کرونا ضرورت ایجاد سیستم‌های هوشمند برای سالمندان را گوشزد کرد


کرونا ضرورت ایجاد سیستم‌های هوشمند برای سالمندان را گوشزد کرد

اصفهان - ایرنا - مسوول دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: همه‌گیری بیماری کرونا در چند ماه اخیر، ضرورت ایجاد سیستم‌های هوشمند و نوین برای رفع نیازهای سالمندان را به جوامع ، گوشزد و فرصتی را برای تغییر نگرش‌ها در این زمینه ایجاد کرد.

به گزارش ایرنا، حسام‌الدین علامه که روز چهارشنبه بصورت ویدئو کنفرانس در نشست برنامه‌ریزی پیوستن اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند و اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌های هفته جهانی سالمند شرکت کرد، افزود: پس از شیوع بیماری کرونا، سالمندان ناچار شدند در خانه بمانند و انزوای تحمیلی را تحمل کنند که همین امر مسائل بسیاری را روشن ساخت.

وی ادامه داد: این شرایط نشان داد اگر زیرساخت‌های شهری برای ارائه خدمات در منزل، خرید نیازهای روزانه و دریافت خدمات بهداشتی و درمانی طبقه‌بندی نشده و نیاز سالمندان شناسایی نشود و سیستم‌های هوشمند برای رفع آنها در دسترس نباشد ما با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم.

علامه در این نشست که در عمارت باغ زرشک اصفهان برگزار شد، اظهارداشت: اگر این سیستم‌های هوشمند برای رفع نیازهای سالمندان ایجاد نشود با توجه به رشد روز افزون جمعیت سالمندان تا ۲ دهه آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

وی به شعار امسال روز جهانی سالمندان اشاره و اضافه کرد: شعار امسال " کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان " است و تاکید بر این دارد که همه‌گیری کرونا ما را به ۲ دهه آینده کشاند و به ما متذکر شد که باید نگاه‌مان را به نیازهای آنها معطوف کنیم.

مسوول دبیرخانه شورای ملی سالمندان خاطرنشان کرد: نگاه ما در سند ملی سالمندان کشور این است که با توجه به رشد جمعیت سالمندان، محیط دوستدار آنها در شهرها ایجاد شود و کرونا این فرصت را ایجاد کرد تا بیشتر از قبل به این موضوع توجه شود.

علامه با اشاره به اینکه در زمان حاضر کمتر از سه دهم درصد جمعیت سالمندان کشور در مراکز نگهداری سالمندان بسر می‌برند، گفت: ما باید محیط زندگی شهری را برای آنها مناسب‌سازی کنیم تا بتوانند نیازهای خود را در این محیط رفع کنند.

وی با بیان اینکه اصفهان بطور عملیاتی وارد این بحث شده است، اضافه کرد: با کمک صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و همراهی مسوولان اصفهان امید است برای نخستین بار در کشور شاهد تحقق واقعی محیط دوستدار سالمند در اصفهان باشیم.

وی به محورهای شهر دوستدار سالمند اشاره و تصریح کرد: برای عملیاتی کردن این هدف نیاز به نقشه راه و مشخص شدن اولویت‌ها داریم و تلاش می‌کنیم از تجربه اصفهان در سایر مناطق کشور استفاده شود.

شاخص‌های شهر دوستدار سالمند شامل حمل و نقل، مسکن، ساختمان‌ها، مشارکت اجتماعی، احترام، اطلاعات و ارتباطات، مشارکت مدنی، استخدام، حمایت اجتماعی و خدمات سلامت است.

رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: لازم است افکار و نگرش خود را نسبت به سالمندان تغییر دهیم در غیر این صورت در آینده نه چندان دور دچار حسرت خواهیم شد.

کوروش محمدی با بیان اینکه لازم است شهرها و جوامع مختلف برای سالمندان، زیست پذیر و باورپذیر باشند، افزود: اگر باورها تغییر نکند به این هدف دست پیدا نمی‌کنیم و نگاه ما در این زمینه باید تعاملی باشد.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان از دو و نیم سال گذشته ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: تا کنون اقدامات خوبی برای پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار سالمند انجام شده است.

محمدی با تاکید بر اینکه ما از زیرساخت‌های شهر دوستدار سالمند در حوزه فکری و کالبدی هنوز فاصله داریم، تصریح کرد:با این وجود اصفهان از بسیاری از شهرهای دیگر در زمینه سالمندی جلوتر است اما بدلیل اینکه از ابتدا به آن توجه نشده بود، کارهای سختی در پیش رو داریم.

مرتضی رشیدی معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه بیشتر برنامه‌های هفته سالمند در این شهر بدلیل شیوع بیماری کرونا بصورت مجازی برگزار میشود، گفت: طراحی لوگوی اصفهان شهر دوستدار سالمند، انتشار کتاب و برگزاری جشنواره ملی عکس سالمندی از جمله برنامه‌های هفته سالمند است.

در این نشست از چند محصول فرهنگی و لوگوی اصفهان شهر دوستدار سالمند رونمایی شد.

تفاهم‌نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند مهر سال ۹۸ با حضور نمایندگان شهرداری اصفهان، شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی) و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

صندوق سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ برنامه های ویژه ای در بخش سالمندان دارد و بسیاری از طرح ها نیز اکنون در کشورهای جهان در حال اجراست.

هفتم تا سیزدهم مهر هفته ملی سالمند نام دارد؛ بر پایه آخرین آمار سال ۱۳۹۵، ۹.۳۷ درصد از جمعیت کشور در مرحله سالمندی قرار دارند که این نرخ در استان اصفهان حدود ۱۱ درصد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان