نخستین ارز دیجیتال ملی در تبریز طراحی و تولید شد


نخستین ارز دیجیتال ملی در تبریز طراحی و تولید شد

تبریز - ایرنا - سامان و ساسان نارونی، 2 برادر مبتکر تبریزی، نخستین ارز دیجیتال ملی را با هدف کاهش حامل‌های انرژی، در حوزه دانش بنیان را با نام «سکه سبز» طراحی و تولید کردند.

به گزارش ایرنا، اپلیکیشین «سکه سبز» از جمله ۱۱ طرح دانش بنیانی بود که در سفر هفته قبل سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به تبریز، رونمایی شد.

سامان نارونی، دانش آموخته عمران گرایش مهندسی محیط زیست دانشگاه تبریز و از مبتکران طراحی این ارز دیجیتال روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ارز دیجیتال ملی نخستین بار از سوی شرکت نارون آراز ایپک در ایران و دنیا در راستای فعالیت های محیط زیستی مردم تولید و استخراج می شود.

وی اظهار داشت: مردم با نصب اپلیکیشن «سکه سبز»، چنانچه اقدام به کاهش مصرف در حوزه برق، آب، گاز، بنزین و تفکیک پسماند کنند، تمام پاداش های کاهش مصرف و فعالیت های محیط زیستی آن ها با محاسبات مجزا و با هوش مصنوعی تحت ارزش پولی دیجیتال یکپارچه واحد درآمده و به عنوان سکه سبز در کیف پول سبز آنها در داخل این اپلیکیشن مبتنی بر سیستم بالکچین ذخیره خواهد شد.

مبتکر تبریزی و از طراحان ارز دیجیتال ملی گفت: به طور مثال چنانچه شهروندان اقدام به کاهش مصرف برق در پیک ساعتی اوج مصرف روزانه و یا با الگوریتم های مختلف کاهش مصرف ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی کنند، پاداش کاهش مصرف آن ها در این اپلیکیشن ذخیره می شود.

سامان نارونی، ادامه داد: مردم با سکه های سبز موجود خود و با ابزارCode Qr توانایی خرید از فروشگاه ها، استفاده از خدماتی رفاهی که به واحد پولی سکه سبز ارزش گذاری شده اند و یا خدمات اینترنت و شارژ، پرداخت قبض خود و غیره را خواهند داشت؛ آنان همچنین امکان وقف بخشی از سکه های سبز خود به خیریه ها و یا کمک به کاشت درخت به نام شخص وقف کننده را خواهند داشت.

وی یادآوری کرد: شرکت نارون آراز ایپک به مدیریت برادران دو قلوی نارونی با پیشینه ۱۴ ساله کار تیمی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ۶ سال فعالیت مستمر در زمینه محیط زیست، از ۳ سال پیش کلید این پروژه را زده و از یک سال پیش کارهای اجرایی آن را شروع کرد.

دانش آموخته مکانیک بیوسیستم فناوری پس از برداشت دانشگاه تبریز و از مبتکران ارز دیجیتال ملی نیز گفت: این شرکت در چندین سال فعالیت خود همواره نقش مهمی در استارت آپ های کشور از قبیل«استارت آپ یه دوی» (اولین سیستم و اپلیکیشن سفارش آنالین غذا و شیرینی جات خانگی تبریز) و «اپ داک» (اپلیکیشن سفارش آنالین خدمات و تعمیرات منزل) داشته است.

ساسان نارونی، افزود: این شرکت دارای رتبه یک فناوری اطلاعات و ارتباطات رینوتکس ۹۸، رتبه یک دیجیتال در جشنواره ملی حرکت ۹۹، رتبه برتر در استارت آپ ویکند بین المللی برق ۹۹ و رتبه ۲ کارآفرینی جشنواره ملی حرکت ۹۷ را داراست.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه دانش بنیان کشور، از مسوولان ذیربط شرکت توزیع نیروی برق، شرکت آب و فاضلاب، شرکت ملی گاز ایران و سازمان پسماند شهرداری تبریز، خواستار حمایت از این اپلیکیشن و ایجاد زمینه استفاده گسترده مردم از آن شد.

نارونی، عدم اعتماد واحدهای صنعتی برای استفاده از محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان را از مشکلات اصلی فعالان این حوزه اعلام کرد.

نخستین ارز دیجیتال ملی در تبریز طراحی و تولید شد رونمایی اپلیکیشن سکه سبز توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در تبریز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط