بیماری لکه سفید باعث تلفات میگو در سایت ریگ گناوه شد


بیماری لکه سفید باعث تلفات میگو در سایت ریگ گناوه شد

گناوه - ایرنا - بیماری لکه سفید در برخی استخرهای پرورش بندرریگ در شهرستان گناوه باعث تلف شدن بخشی از میگوهای این سایت شد.

رئیس دامپزشکی گناوه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در جریان پایش و مراقبت‌ها با نمونه‌برداری انجام شده از سایت‌های پرورش میگوی این شهرستان، پس از بررسی نمونه‌ها و انجام آزمایش پی سی آر، نتیجه نمونه ۲ مزرعه در سایت بندرریگ از نظر بیماری لکه سفید مثبت اعلام شد.

مجتبی رضایی نیا افزود: با مثبت اعلام شدن این دو مزرعه، بلافاصله اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام و بیماری تاحدودی کنترل شد.

وی گفت: با توجه به تغییرات دمایی و کاهش درجه حرارت هوای منطقه و تشدید این بیماری در دمای پایین، پرورش دهندگان در اسرع وقت به برداشت میگو اقدام کنند.

بیماری لکه سفید جدی‌ترین و سخت‌ترین بیماری ویروسی تاثیرگذار در انواع گونه‌های میگو و عامل آن بیماری باکولوویروس است،

این ویروس به شکل تخم مرغی تا میله‌ای متغیر است و دارای یک زائده دم مانند در یکی از انتهای خود بوده و طیف وسیعی داشته و از طریق افقی و عمودی قابل انتقال است.

میگوهای آلوده به این ویروس، ‌پلاک‌های سفید رنگی را در قسمت کاراپاس میگو از خود به جای می‌گذارند و به‌ همین دلیل بیماری را به علت رسوب و جذب نشدن کلسیم ،‌لکه سفید می‌نامند.

اولین شیوع این بیماری در سال ۱۹۹۳ در چین و ژاپن گزارش شد و ۸۰ درصد میگوهای پرورشی را از بین برد اما در آسیا بصورت اپیدمیک است.

در ایران و استان بوشهر نیز تاکنون چندین بار در سال‌های مختلف این بیماری در سایت‌های پرورش میگوی این استان شایع شده بود.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای سه سایت فعال پرورش میگو در بندرریگ، رودشور جنوبی و حله است که بندرریگ ۳۵ مزرعه فعال دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح