10 هزار واحد مسکونی اصفهان مقاوم‌سازی می‌شود


10 هزار واحد مسکونی اصفهان مقاوم‌سازی می‌شود

اصفهان – ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امسال میزان سهمیه استان برای مقاوم سازی سازه‌های آسیب‌پذیر و نا ایمن برابر زلزله به 10 هزار واحد مسکونی رسیده است.

منصور شیشه‌فروش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون تسهیلات مقاوم‌سازی به چهار هزار و ۳۷۰ واحد روستایی و شهرهای زیر ۱۲ هزار نفر جمعیت ابلاغ شده است و بر این اساس ۵۰ میلیون تومان وام کم بهره با کارمزد پنج درصد با همکاری بنیاد مسکن به صاحبان این واحدها داده می‌شود تا هرچه سریعتر نسبت به مقاوم‌سازی سازه خود اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان سهمیه سال گذشته استان برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی آسیب‌پذیر را پنج هزار و ۷۰۰ واحد با تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی ذکر کرد و گفت: از چند سال گذشته تاکنون ۶۸ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۱۲ هزار نفر جمعیت استان مقاوم‌سازی شده است.

وی ادامه داد: ارایه تسهیلات ویژه، حمایتی و تشویقی مانند بیمه و نظایر آن برای ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های مسکونی، خدماتی غیردولتی به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بنیاد مسکن و کمیته امداد ابلاغ شد که اقدام به بیمه تمامی واحدهای شهری زیر ۱۲ هزار نفر جمعیت و روستایی را در برابر حریق، زلزله و سیل بیمه کنند.

وی همچنین با اشاره به وقوع۲ فقره زمین لرزه در روز گذشته در شهرستان‌های خورو بیابانک و سمیرم گفت: براساس ارزیابی‌های اعلام شده در سمیرم دیوار چند واحد مسکونی تخریب شد و تعدادی واحد مسکونی در شهر ونک که اغلب آنها آسیب‌پذیر و فرسوده است ترک و شکاف برداشت که ارزیابی های فنی دقیق در آن منطقه ادامه دارد.

شیشه‌فروش همچنین از تهیه مطالعات لرزه‌خیزی استان اصفهان در کاشان و اصفهان خبر داد و گفت: بر این اساس پهنه‌بندی لرزه‌خیزی شهر اصفهان توسط شهرداری در حال تکمیل است.

وی تصریح کرد: در این راستا مکان یابی مناسب‌سازی کاربری‌ها در مراکز جمعیتی شهری و روستایی و تاسیسات حساس و مهم، متناسب با پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله در اصفهان تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری به وسیله شهرداری محاسبه شده و مطالعات آن انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ابلاغ استانداردهای لازم پیشگیری و کنترل اثرات زلزله در برابر مقررات ملی ساختمان به دستگاه‌ها، بهبود نظارت بر ساخت و سازها با بکارگیری نیروهای متخصص و تربیت نیروهای کار ماهر در همه سطوح و تقویت نظام مهندسی و تشکیل تشکل‌های فنی و حرفه‌ای و استفاده از تجارب موفقی که در زلزله‌های کشور بوده است را از اقدمات مهم مدیریت بحران استان برشمرد.

وی گفت : استانداردسازی مصالح پایه و اصلی سازه‌ها و الزامی کردن استفاده از مصالح استاندارد و با کیفیت و ترویج و تشویق فناوری‌های نوین و ساخت و سازهای سبک در دستور کار قرار گرفته است.

شیشه‌فروش کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله با محوریت حفظ جان انسان‌ها از طریق تبیین و اصلاح طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی متناسب با پهنه‌بندی خطر زلززله در استان، ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های دولتی، عمومی و شریان‌های حیاتی و تاسیسات زیربنایی و بازسازی بافت‌های فرسوده به صورت ویژه را از دیگر اقدامات مهم در این زمینه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در این راستا اداره کل هواشناسی اصفهان به دنبال تهیه اطلسی برای شناسایی پدیده‌های جوی، اقلیمی و نحوه پدیدار شدن آنها و ارزیابی میزان تاثیرپذیری آنهاست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وجود ۱۲ ایستگاه ثبت لرزه در استان افزود: بهبود نظام‌های هشدار سریع، پیش‌بینی و پیش‌آگاهی در دستور کار استان قرار دارد.

مانور ایمنی در برابر زلزله در منازل اجرا می‌شود

شیشه فروش گفت: مانور ایمنی در برابر زلزله در منازل هشتم آذر امسال برگزار می‌شود و با توجه به وضعیت کرونا و آموزش‌های غیرحضوری در مدارس برگزاری این مانور از سطح مدرسه به خانه‌ها تغییر کرد.

وی ادامه داد: ۱۰ سال است که در استان بصورت ویژه مانورهای پناهگیری در برابر زلزله در مدارس انجام می‌شود که سال گذشه در پنج هزار واحد آموزشی این مانور با مشارکت ۸۰۰ هزار دانش آموز انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در مانور خانه‌ای امسال خانواده‌ها و دانش آموزان در کنار هم نحوه صحیح پناه‌گیری برابر زلزله را آموزش می‌بینند.

وی الگوهای آموزشی این مانور را تهیه شده توسط مربیان آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزی با هماهنگی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی کشور عنوان کرد و گفت: در این مانور به خانواده‌ها، مکان های امن و نحوه پناه‌گیری برابر زلزله را آموزش داده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط