کرونا در آذربایجان‌غربی؛ فشار بیشتر به مراکز درمانی با رعایت کمتر پروتکل‌ها


کرونا در آذربایجان‌غربی؛ فشار بیشتر به مراکز درمانی با رعایت کمتر پروتکل‌ها

ارومیه- ایرنا- شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی از دهه سوم شهریور روند صعودی یافته و این روند با بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان تداوم دارد؛ این بی توجهی، تعداد بستری های روزانه کرونایی را که روند ثابتی هم طی هفته اخیر داشته اند، به سه برابر اواخر شهریور رسانده است.

به گزارش ایرنا، شیوع بیماری کرونا در همه نقاط جهان همچنان در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد و علاوه بر انعکاس رسانه ای، بسیاری از خانواده ها نیز هنوز نگران درگیر شدن با این بیماری کم شناخته شده هستند.

هرچند در کنار این حساسیت رسانه ای، نگرانی و دغدغه مسوولان و برخی خانواده ها در این زمینه وجود دارد اما دغدغه کرونا برای آنان بسیار کمرنگ شده و با توجه به طولانی شدن زمان شیوع (حدود هفت ماه)، بسیاری از موارد لازم برای پیشگیری از بیماری را رعایت نمی کنند.

با تداوم این روند در بسیاری از افراد و رعایت نکردن موارد لازم و دستورالعمل های بهداشتی، بسیاری از کشورهای جهان که تعداد بیماران و مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا را به کمترین میزان رسانده بودند، دوباره در موج جدید شیوع گرفتار شدند که ایران نیز جزء همین کشورها است.

آذربایجان غربی که تا اواخر شهریور امسال، روند خوبی را در کنترل شیوع بیماری کرونا داشت، به یکباره شاهد آغاز موج جدید شیوع شد و آمارهای بستری شدگان از دورقمی به سه رقمی افزایش یافت که همین امر، نگرانی ها را دوباره به جامعه بازگرداند.

در این بین، تعداد بستری های روزانه طی کمتر از ۲ هفته از ۶۰ نفر به ۱۶۰ نفر افزایش یافت که این افزایش ۱۰۰ نفری و حدود ۱۷۰ درصدی تعداد بستری ها، تنگنای بسیار زیادی را در حوزه درمانی و تخت های بیمارستانی آذربایجان غربی به ویژه ارومیه ایجاد کرد.

۳ بیمارستان مرجع بیماران کرونایی در ارومیه پر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم همراهی مردم در راستای جلوگیری از بستری بیشتر کرونایی در استان گفت: سه بیمارستان مرجع بیماران کرونایی در شهر ارومیه پر شده است.

دکتر جواد آقازاده افزود: ظرفیت پذیرش بیمارستان طالقانی و اورژانس آن به عنوان مرکز اصلی درمان این بیماران پر شده و امکان حضور بیمار جدید وجود ندارد.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت اورژانس بیمارستان های امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) اضافه کرد: همچنین تمامی بخش های اختصاص یافته به کرونای این ۲ بیمارستان به طور کامل پر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: در بیمارستان‌های مطهری و سیدالشهدا (ع) ارومیه نیز به ترتیب بیماران باردار کرونایی و کودکان مبتلا و همچنین بیماران قلبی مبتلا به کرونا بستری می شوند.

آقازاده گفت: طبق مصوبه ستاد استانی کرونا، ۳۰ درصد از تخت های بیمارستانی تمامی بیمارستان های دولتی غیردانشگاهی و خصوصی برای بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

وی گفت: شهروندان ارومیه ای در صورت داشتن علایم کرونا، به مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته شامل مرکز "ملک افضلی" در فلکه آبیاری خیابان صفا، "مرکز شهدا" در خیابان شهدا و "مرکز فرشته" در انتهای رودکی مراجعه و از حضور در بیمارستان ها خودداری کنند.

وی افزود: البته جهت دریافت خدمات درمانی و بستری برای بیماران کرونایی، سایر بیمارستان های دولتی غیر دانشگاهی و بیمارستان های خصوصی نیز آماده است.

تداوم روند رو به رشد ابتلا و بستری بیماران کرونایی در آذربایجان غربی

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: شدت و سرعت ابتلا به بیماری کرونا و جان‌باختن شهروندان بر اثر این بیماری همچنان در استان افزایش دارد و تعداد بستری‌ها به نزدیک ۸۰۰ نفر رسیده است.

علی‌احمد آقاپور اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۷۸۹ نفر رسیده که از این تعداد ۴۴۹ نفر مشکوک و ۳۴۰ نفر مبتلا به کرونا هستند.

وی افزود: تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز ۱۷۴ نفر بوده که از این تعداد، ۴۸ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل است.

وی با اشاره به افزایش ۶ نفری تعداد فوت شدگان براثر بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی اضافه کرد: تعداد کل فوت‌شدگان در استان به یک‌هزار و ۴۵ نفر رسیده که روند افزایشی آنان بسیار خطرناک است.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به وضعیت بسیار خطرناک ایجاد شده در ارومیه گفت: چهار نفر از ۶ فوتی ۲۴ ساعت گذشته در استان مربوط به ارومیه است.

آقاپور افزود: علاوه بر آن، در این مدت یک نفر در پیرانشهر و یک نفر هم در سلماس جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کرونا از دست داده اند.

ماکو حائز بالاترین نرخ رشد شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی

رییس شبکه بهداشت و درمان ماکو با اشاره به افزایش سرعت شیوع بیماری کرونا در این شهرستان طی ۲ هفته اخیر گفت: در این مدت، این شهرستان بالاترین نرخ رشد را در استان داشته که این امر نگران کننده است.

رحیم صمدی اظهار داشت: ساده انگاری بیماری و کاهش استفاده از لوازم حفاظت فردی و عادی شدن شرایط برای مردم از عوامل این رشد نگران کننده است.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا غیر قابل پیش بینی بوده و شاه کلید مقابله با ویروس کرونا استفاده از ساده ترین روش های حفاظت فردی است، اضافه کرد: مردم باید بیشتر از این مراقب خود و اطرافیانشان باشند زیرا بخش ویژه کرونا در بیمارستان پرشده و بیماران بدحال تر شده اند.

وی ادامه داد: آمار فوتی در شهرستان ماکو نسبت به ماه گذشته، ۲ برابر شده است.

به گزارش ایرنا، این روند شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی نگران کننده است؛ شهروندان باید توجه داشته باشند که هنوز فصل سرد سال و فصل شیوع بیماری های سرماخوردگی و آنفلوانزا هنوز شروع نشده و با آغاز این روند، علاوه بر درگیری بیشتر با کرونا، وضعیت مراکز درمانی بسیار اسفناک بوده و می تواند زمینه ساز فاجعه ای در حوزه بیماری های واگیر باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند