سمن‌های بوشهر خواستار بررسی زیست محیطی پیست قایقرانی خور پودر شدند


سمن‌های بوشهر خواستار بررسی زیست محیطی پیست قایقرانی خور پودر شدند

بوشهر-ایرنا- 33 سازمان مردم نهاد فعال در زمینه محیط زیست استان بوشهر با انتشار بیانیه‌ای با عنوان « خور سرمایه ملی است،آنرا حفظ کنیم»، خواستار بررسی جامع و ارزیابی خردمندانه زیست محیطی در ارتباط با طرح پیست قایقرانی بین المللی در خور پُودَر شدند.

دراین بیانیه که روز چهارشنبه نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت، آمده است: استان بوشهر با بیش از ۹۳۷ کیلومتر نوار ساحلی و اشکال متنوع ساحلی و هشت شهرستان از ده شهرستان افتخار هم جواری با خلیج فارس را دارد.

با توجه به وجود ویژگی های منحصر بفرد در سواحل استان؛ مانند جنگل های حرا، آب سنگهای مرجانی، خورهای کوچک و بزرگ و مصب ها، سواحل گل و ماسه ای، تالاب های ساحلی همواره از نظر زیست محیطی بدلیل فصل مشترک خشکی و دریا مهم وحائز اهمیت است.

وجود این نعمت های الهی برای استان که جهت بدست آوردن آنها هیچ تلاشی صورت نگرفته و به صورت طبیعی در اختیار مردم استان قرار گرفته است بر مردم و مسئولان تکلیف است که در حفظ و پاسداشت آن کوشش و تلاش کنند.

امروزه که بحث توسعه پایدار و اجرای طرح های بدون خسارت به محیط زیست در جوامع پیشرفته مطرح است، ما نیز باید همگام با توسعه و پیشرفت و اخذ تسهیلات و امکانات و سرمایه گذاری در نقاط مستعد استان، مناطق طبیعی ساحلی را از تغییر شکل محفوظ داشته و با کمک از تجربیات گذشته در پروژه های جدید، راه دست درازی به منابع ملی و سرمایه ی همگانی را ببندیم.

یکی از طرح های در دست بررسی در بندر بوشهر ،طرح پیست قایقرانی بین المللی در خور پُودَر بوشهر است، که جانمایی آن از نظر کارشناسان محیط زیست نامناسب بوده چرا که این منطقه از چشم اندازهای زیبا و موثر در تلطیف هوای شهر بوده و در محل پیوند دو اکوسیستم خشکی و آبی واقع شده است.

همچنین اجرای طرح فوق عملا باعث تخریب جنگل های حرا دست کاشت توسط فعالان محیط زیستی می شود.

البته باید یاد آوردی کرد، در سنوات قبل با خشکاندن قسمت عمده این خور در امتداد بلوار امام علی (ع) با نخاله های ساختمانی و ساخت دهکده گردشگری عملا باعث تولید و افزایش ریز گردها در شهر شده است.

بدینوسیله سازمان های مردم نهاد زیست محیطی ضمن مخالفت با اجرای طرح فوق در خواست بررسی جامع و ارزیابی خردمندانه زیست محیطی این طرح را داشته و اعلام می دارد محیط زیست و سواحل استان را فدای توسعه های نامتوازن نکرده و محیط زیست دریایی و مناطق ساحلی و زیستگاه های فون و فلور دریایی را از هر گونه آلودگی و برآشفتن نجات دهید.

پرونگ سبز آبدان، باغبان طبیعت، محیط سبز دشستان، آساک کاکی، فرهنگ سازان دشستان، یاوران توسعه سبز، زمین سبز وحدتیه، توسعه نای بند، نبض زمین دیلم، دیده بان جم، نبض زمین مهر گیاه، دوستداران محیط زیست سعد آباد، یاوران طبیعت اندیش و حیات وحش تنگستان، زندگی سبز، حیات سبز دفتر دیلم، یاوران طبیعت جم، حیات سبز دفتر کوه مند، مهراندیشی کنگان، کوه سیاه بوشکان، حامیان محیط زیست، سبزینه کلمه، زمین پاک دشتستان، حامیان بوشهرپاک، سوکا دیر، انجمن محیط زیست و منابع طبیعی، حیات سبز دفتر تنگستان، محیط سبز شنبه، دیده بان زیست بوم دشتستان، آموزش امداد حیات بوشهر، حیات سبز دفتر دشتی، حافظان مند بردخون، زیست بوم شهرستان جم و پرنده نگری چکاوک خلیج فارس سمن‌های امضا کننده این بیانیه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه