ساخت مسیر قطار مشهد - چناران 70 درصد پیشرفت کرده است


ساخت مسیر قطار مشهد - چناران 70 درصد پیشرفت کرده است

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: پروژه ساخت مسیر قطار سریع‌السیر مشهد - گلبهار - چناران تاکنون در بخش اجرای ابنیه فنی و زیرسازی آن 70 درصد پیشرفت کرده است.

هومن گریوانی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مسیر سریع‌ مشهد- گلبهار - چناران چهار ایستگاه شامل دو بنا در ابتدا و انتها و دو ایستگاه در بین مسیر است.

وی ادامه داد: تحمیل تحریم ظالمانه از سوی استکبار باعث وقفه در برقراری فاینانس این طرح شده و سرعت اجرای آن را به لحاظ خرید تجهیزات کم کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: با این وجود ساخت مسیر قطار سریع مشهد - گلبهار - چناران در اجرای ابنیه فنی و زیرسازی آن تا ۷۰ درصد پیش رفته و ساخت تونل و اتصال این مسیر ریلی به خط یکم قطار شهری مشهد در ورودی طرقبه آغاز شده است.

درخواست افزایش ایستگاههای مسیر

قطار سریع‌السیر مشهد - گلبهار - چناران که مشهد را به شهر چناران واقع در ۶۱ کیلومتری شمال این کلانشهر متصل می‌کند از محدوده یکی از مناطق پرتراکم صنعتی خراسان رضوی شامل کارخانه‌های متعدد و چند شهرک مهم صنعتی عبور می‌کند لذا طرح درخواستهایی برای پیش‌بینی ساخت ایستگاه توقف قطار به منظور بهره‌گیری این واحدهای صنعتی از آن دور از انتظار نیست.

"شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوریهای برتر" که در همین مسیر قرار دارد، یکی از این متقاضیان است.

مدیر این شهرک صنعتی که از متولیان اجرای طرح عمرانی عمران شهر جدید گلبهار نیز است به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولان پروژه ساخت مسیر قطار سریع مشهد - گلبهار - چناران ایستگاهی را برای بهره‌گیری کارکنان این شهرک در نظر بگیرند.

محمد خوشحال افزود: تنها دو ایستگاه ابتدایی و انتهایی در طرح ساخت مسیر قطار مشهد - گلبهار- چناران دیده شده بنابراین کارکنان شهرکهای صنعتی واقع در این مسیر بهره چندانی از آن نمی‌برند زیرا برای سوار شدن به قطار مجبور به طی مسافتی طولانی خواهند بود.

وی ادامه داد: ۳۰۰ واحد تولیدی با اشتغالزایی شش هزار نفر در فضای ۱۶۰ هکتاری شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوریهای برتر مستقر هستند. این شهرک در صورت توسعه صنعتی گنجایش اشتغالزایی ۲۰ هزار نفر را دارد.

مدیر شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوریهای برتر گفت: افزون بر ۲۵ درصد کارکنان این شهرک صنعتی ساکن شهرجدید گلبهار بوده لذا هر روز برای آمدن به محل کار ناگزیر از طی مسیری به نسبت طولانی و عبور از جاده پرترافیک مشهد - چناران هستند.

وی افزود: برخورداری این کارکنان از ایستگاه قطار مشهد - گلبهار - چناران در مکانب مناسب مسیر رفت و آمد آنها را کوتاه و آسان خواهد کرد.

خوشحال گفت: این مهم در صورتی محقق می‌شود که ایستگاهی در نزدیکی شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوریهای برتر ساخته شود لذا اگر هم‌اینک که زیرساختهای این مسیر ریلی در حال اجرا است محلی برای استقرار ایستگاه مورد نظر پیش‌بینی شود بطور قطع به شکوفایی فعالیت این شهرک کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید گلبهار نیز در پاسخ به این درخواست گفت: قطار سریع مشهد - گلبهار - چناران از نوع قطارهای پرسرعت است بنابراین از لحاظ فنی یک ایستگاه ابتدایی و یک ایستگاه در انتهای مسیر خود دارد.

وی افزود: استهلاک فنی و تجهیزاتی این قطار سریع‌السیر که ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد بخاطر توقف در ایستگاههای متعدد به شدت بالا می‌رود و کل مجموعه آن از نظر فنی دچار مشکل می‌شود.

گریوانی گفت: با این حال در پی تاکید استانداری خراسان رضوی نسبت به رعایت رفاه حال مردم و شاغلان شهرک صنعتی ماشین‌سازی، یک ایستگاه در طراحی مسیر این قطار حد فاصل ورزشگاه ثامن و شهرک صنعتی در نظر گرفته شد تا جوابگوی نیاز هر دو حوزه باشد.

طول مسیر راه‌آهن مشهد تا شهر جدید گلبهار ۴۰ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶ کیلومتر است. شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوریهای برتر نیز ۲۷ کیلومتر تا مشهد و ۱۵ کیلومتر تا شهرجدید گلبهار فاصله دارد.

کل پروژه ریلی مشهد - چناران شامل پیشرفت ۷۰ درصدی زیرساختها و اجزای عمرانی آن، تاکنون ۳۴ درصد اجرا شده است. پارسال ۴۳۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد.

چند سال پیشتر هزینه‌کل پروژه قطار سریع مشهد - گلبهار - چناران ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شده بود که قرار بود ۱۸۶ میلیون یوروی آن از طریق فاینانس خارجی تامین شود که به مانع تنگناهای ناشی از تحریم برخورده است.

شهرجدید گلبهار که برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و قابل توسعه تا ۴۰۰ هزار نفر ساخته شده با وسعت چهار هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد - چناران واقع است.

ایجاد این شهر در چارچوب سیاست ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ به منظور کنترل توسعه پیوسته این شهرها، هدایت اسکان جمعیت در محدوده اطراف آنها و جلوگیری از نابودی زمینهای کشاورزی اطراف شهرها و اسکان بی رویه جمعیت، سال ۱۳۷۲ به عنوان نخستین مصوبه "طرح جامع شهرهای جدید" به تصویب شورای عالی شهرسازی ایران رسید.

مرکز شهرستان ۱۲۶ هزار نفری چناران نیز در فاصله ۶۱ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع است. چناران مرکب از دو بخش مرکزی و گلبهار، ۲۱۶ روستا دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟