رییس جهاد کشاورزی یزد: تولید گندم در استان 10 درصد کاهش یافت


رییس جهاد کشاورزی یزد: تولید گندم در استان 10 درصد کاهش یافت

یزد - ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به پایان فصل برداشت گندم از 9 هزار و 200 هکتار اراضی استان گفت: امسال کشاورزان 36 هزار تن این محصول برداشت کردند که نسبت به سال 1398، 10 درصد کاهش دارد.

سیدجمال سجادی پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا علت کاهش تولید را تغییر الگوی کشت و کاهش آب سفره های زیرزمینی ذکر کرد.

وی بابیان اینکه در برخی مناطق استان از جمله ابرکوه تولید گندم از چهار هزار و ۲۰۰ کیلو گرم به پنج تن در هر هکتار رسید، علت افزایش تولید را استفاده از بذر اصلاح شده سیستان که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد، برشمرد.

سجادی پور بابیان اینکه کار برداشت محصول گندم از اوایل خردادماه در استان آغاز شد و تا اوایل مهرماه ادامه داشت ، تاکید کرد: کشاورزان محصول گندم را با چندین دستگاه کمباین و دروگر برداشت کردند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: امسال ۱۱ مرکز خرید از سوی شرکت‌های تعاونی روستایی و بخش خصوصی هر کیلوگرم گندم مازاد کشاورزان را ۲۵ هزار ریال به صورت تضمینی خریداری کردند.

سجادی پور بدون اشاره به میزان خرید گندم بیان کرد: حوادث طبیعی اواخر سال ۹۸ و اوایل امسال حدود ۱۵۰ میلیارد ریال به هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع گندم و جو استان زیان وارد کرد.

تولید بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی

وی از شهرستان های خاتم، ابرکوه و بهاباد به عنوان مناطق عمده کشاورزی یزد یاد کرد و افزود: گندم تولیدی استان به علت مبارزه کشاورزان با آفت سن گندم از کیفیتی خوبی برای تولید نان برخوردار است.

بیش از ۲۵ سال است که یزد با کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، با وجود محدودیت منابع آبی با کمک‎های بلاعوض و تسهیلاتی که دولت در اختیار کشاورزان استان قرار داده و با روش‌های نوین آبیاری، سالانه یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی تولید می‌شود.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد که ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار آن به کشت محصولات باغی و بقیه به محصولات زراعی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به محصول باغبانی از جمله پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات است.

۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن نیز محصولات دامی حاصل تلاش حدود ۷۰ هزار کشاورز، دامدار و بهره بردار استان یزد است.

یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و از مناطق کم باران کشور است، ۸۷ درصد جمعیت آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟