فرصت کسب درآمد و اشتغال در گلستان با توسعه کشت توتون


فرصت کسب درآمد و اشتغال در گلستان با توسعه کشت توتون

گنبدکاووس - ایرنا - حدود 65 درصد توتون ایران در گلستان تولید می‌شود که برخی ویژگی‌های این محصول مانند نیاز آبی اندک و امکان کشت آن در اراضی شیبدار و نیز خرید تضمینی آن با قیمت خوب، این استان شمالی را به محل مناسبی برای رونق بیشتر کشت آن تبدیل کرده است.

امسال هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی گلستان به کشت توتون اختصاص یافته که پیش بینی تولید از این سطح، ۲ هزار و ۹۰۰ تن محصول است که تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت و نیز خشک کردن برگ‌های توتون به شکل سنتی انجام می‌شود.

علی‌آباد کتول و مینودشت دارای بیشترین سطح زیر کشت توتون گلستان هستند که در این بین، سابقه کشت این محصول در مینودشت به حدود یک قرن می‌رسد.

سطح زیر کشت امسال توتون شهرستان مینودشت ۷۰۰ هکتار است اما این سطح در دهه ۷۰ حدود سه هزار هکتار بود.

اولین اداره دخانیات مینودشت در سال ۱۳۳۰ راه اندازی شد.

سطح زیرکشت زیاد به همراه شرایط آب و هوایی مطلوب، واقع شدن در دامنه رشته کوه البرز شرقی و همچنین نیاز آبی اندک توتون و کشت آن در اراضی شیبدار، علاقمندی برای کشت این محصول را بیشتر و دست‌اندرکاران خرید توتون کشور را به تاسیس دومین اداره دخانیات در شهر دوزین بخش کوهسارات در سال ۱۳۸۷ ترغیب کرد.

اکنون اداره دخانیات ۲ شهر مینودشت و دوزین علاوه بر انجام امور مربوط به عقد قرارداد کشت توتون با کشاورزان، برخی اقدامات حمایتی از جمله توزیع نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز و نیز خرید تضمینی محصول را که از حدود سه ماه قبل شروع شده، انجام می‌دهند.

به گفته رییس اداره دخانیات مینودشت امسال درحوزه فعالیت این اداره ۵۰۰ هکتار از اراضی ۹ روستا توسط ۵۱۳ کشاورز به زیرکشت توتون رفته که پیش بینی می‌شود به طور میانگین از هر هکتار بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ کیلوگرم برگ توتون برداشت شود.

فرصت کسب درآمد و اشتغال در گلستان با توسعه کشت توتون

مسلم تمرتاش بابیان اینکه امسال سطح زیرکشت توتون در مینودشت ۴۰ هکتار بیشتر از سال قبل است، افزود: قیمت خرید تضمینی نوع درجه یک این محصول با ۳۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل، هر کیلوگرم ۴۸۷ هزار ریال تعیین شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر نرخ خرید تضمینی توتون درسال جاری، بابت هر کیلوگرم توتون با کیفیت مبلغ ۴۰ هزار ریال پاداش به توتون کاران منطقه پرداخت می‌شود.

تمرتاش ادامه داد: مینودشت ظرفیت افزایش سطح زیرکشت توتون به سه هزار هکتار را دارد اما به سبب سنتی بودن مراحل کاشت، داشت و برداشت، کشت آن از سوی نسل جوان کمتر مورد توجه قرار دارد.

همچنین رییس اداره دخانیات بخش کوهسارات مینودشت مستقر در شهر دوزین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال در ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی این بخش توسط ۲۸۰ کشاورز منطقه، توتون کشت شده که برگ‌چینی (برداشت) این محصول با توجه به کوهستانی بودن منطقه به تازگی شروع شده است.

نقی یادگاری افزود: میانگین برداشت هر هکتار توتون از مزارع بخش کوهسارات مینودشت یک تن در هکتار است که امسال به سبب شرایط اقلیمی و بارش‌های مناسب، هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت، بهتر از سال‌های قبل است.

به گزارش ایرنا، کشت توتون به صورت دیم در اراضی شیبدار دامنه رشته کوه‌های البرز شرقی که اقلیم مناسب دارد، سبب تولید یکی از بهترین و مرغوب ترین ارقام این محصول به نام "باسما" شده است.

براساس اعلام کارشناسان، هر هکتار کشت توتون برای ۵ تا ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند بنابراین توسعه کشت این محصول می‌تواند گامی مهم برای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه باشد.

استان گلستان با جمعیت تقریبی ۱.۹ میلیون نفر که محور فعالیت بیشتر مردمان آن کشاورزی است، ۶۲۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و تولیدات بخش کشاوروزی این استان شمالی سالانه افزون بر پنج میلیون تن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید