پرونده تمام بورسیه‌ های تحصیلی بلاتکلیف تا بهمن بررسی می‌شود


پرونده تمام بورسیه‌ های تحصیلی بلاتکلیف تا بهمن بررسی می‌شود

کی‌نژاد گفت: از 5 هزار و 700 پرونده بورسیه تحصیلی، فقط 54 پرونده باقی مانده است که تا بهمن ماه پرونده آنها بررسی می‌شود.

پرونده تمام بورسیه‌ های تحصیلی بلاتکلیف تا بهمن بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیأت عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در نشست خبری تعیین تکلیف بورسیه‌های تحصیلی، گفت: هر سال در آذرماه فراخوان راتبه‌های بلا تکلیف از سمت دبیرخانه هیات عالی جذب اعلام می‌شود؛ در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ این فراخوان اعلام شد.

کی‌نژاد ادامه داد: پرونده این بورسیه‌ها باید تا بهمن ماه همان سال تعیین تکلیف می‌شدند.

او ادامه داد: از سال ۹۸ آمار بلاتکلیفان بورسیه‌ها ۵۴ نفر است که آن‌ها تعدادی برای دانشگاه‌های غیر از وزارت علوم مثل دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد ارسال شده است.

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اضافه کرد: برخی از این بورسیه‌ها که جایابی می‌شود به دلیل مشکلات زندگی نمی‌توانند محل زندگی را تغییر دهند که پرونده‌های آن‌ها همچنان بلاتکلیف مانده است.

کی‌نژاد گفت: دو بار در سال در مهر و بهمن فراخوان می‌دادیم که در بهمن ماه سال ۹۸ به دلیل کرونا با تاخیر پرونده‌ها را بررسی کردیم. اغلب آن‌ها به صورت مجازی و حضوری مصاحبه این بورسیه‌ها را انجام دادند.

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی افزود: امسال فراخوان را اواخر آبان یا آذر دوباره اعلام کنیم، اما احتمال دارد که فراخوان باز هم به بهمن برسد.

لزوم داشتن حکم از شورای بورس وزارت علوم برای ثبت نام بورسیه‌ها

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی افزود: کمتر از ۱۰ نفر تاکنون در این فراخوان ثبت‌نام کرده‌اند که پرونده ۲ نفر بررسی و جانمایی شد و پرونده ۸ نفر دیگر بررسی می‌شود. بورسیه‌هایی باید در این فراخوان ثبت نام کنند که حکم خود را از شورای بورس وزارت علوم دارند.

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: دسته دوم بورسیه‌ها افرادی هستند دانشگاه، آن‌ها را بورسیه کرده است، ولی دریافتی و مقرری بورس از وزارت علوم نداشتند که آن‌ها بعد از این فراخوان برای فراخوان دوم، باید خودشان را آماده کنند. هر چند آن‌ها پرونده‌هایی در دست اقدام دارند و در کمیسسون اصل ۹۰ نیز وضعیت آن‌ها در دست بررسی است.

بررسی محتوایی بورسیه‌ها بر عهده خود دانشگاه‌هاست

کی‌نژاد اظهار داشت: پرونده بورسیه‌های تحصیلی بلاتکلیف در هیات مرکزی وزارتین و دانشگاه آزاد بررسی و سپس تائید نهایی می‌شود، اما ورود محتوایی بر عهده خود دانشگاه‌ها است.

کی نژاد اضافه کرد: به دلیل متفاوت بودن بورسیه‌ها پرونده‌ها مجزا بررسی می‌شود و هر ۴۵ روز تا ۲ ماه یکبار به یکی از مناطق آمایش مراجعه می‌کنیم و اعضای هیات معاونین در دانشگاه‌ها پخش می‌شوند و مشکلات را بررسی و رفع می‌کنند. اگر این مشکلات قابل رفع نباشد این مسئله در هیات عالی جذب بررسی می‌شود.

او با بیان اینکه باید سعی کنیم آسیب کرونا را تبدیل به فرصت کنیم، اضافه کرد: در سال ۹۹ در ۴ ماهه اول ۸۴۱ پرونده در هیات مرکزی جذب وزارت علوم بررسی شد که ۲۱۲ پرونده پیمانی، ۳۲۵ پرونده پیمانی رسمی آزمایشی، ۲۱۵ پرونده آزمایشی به رسمی قطعی، ۵ پرونده پیمانی به رسمی قطعی و حدود ۳۹ پرونده مربوط به خانواده شهدا بررسی و به دانشگاه‌ها وارد شد.

پرونده بورسیه‌های خانواده شهدا خیلی کم است

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تصریح کرد: پرونده بورسیه‌های خانواده شهدا خیلی کم است و در این مسیر برخی دانشگاه‌ها کم کاری کردند، ولی با این وجود پرونده این افراد را با کمال تسهیل بررسی می‌کنیم.

او اظهار داشت: به همه دانشگاه‌ها در سال ۹۸ توصیه کردیم که شرایط اجرای حکم دیوان عدالت اداری را فراهم کنید. اما هم‌اکنون اعلام می‌کنیم که اجرای احکام صادره توسط دیوان عدالت و هیات جذب لازم است و تمام دانشگاه‌ها موظفند این احکام را اجرا کنند. تمام دانشگاه‌ها به رای دیوان عدالت اداری عمل کردند، البته تعدادی پرونده از دانشگاه‌های شهرستان اعلام شده که دانشگاه، بورسیه را جذب نکرده است. در این دانشگاه‌های شهرستان پرونده حدود ۱۲ نفر بورسیه که حکم دیوان برای جذب را دارند اجرا نشده است.

کی‌نژاد اظهار داشت: احکامی که دیوان برای انفصال رئیس دانشگاه صادر کرده ۷۲ مورد بود که اجرا شده است. اینکه دانشگاهی اعلام کند به بورسیه‌اش نیاز ندارد خلاف است.

دانشگاه هیچ حکم جذب بورسیه‌ای را نمی‌تواند لغو کند

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در ادامه بیان کرد: دانشگاه هیچ حکم جذب بورسیه‌ای را نمی‌تواند لغو کند. سطح علمی این بورسیه‌ها بالا است و بدون شرکت در فراخوان جذب هیچ کس نمی‌تواند جذب هیات علمی شود. کسی که بدون طی کردن این مسیر وارد دانشگاه شود نمی‌تواند استخدام شود.

او در ادامه بیان کرد: از ۵ هزار و ۷۰۰ پرونده جذب بورسیه‌های تحصیلی ۵۴ نفر هنوز باقی مانده‌اند. تا بهمن ماه باید تکلیف تمام بورسیه‌های تحصیلی بلاتکلیف مشخص شود.

کی‌نژاد درباره بورسیه‌های تحصیلی دارای کبر سن نیز گفت: از بین تمام بورسیه‌های تحصیلی فقط ۳۸ نفر کبر سن داشتند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!