داد: در مرحله بعد می‌توان سایر پرونده‌های حقوقی را نیز به این شوراها ارجاع داد.

قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: هدف از اینگونه طرح‌ها این نیست که بار و وظایف ارگان‌ها و نهادها بر دوش مساجد گذاشته شود بلکه باید سطح مساجد به گونه‌ای ارتقا یابد که مساجد بر تحول‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذار باشد.

حجت الاسلام مجید فاطمی ارفع افزود: با این رویکرد بار بزرگی از دوش نهادها و سازمان‌ها برداشته شده و نقش مردم نیز پررنگتر خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است و مساجد نقش بسیار ویژه‌ای در تربیت نیروی انسانی تراز تمدن اسلامی دارند.

قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی گفت: در برسی انجام شده نزدیک ۳۰ عنوان فعالیت سازمان‌ها و نهادهای اسلامی می‌توانند در ارتباط با مساجد انجام شوند.

معاون امور مساجد و ادارات شورای حل اختلاف استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: این شورا رای صادر نمی‌کند بلکه تمام سعی و تلاش خود را بر ایجاد صلح و صفا بین مردم دارد.

حجت الاسلام ابوالحسن نبئی افزود: اعضای این شورای پنج نفره شامل، امام جماعت به عنوان رییس شعبه، سه ریش سفید و معتمد محلی به اتفاق یک عضو علی البدل و همراهی یک منشی به پرونده‌های ارجاعی رسیدگی می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی پرونده‌ها مربوط به مسائل خانوادگی است، لازم است در ترکیب این اعضا یک یا دو عضو زن نیز حضور داشته باشند.

معاون امور مساجد و ادارات شورای حل اختلاف استان خراسان رضوی گفت: زمان برگزای جلسات نیز در اختیار شورا قرار دارد تا به بهترین شکل ممکن پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی افزود: در طول تاریخ همواره روحانیت و مساجد در حرکت‌های جهادی پیشرو بوده‌اند و مردم در اموری که با مشکل روبرو می‌شدند به مساجد مراجعه می‌کردند، در زمان انقلاب و شکل گیری جمهوری اسلامی نیز مساجد و روحانیت نقش ویژه ایفا کردند و پیام‌های امام خمینی (ره) را به گوش مردم می‌رساندند.

حجت الاسلام نبئی با اشاره به نقش مساجد و ائمه جماعات در دوران جنگ تحمیلی نیز ادامه داد: در طرح همیاران هم شاهد ایجاد صلح و صفا بین مردم توسط امام جماعت مسجد و معتمدین محلی هستیم.

شورای حل اختلاف در استان خراسان رضوی دارای ۳۳۸ شعبه می‌باشد که از این تعداد ۱۰۹ شعبه در شهر مشهد و ۲۲۶ شعبه در سایر شهرستان‌های استان است.

در این شعبه‌ها هزار و ۹۰۸ نفر مشغول ارائه خدمت هستند که از این تعداد ۸۱۲ نفر در مشهد و مابقی نیز در سایر شهرستانهای استان مشغول فعالیت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا