شیوع کرونا در آذربایجان‌شرقی به نقطه بحران رسید


شیوع کرونا در آذربایجان‌شرقی به نقطه بحران رسید

تبریز - ایرنا - در شرایطی که وضعیت آذربایجان‌شرقی از نظر شیوع کرونا تا چندی قبل در بدترین حالت «قرمز» اعلام می شد، اکنون مسوولان دستگاه سلامت تاکید دارند که وضعیت استان، بحرانی و برون‌رفت از این شرایط مستلزم همکاری مردم و اصناف است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی در ماه های نخست شیوع کرونا در وضعیت مناسبی در مقایسه با بسیاری از مناطق دیگر کشور قرار داشت و شیب ابتلا به این بیماری مرگبار در آن کند بود، اما از تیر ماه به این طرف وضعیت دیگرگونه شد و ضمن اینکه شیب شیوع ویروس در این استان تند شد، آمار بستری ها و مرگ و میر ناشی از آن نیز سیرصعودی یافت.

کارشناسان محلی با اشاره به وضعیت بحرانی کرونا در آذربایجان شرقی می گویند هر چند مردم کلان شهر تبریز در رفتارهای روزمره خود استفاده از ماسک را رعایت می کنند، اما بی توجهی به رعایت فاصله اجتماعی و ساده انگاری در مواجهه با ویروس، موجب افزایش شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در استان شده است.

آنان معتقدند که کنترل ویروس کرونا، مستلزم رعایت دقیق و همه جانبه همه اصول بهداشتی اعم از استفاه از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست هاست، در حالی که اغلب مردم بر این تصورند که توجه به یکی از این اصول برای مقابله با کرونا کفایت می‌کند.

از سوی دیگر توزیع نامتوازن درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح آذربایجان شرقی نیز از دلایل دیگر افزایش آمار مبتلایان، بستری ها و فوتی های ناشی از این بیماری در این استان است به این معنا که در کلان شهر تبریز، رعایت اصول بهداشتی در مناطق حاشیه ای چندان رعایت نمی شود؛ این امر در خصوص شهرستان های ۲۱ گانه استان نیز صادق است و مردم بی توجه به شیوع کرونا مانند دوران قبل از شیوع آن در اجتماعات شرکت می کنند.

همچنین گفته می شود اصناف، نقش اصلی را در کمک به مدیریت شیوع کرونا در آذربایجان شرقی دارند؛ مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی است که در کلان شهر تبریز، نحوه تعامل مردم با کرونا در هنگام حضور در رستوران ها و کافی شاپ ها و نیز مجتمع های تجاری هیچ تفاوتی با دوران قبل از شیوع کرونا ندارد.

در واقع همزیستی شهروندان با ویروس کرونا و جدی نگرفتن خطر آن برای سلامتی خود و پیرامونیان، دلیل اصلی رسیدن وضعیت شیوع این بیماری در آذربایجان شرقی به نقطه بحرانی است؛ اتفاقی که هزینه های جانی و مالی سنگینی را بر مردم و دستگاه سلامت تحمل می کند.

وضعیت بحرانی است

قایم مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این باره به ایرنا گفت: وضعیت آذربایجان شرقی در چند ماه اخیر قرمز بوده و روز به روز هم بدتر می شود.

علی اکبر طاهر اقدام افزود: وضعیت استان از نظر شیوع کرونا بحرانی است.

وی اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا به طور متوسط روزانه ۸۵۰ نفر بستری کرونایی در بیمارستان های داشتیم که این رقم اکنون به یکهزار و ۱۰۰ نفز افزایش رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد فوتی ها نیز به تبع افزایش بستری های کرونایی در استان رو به افزایش است.

وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی، هر روز وخیم‌تر می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: روند افزایشی موارد جدید کرونا در آذربایجان شرقی، هر روز وخیم‌تر می‌شود.

روزبه رجایی اظهار کرد: متاسفانه وضعیت روند افزایشی کرونا که از نیمه‌ی دوم شهریور ماه ادامه دارد، رفته رفته در شهر و استان مان وخیم‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: تعداد بیماران بستری از ابتدای شیوع بیماری تا الان رکورد زده و آمار همچنان رو به افزایش است.

وی گفت: تخت‌های بستری با وجود افزایش ظرفیت هر روزه، رو به تکمیل است.

رجایی گفت: کسی نیست که نداند کرونا خطرناک بوده و همه را درگیر می‌کند و با ایجاد بیماری شدید می‌کشد و با هیچ کس شوخی ندارد.

وی یادآوری کرد: درصد قابل توجهی از افراد در سطح شهر اصلاً پروتکل ها را رعایت نمی‌کنند؛ کرونا برای دیگران نیست و در تردد به بیمارستان‌ها با چشم مان دیده‌ایم که افراد سنین مختلف شامل پیر و جوان را درگیر کرده و منجر به فوت آن‌ها شده است.

وی در پایان بر ضرورت استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرد.

ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و اصناف

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز بر ضرورت همراهی و همکاری اصناف با کارشناسان مرکز بهداشت برای اجرای هر چه بهتر پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.

سیمین خیاط‌زاده با اشاره به تنظیم برنامه‌ی زمانبندی در معاونت بهداشتی برای بازدید از صنوف مختلف به منظور نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بیان کرد: اگر کارشناسان ما در بررسی‌هایشان متوجه شوند که اشکالی در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد، در وهله‌ی اول تذکر داده و سپس در صورت تکرار مجدد، اقدام به برخورد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از صنوف در تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی فعالیت دارند که بازدید از این اصناف بر عهده همکاران بهداشت محیط است؛ بازدید از برخی صنوف هم مانند مکانیکی‌ها بر عهده همکاران بهداشت حرفه‌ای است.

وی گفت: در برخی موارد مانند مکانیکی‌ها شاید شست‌وشوی مکرر دست سخت باشد، اما به دلیل تردد بسیار زیاد مردم به این مکان‌ها احتمال آلودگی بسیار زیاد است.

خیاط زاده افزود: دستگیره، فرمان و درب خودرو مرتب توسط دست‌ها لمس شده و ممکن است دست‌ها با بینی و دهان و اجزای صورت هم تماس پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم به هیچ وجه تعداد افراد زیادی وارد این مغازه‌ها که عمدتا کوچک هستند، نشوند و تا پایان انجام کارشان در بیرون منتظر بمانند.

خیاط‌زاده یادآور شد: به عنوان مثال در برخی موارد دیده می‌شود که تعمیرکار، کاپوت ماشین را بالا زده و تعداد افراد زیادی دور آن جمع شده و به بررسی اشکالات فنی ماشین می‌پردازند.

آمار دفن فوتی های کرونایی در تبریز از متوفیان معمولی پیشی گرفت

در همین حال مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز نیز از افزایش آمار دفن متوفیان کرونایی در وادی رحمت تبریز نسبت به سایر متوفیان خبر داد و گفت: در حال حاضر به مدت سه روز است که آمار دفن متوفیان کرونایی از متوفیان معمولی پیشی گرفته است.

فرخ جلالی با تاکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط خانواده‌های متوفی، اظهار کرد: البته، حضور خانواده‌ها در وادی رحمت تبریز نسبت به هفته‌های پیش، کم شده اما همچنان درخواست می‌کنیم که حضور حداقلی داشته و حتما از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان این‌که پرسنل وادی رحمت تبریز از صبح ساعت هفت تا ساعت ۱۸ کار می‌کند و مردم باید زحمات این کادر زحمت‌کش را درنظر بگیرند، گفت: گاه برخی افراد پرخاشگری کرده و با پرسنل درگیر می‌شوند؛ همچنین برخی افراد توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و اصرار زیارت متوفی را دارند که این موضوع خلاف مسایل بهداشتی است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشاره به این‌که همچنان، برگزاری مراسم در وادی رحمت تبریز مطلقا ممنوع است، افزود: از حضور بیش از ۱۰ نفر در تشییع جنازه جلوگیری خواهد شد، از این رو مردم نهایت همکاری را با پرسنل آرامستان‌ها داشته باشند.

وی تاکید کرد: برگزاری هرگونه مراسم اعم از اداری و مردمی تا اطلاع ثانوی در وادی رحمت ممنوع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا