بازگشایی مرز سرخس تمدید شد


بازگشایی مرز سرخس تمدید شد

مشهد- ایرنا- بر اساس اعلام اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، مرز زمینی سرخس در شمال شرقی استان خراسان رضوی پس از 2 بار بازگشایی آزمایشی همچنان باز و فعال است.

مدیر پایانه مرزی سرخس روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پس از بسته شدن این مرز زمینی در اسفند ماه ۹۸ از سوی ترکمنستان به دلیل شیوع کرونا، از ۱۷ شهریور ماه امسال ۲ بار مدت سه و ۱۰ روز به صورت آزمایشی بازگشایی شد و با گذشت این دو دوره تاکنون دستوری برای بسته شدن مجدد مرز صادر نشده است.

محمد مهدی رضایی افزود: این بازگشایی ها بر اساس شیوه نامه های خاص بهداشتی و توافقات صورت گرفته بین مقامات عالی رتبه دو کشور انجام شد و بر این اساس مقرر شد کامیونهای باری با عبور از پل مرزی مشترک در عمق ۱۰۰ متری خاک ترکمنستان، بار خود را تحویل کشنده‌های کشور همسایه داده تا آنان بار را به مقصد مورد نظر در خاک ترکمنستان یا مرز کشور ثالث تحویل دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ترکمنستان در قالب همین روش تبادلات تجاری زمینی خود با دیگر کشورهای همسایه از جمله ازبکستان را انجام می‌دهد.

مدیر پایانه مرزی سرخس گفت: طی مدتی که این مرز بازگشایی شده، ۶۵ دستگاه تریلی از ایران وارد خاک همسایه شده و بار خود را تحویل راننده‌های ترکمنستانی داده است که بیش از ۹۰ درصد آنها کشنده ترانزیتی به مقصد ترکمستان بوده و ۱۰ درصد نیز شامل ۲ کانتینر و سه بار چادری با مالکیت ایرانی و ترکیه‌ای بوده است.

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه پارسال در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا هر دو مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد تا اینکه مسیر ریلی این گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشایی گردید.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی با ایران است که پس از شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی، فقط تبادلات تجاری از طریق دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون در استانهای خراسان رضوی و گلستان انجام می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)