تخریب‌کننده مراتع روستایی در مهاباد دستگیر شد


تخریب‌کننده مراتع روستایی در مهاباد دستگیر شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: اقدام به موقع ماموران یگان حفاظت این اداره، مانع تخریب شبانه مراتع روستای گابازله این شهرستان شد.

مجید پاتو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از دریافت گزارشی مبنی بر تخریب شبانه مراتع و اراضی ملی در روستای "گابازله" در بخش مرکزی این شهرستان، ماموران یگان حفاظت این اداره به این روستا اعزام شدند.

وی اضافه کرد: با حضور به‌موقع ماموران یک دستگاه تراکتور که به صورت غیرقانونی مشغول شخم‌زدن اراضی مرتعی و ملی بود، متوقف و مالک آن با تشکیل پرونده، به مراجع قضایی معرفی شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با حضور ماموران یگان حفاظت این اداره ۶ دستگاه تراکتور هنگام تخریب مراتع و اراضی ملی در این شهرستان توقیف شده است.

پاتو افزود: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.

وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده تجاوز به حریم مراتع و عرصه‌های ملی به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند تا در اولین فرصت اقدام قانونی صورت گیرد و از تخریب‌ این عرصه‌ها جلوگیری شود.

پاتو با اشاره به دایر شدن شعبه ویژه دعاوی منابع طبیعی در دادگستری این شهرستان افزود: شعبه ویژه دعاوی منابع طبیعی و تخریب و تصرف اراضی ملی با دستور رییس دادگستری این شهرستان راه‌اندازی و قاضی ویژه‌ای نیز برای بررسی سریع پرونده‌های این حوزه تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع ۸۳۶ هکتار از اراضی ملی این شهرستان از متصرفان غیرقانونی بازپس‌گیری شد، افزود: در سال ۱۳۹۸ علاوه بر بازپس‌گیری این مقدار از اراضی ملی، ۴۳ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی با ۴۷ هکتار مساحت نیز در این شهرستان تشکیل شده و متصرفان به پرداخت ۱۰۸ میلیون و ۵۷۰ هزار ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: در این شهرستان بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و ‌هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای "کاولان" و "کوران" واقع شده ‌است.

آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می‌شود.

در شهرستان مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا