دیوارهای بتنی بدون هویت سیمای کرج را مخدوش کرده است


دیوارهای بتنی بدون هویت سیمای کرج را مخدوش کرده است

کرج - ایرنا - رییس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج گفت: دیوارهای بتنی بدون هویت مکانی و فرهنگی سیمای این کلانشهر را مخدوش کرده که تغییر رویه باید مورد توجه سازمان سیما و منظر شهرداری قرار گیرد.

رحیم خستو روز چهارشنبه در شانزدهمین نشست کمیسیون هنر وارتباطات اسلامی شهر کرج که در تالار شهیدان نژاد فلاح برگزار شد،‌ اظهار داشت: دیوارها و پنل‌های بتنی که در نصب آنها شتابی معنادار دیده می شود، به سیما و منظر شهری و ارکان هویت ساز شهر لطمه جدی وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه حساسیت اعضای شورای شهر در خصوص دیوارها و پنل‌های بتنی از زمانی شروع شد که این دیوارها رو به افزایش و از حالت طبیعی خود خارج شدند، افزود: احداث این دیوارها ارتباط فضای بیرون و داخل را به طور کامل احاطه و سازه های بتنی بدون در نظر گرفتن هویت مکانی و هویت شهری همه شهر را دربرگرفته است.

رییس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج بیان داشت: آنقدر مقوله سیما و منظر مهم است که شهرداری سازمانی به نام سیما و منظر و معاونتی به نام معماری و شهرسازی دایرکرده که می‌بایست این سازه‌ها از نظر سیما و منظر و زیبایی شناختی در خورشهر و شهروندان باشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج ضمن انتقاد از شتاب در نصب پنل‌های بتنی بیان داشت: شتاب در جانمایی دیوارهای بتنی به خصوص در مناطق مهم شهری سووال برانگیز است البته جای تقدیر است که سرعت عمل این کار بالا بوده اما شتاب زده و بدون توجه به سیما و منظر شهری انجام شده است.

وی یادآور شد: البته در گذشته دیوارهای طویلی همچون دانشگاه آزاد یا باغ سیب کرج کشیده شده است که بحث هویت شهری و زیباشناختی شهر را رعایت کرده‌اند و به نوعی بازنمایی از فرهنگ و هویت شهر را به تصویر می‌کشند.

خستو گفت: هویت هر شهر را ویژگی‌ها و امتیازات آن شهر مشخص می‌سازند، اجزاء و عناصر سازنده شکل شهر، نحوه ترکیب آنها و عامل زمان، همگی دارای قابلیت تداعی معنا و ایجاد تصویر ذهنی، ایجاد حس مکان و هویت شهری را دارا هستند.

رییس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: در ارتباط با جانمایی دیوارهای حائل باید با هماهنگی عوامل ذیربط و با مطالعه عناصر هویت ‌بخش شهری با ضرورت تبیین مفهوم ‌شناسانه هویت شهری، هویت مکانی و هویت فرهنگی شهر و بازشناخت روابط میان آنها به طور حتم لحاظ شود و در این راستا باید دیوارهایی نصب شود که تمام هویت ها را داشته باشند و امنتیت را نیز تامین کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس