معاون فرماندار: کاشان رتبه نخست نیروگاه‌های خانگی کشور را دارد


معاون فرماندار: کاشان رتبه نخست نیروگاه‌های خانگی کشور را دارد

کاشان- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان گفت: این شهرستان رتبه نخست نیروگاه‌های خانگی کشور را از لحاظ تعداد به خود اختصاص داده است.

مسعود خاندایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به اهمیت بحث صفحه‌های خورشیدی و لزوم استفاده از انرژی پاک اشاره کرد و افزود: تعداد مشترکان خانگی دارای نیروگاه ۸۴ عدد با ظرفیت ۸۳۰ کیلووات در ساعت است و این مزیتی به شمار می‌رود که یک خانواده از ظرفیتی بدون استفاده مانند پشت‌بام خانه به عنوان یک محل تامین انرژی مورد نیاز و هم کسب درآمد استفاده کند.

وی بیان کرد: با توجه به قانونی که وجود دارد، شخص می‌تواند برای ایجاد نیروگاه خوردشیدی قراردادی ۲۰ ساله را به به امضا برساند و تا ۲۰ سال برق تولیدی را با قیمت مصوب به دولت بفروشد که برای امسال ۱۳هزار و ۲۰۰ ریال به ازای هر کیلووات است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان اضافه کرد: این امر هم محل درآمدی برای خانوار می‌شود و بر اساس محاسبه صورت گرفته با احداث یک نیروگاه ۱۵ کیلوواتی می‌توانند معادل یک کارمند دریافتی داشته باشند و هم در تولید انرژی پاک و جلوگیری از ورود آلاینده‌های سنگین به محیط زیست اقدام کنند.

وی تشریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی اداره برق، مجموع قراردادهای انجام شده و در حال انجام نیروگاه‌های خورشیدی شهرستان کاشان تا ابتدای مهر ۹۹ نزدیک به ۲ هزار و ۵۱۹ کیلووات در ساعت است.

خاندایی همچنین افزود: تعداد مشترکان دارای نیروگاه با تعرفه عمومی و اداری هفت عدد با ظرفیت ۲۰۵ کیلووات در ساعت و نیروگاه‌های با تعرفه صنعتی و کشاورزی ۲۱ عدد با ظرفیت یک هزار و ۴۸۰ کیلووات در ساعت است.

وی با اشاره به آمادگی برای افزایش ۱۰ برابری ظرفیت کنونی اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ سرمایه‌گذاری در این حوزه و برای جذب بیشتر بخش خصوصی که در نهایت هم به سود کشور و هم محیط زیست است، ضرورت دارد دولت مبلغ بیشتری را برای انرژی‌های پاک اختصاص دهد.

انرژی خورشیدی که منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است، می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی منجمله الکتریسیته تبدیل شود و استان اصفهان به دلیل قرار گرفتن در مدارهای ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی در ناحیه پر تابش و وجود سالانه حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ روز و ۲ هزار و ۷۰۰ ساعت آفتابی، جزو بهترین مناطق دنیا از نظر ظرفیت تولید انرژی خورشیدی به شمار می‌رود.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج