فرماندار بستان آباد: حق آبه تالاب بین المللی قوریگل زودتر انتقال یابد


فرماندار بستان آباد: حق آبه تالاب بین المللی قوریگل زودتر انتقال یابد

تبریز-ایرنا- فرماندار شهرستان بستان آباد با بیان اینکه حق آبه تالاب بین المللی قوریگل همه ساله از 15 آبان ماه تا 15 اردیبهشت سال آینده است، تاکید کرد: برای جلوگیری از اثرات زیست محیطی باید انتقال حق آبه به این تالاب زودتر انجام شود.

یداله الهیاری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه کمیته مدیریت محلی تالاب بین الملی قوریگل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به لزوم ساماندهی کانال انتقال آب صبری چای به تالاب قوریگل از روستاهای نوجه ده کوه و هراب گفت: متاسفانه در این مسیر شاهد هدر رفت آب هستیم.

وی از کوتاهی برخی از ادارات و نهادها در امر انتقال حق آبه قوریگل انتقاد کرد و افزود: آب در بالا دست موجود هست ولی برای انتقال آن دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه در بالا دست ۳۰۰ متر مکعب آب وارد کانال می شود، افزود: متاسفانه تنها ۱۰۰ متر مکعب آب از این کانال وارد تالاب می شود.

فرماندار بستان آباد افزود: باید تلاش شود هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکل در این زمینه اقدام شود.

وی میزان آب موجود در تالاب بین المللی قوریگل را یک میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: اگر روند انتقال حق آبه به تعویق بیفتد در آینده شاهد کاهش آب تالاب و اثرات منفی زیست محیطی خواهیم بود.

تالاب قوری‌گل (تالاب خشک) با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد درمجاورت روستای امناب (ایمناب) قرار گرفته‌است . منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه قوریگل، این تالاب جزء تالابهای بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد. همچنین این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است. هم اکنون برنامه های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه های جانوری اطراف دریاچه می باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان