830 شهر دنیا به شبکه شهرهای دوستدار سالمند پیوستند


830 شهر دنیا به شبکه شهرهای دوستدار سالمند پیوستند

اصفهان - ایرنا - نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران گفت: تاکنون 830 شهر از 41 کشور به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند پیوستند و مطمئن هستم اصفهان به زودی به این شبکه خواهد پیوست.

به گزارش ایرنا، لیلا السائجی جودان که روز چهارشنبه بصورت ویدئو کنفرانس در نشست برنامه‌ریزی پیوستن اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند و اطلاع رسانی درباره برنامه های هفته جهانی سالمند شرکت کرد، افزود: اقدام برای پیوستن اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند از سال گذشته با همکاری شورای ملی سالمندان ایران و شهرداری، بهزیستی و شورای شهر اصفهان آغاز شد و کار ارزیابی و مطالعاتی آن توسط دانشگاهیان صورت گرفت.

وی در این نشست که در عمارت باغ زرشک اصفهان برگزار شد، اظهارداشت: نتایج این تحقیقات تکمیل و شواهد علمی و اولویت های دقیق برای برنامه ریزی اجرایی شهر دوستدار سالمند از آن حاصل شده است.

جودان با بیان اینکه تمرکز همکاری های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد با اصفهان در سال جاری بر تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی تحقق شهر دوستدار سالمند در پنج محله کلانشهر اصفهان بصورت آزمایشی است، تصریح کرد: امید است که این هدف با همکاری دانشگاهیان اصفهان به زودی محقق شود.

وی با تاکید بر پایبندی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد بر همکاری با مسوولان اصفهان در این زمینه، افزود: مرحله دوم شهر دوستدار سالمند در اصفهان آغاز شده است و اطلاعات و نتایج تحقیقات اولیه آن به گوش بسیاری از کشورها رسیده و بسیاری از آنها پیشرفتهای اصفهان را دنبال می کنند تا از نتایج آن استفاده کنند.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه سالمندی در دنیا از جمله ایران در حال پیشرفت است، خاطرنشان کرد: کشورهایی که بیش از ۱۰ درصد جمعیت آن سالمند هستند نشانه توسعه یافتگی و بهبود وضعیت سلامت، آموزش و رفاه است.

جودان ادامه داد: ایجاد محیط فیزیکی و اجتماعی دوستدار سالمند می تواند بصورت موثر پاسخگوی این رشد سریع جمعیت سالمندی باشد و با خود سلامت و بهروزی آنها را بهمراه بیاورد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای دنیا تلاش می کنند تا به شبکه شهرهای دوستدار سالمند بپیوندند، گفت: اصفهان در حال ایجاد محیط فیزیکی و اجتماعی مناسبی برای ارایه خدمات به سالمندان می باشد و امید است به زودی این شبکه بپیوندد.

شهردار اصفهان نیز در پیام خود خطاب به این نشست، گفت: دوستدار سالمند، شهری فرهنگی است که در خود سه شاخص زیست پذیری، حیات محوری و معنا گرایی را در ساحت‌های فضای کالبدی و شبکه روابط انسانی شهر بروز و ظهور داده است و با توجه و تکیه بر ابعاد هرم جمعیت می کوشد توسعه را با شاخص پایداری محقق سازد.

قدرت الله نوروزی افزود: سالمندی بیش از این که یک واقعیت زیستی باشد، پدیده ای اجتماعی است که رویکرد و نحوه مواجهه ما در زیستگاه‌های شهری می‌تواند آن را تبدیل به فرصتی برای ارتقای سطح خلاقیت فرهنگی، مسئولیت شهروندی و مشارکت جویی اجتماعی کند یا تهدیدی که نتیجه آن نا امیدی، گوشه‌گیری و بی انگیزگی باشد.

وی با بیان اینکه سالمندی ظرفیتی ناشناخته یا کمتر شناخته شده برای توسعه و پیشرفت شهر است، تصریح کرد: لازم است مدیریت شهری، دستگاه‌های هم جهت و هم سو و همچنین نهادهای مدنی در مسیر برنامه سالمندی پویا ویا فعال گام بردارند.

نوروزی ادامه داد: در این صورت با سرمایه انسانی بزرگی مواجه خواهیم بود که به‌جای افسردگی و طرد شدگی، سرمایه‌ای ارزشمند و گرانبها برای جامعه شهری تلقی می شوند که نه فقط موضوع توسعه پایدار است که بلکه کارگزار آن نیز هست.

شهردار اصفهان تاکید کرد: شهرهای امروز ما برای بهزیستی و زیست پذیری، گریزی ندارند که در کنار قدرت و تخصص جوانان و میانسالان به قوه تخیل کودکان و سرمایه تجربه سالمندان نیز اتکاء کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این اهداف نیاز به برنامه‌ای هدفمند داریم تا در مرحله شعار نمانیم، گفت: این برنامه باید با راهبردهای مشخص ، فضای واقعی شهر را برای دوستدار سالمند آماده کند و سالمندان به عنوان جزء جدایی ناپذیر از سرمایه انسانی شهر در فرآیند تصمیم گیری، طراحی،نظارت و اجرا مشارکت دهد .

تفاهم‌نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند مهر سال ۹۸ با حضور نمایندگان شهرداری اصفهان، شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی) و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

صندوق سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ برنامه های ویژه ای در بخش سالمندان دارد و بسیاری از طرح ها نیز اکنون در کشورهای جهان در حال اجراست.

هفتم تا سیزدهم مهر هفته ملی سالمند نام دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان