کود کشاورزی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است


کود کشاورزی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است

بیرجند - ایرنا - سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر کمبود کود در خراسان جنوبی وجود ندارد و در انبارهای استان به اندازه کافی از کودهای مورد نیاز کشاورزان موجود است.

محمد مهدی سعیدی روز چهارشنبه در نشست خبری بررسی آخرین وضعیت کود شیمیایی در استان خراسان جنوبی افزود: سهمیه کود شیمیایی یارانه‌دار استان در سال زراعی جاری ۱۸ هزار و ۷۱۵ تن بوده که تاکنون هفت هزار و ۷۴۵ تن معادل ۶۰ درصد توزیع شده است.

وی گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود کود از شهرستان‌ها به ما اعلام نشده است و در صورت اعلام کمبود کودهای شیمیایی، در چند روز تامین و توزیع انجام خواهد شد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: بخش زیادی از کود اوره مورد نیاز کشاورزان تولید داخلی است همچنین کودهای دیگر از جمله فسفات و پتاسه نیز ۱۰ درصد تولید داخل و ۱۵ درصد وارداتی است.

وی با بیان اینکه ۴۰ عامل توزیع کود شیمیایی در سطح استان فعال است تصریح کرد: اکنون قیمت کود سوپر فسفات تریپل کیسه‌ای ۴۲۳ هزار تومان، کود دی‌ آمونیوم فسفات کیسه‌ای ۴۹۶.۵۰۰ هزار تومان، کود کلرور پتاسیم کیسه‌ای ۵۰۰ هزار تومان، کود سولفات پتاسیم کیسه‌ای ۵۴۴ هزار و ۲۵۰ تومان، کود فسفات ساده بدون تغییر ۳۵ هزار و ۷۵۰ تومان و کود اوره نیز ۵۴ هزار و ۵۶۲ تومان در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.

وی گفت: درخصوص تامین کود اوره هیچ گونه مشکلی وجود ندارد چون تولید داخل است اما کود فسفاته و پتاسه با تصمیم دولت مشمول طرح افزایش قیمت شده و ارز نیمایی عامل اصلی افزایش قیمت کودهای وارداتی است.

سعیدی بیان کرد: در زمینه تامین کود فسفات و پتاس در استان هیچ گونه کمبودی وجود ندارد بلکه با نبود تقاضای خرید کود توسط کشاورزان هم مواجه هستیم.

وی گفت: کشاورزان از ترس گرانی کود اوره بیشتر از نیازشان تقاضای خرید دارند اما در بحث کود پتاس و فسفات به امید پیگیری‌های نمایندگان مجلس برای کاهش قیمت آن فعلا اقدام به خرید نمی‌کنند.

سعیدی افزود: به نظر می‌رسد خبری از ارزانی و کاهش قیمت کودهای فسفات و پتاس نیست اما این کودها به صورت ترکیبی در سطح استان توزیع می‌شود.

وی گفت: ما نیز مانند کشاورزان از افزایش قیمت نهاده‌ها خوشحال نمی‌شویم اما تاکنون پیگیری‌های انجام شده درخصوص کاهش قیمت کود نتیجه نداده و قیمت فعلی براساس ارز نیمایی تعیین شده است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان ‌جنوبی اظهار داشت: طبق هماهنگی با صندوق حمایت از بخش کشاورزی مقرر شده کارگزاری‌هایی که برای تهیه مبلغ خرید کود مشکل مالی دارند به بانک معرفی شوند و تسهیلات ۶ ماهه با نرخ کارمزد ۱۰ درصد دریافت کنند.

وی تاکید کرد: انواع کودهای شیمیایی بین کشاورزانی توزیع می‌شود که در سامانه پهنه‌بندی کشاورزی ثبت نام کرده‌اند و مشخصات کشت و زرع آنها موجود است.

وی گفت: آن دسته از کشاورزانی که به کود شیمیایی نیاز دارند باید برای دریافت کود به مدیریت شعب جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در سامانه پهنه‌بندی و دریافت کود مورد نیاز اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !