مهربانی با سالمندان به وقت کرونا


مهربانی با سالمندان به وقت کرونا

بروجرد - ایرنا -روز جهانی سالمندان امسال در شرایطی است که حدود 10 ماه نفس گیر از همه گیری کرونا در جهان می گذرد، ماه‌هایی که سالمندان چه از لحاظ آسیب پذیری بیشتر در برابر کرونا و چه از نظر اعمال محدودیت هایی در روابط اجتماعی، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند.

شعار امسال روز جهانی سالمندان نیز متاثر از همین روزها و ماه های سختی است که به واسطه همه گیری کرونا ، فشارها و سختی هایی بیشتری را بر سالمندان تحمیل کرده است.شعار ملی امسال این روز جهانی "کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان " است و از هفتم تا سیزدهم مهر ماه نیز بعنوان هفته گرامیداشت سالمندان نام گذاری شده است.

در راستای توجه و نگاه مهربانانه تر به سالمندان در شهرستان پویشهایی همچون تماس تلفنی و مجازی احوالپرسی از سالمندان توسط موسسه سالمندان حکمت سینا به راه افتاده است.

رسانه آگاهی بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی، محیط دوستدار سالمند، قانونگذاری سیاست گذاری و راهبری سالمندان، آموزش و توانمندسازی، مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، سرمایه و مشارکت اجتماعی، خانواده و جامعه، حمایت های اجتماعی ، رفاهی و اقتصادی عناوین روزهای هفته سالمند امسال هستند.

همه ساله همزمان با روز جهانی سالمندان همایش ها و گردهمایی های با حضور سالمندان همراه با اهدای شاخه های گل، برگزار میشد، همایش هایی که شاید بنظر معمولی و صرفا برای پر کردن لیست برنامه های مناسبتی از سوی برخی نهادها و موسسات مرتبط باشد اما واقعیت چیزی فراتر از این است چرا که همان همایش های به ظاهر روتین می تواند برای سالمندان فرصتی برای دیدارهای ساده و احوالپرسی باشد که ما همه روزه با آن سر و کار داریم و برایمان اتفاق جدیدی نیست.

مشاهده خنده های از ته دل سالمندان، تشویق ها و دست زدن های با تمام وجودشان بعد از خواندن شعری یا سخنرانی یک مسوول یا فردی همچون خودشان در این همایش ها همگی گواهی بر قدردانستن آنها از دیدارها و مورد توجه گرفتن های هر چند ساده و معمولی است.

توجه و احوالپرسی های معمولی که گاه به هزاران دلیل و بهانه از سالمندان دریغ می شود همان هم امسال با همه گیری کرونا به حداقل رسید چرا که امکان برگزاری همایش های به مناسبت روز سالمند فراهم نیست ولی در خلاء این گردهماییهای دوست داشتنی برای سالمندان با استقبال از پویش های احوالپرسی تلفنی و مجازی از سالمندان می توان حال خوبی برای آنها رقم زد.

سالمندی دورانی که دیر یا زود در انتظار همگان است، قشری که همواره و بخصوص در شرایطی خاصی همچون همه گیری کرونا از نظر جسم و روان نیازمند توجه بیشتری هستند تا بتوانند این دوران را با پویایی، سلامت و نشاط بیشتری سپری کنند.

بر اساس آخرین سرشماری از جمعیت ۳۲۶ هزار و ۴۵۲ نفری شهرستان بروجرد تعداد ۴۱ هزار و ۸۹۹ نفر جمعیت معادل ۱۲/۸ درصد بالای ۶۰ سال هستند که بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی آن جمعیت پیر محسوب می شوند.

بنا بر گفته کرم رضا پیردایه، رئیس بهزیستی بروجرد درشهرستان۲ مرکز نگهداری شبانه روزی از سالمندان وجود دارد که این مراکز خاص سالمندانی است که خانواده ای ندارند و یا خانواده قادر به نگهداری از آنها نیستند. یکی از این مراکز مرکز خاص زنان بنان سرای برکتی و مرکزی دیگر با نام مرکز امام علی(ع) خاص مردان در بروجرد است.

موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا زیر نظر بهزیستی بروجرد یکی از موسساتی است که از سال ۹۶ تا کنون فعالیت هایی در راستای نشاط، پویایی، سلامت و ایجاد حال خوب برای سالمندان انجام می دهد و اکنون حدود ۲ هزار سالمند از برنامه های مختلف این موسسه در حوزه های مختلف بهرهمند هستند.

مریم بهرامی مدیر این موسسه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: امسال با توجه به بیم ابتلای سالمندان به کرونا امکان برگزاری همایش و گردهمایی وجود ندارد ، پویش تلفنی و مجازی به منظور ارتباط با سالمندان در نظر گرفته شده است که این پویش بصورت احوال پرسی چه بصورت تلفنی و یا مجازی از سالمندان اعم از والدین شهدا و ایثارگر، سالمندان همسایه و محله، سالمندان تنها و نیازمند و سالمندان بیمار بستری در بیمارستان یا منزل انجام می شود.

وی افزود: احوالپرسی از والدین سالمند سالمندان بازنشسته و احوال پرسی تلفنی یا مجازی از اساتید و معلمان سالمند و سالمندان پیشکسوت از دیگر مواردی است که در این پویش غیر حضوری احوال پرسی از سالمندان همزمان با روز جهانی سالمند مورد توجه قرار دارد.

مدیر موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد با تاکید بر اینکه آموزش محور فعالیت این موسسه است، گفت: با توجه به شیوع کرونا، این موسسه سامانه پرسش و پاسخ مشاوره سالمند را فعال کرده است تا بتوان بصورت آنلاین و مجازی برخی خدمات مشاوره ای را به سالمندان ارائه داد.

وی افزود: با شیوع کرونا این موسسه تعطیل شد اما فعالیت های این موسسه در بخش های مختلف آموزشی، اجتماعی، ورزش، سلامت و تغذیه را بصورت مجازی برای سالمندان و خانواده های آنها ادامه دارد.

بهرامی یادآور شد: ورود به سنین سالمندی نیازمند فراهم کردن بسترهایی است تا سالمندان با کسب مهارت های لازم و سبک زندگی متناسب با این دوره همراه با سلامت روحی و جسمی ، کمترین مشکلات را برای اطرافیان و نظام اجتماعی داشته باشند.

وی افزود: بدون شک آموزش اولین گام حضور موفق سالمند در اجتماع به شمار می رود در همین راستا، تدوین برنامه های فرهنگی برای غنی سازی اوقات فراغت سالمندان، توجه به وضعیت تغذیه، فعالیت های ورزشی،توجه به وضعیت اقتصادی و آموزش معاش از جمله سرفصل های آموزشی برای سالمندان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بهرامی یادآور شد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۰ با صدور قطعنامه ای روز یکم اکتبر مصادف با نهم مهرماه هر سال را به عنوان روز جهانی سالمندان اعلام کرد تا در این روز کشور های سراسر جهان برنامه هایی برای این قشر برگزار کند.

سالمندی دوره ای از زندگی است که با رویداد هایی همچون؛ بازنشستگی، یائسگی، سپرده شدن به خانه سالمندان، فوت همسر و وقایعی از این قبیل همزمانی دارد هر کدام از این وقایع می تواند همراه با حالت هایی اعم از تنهایی، اضطراب و افسردگی برای سالمندان باشد، اگر چه مشکلات دوران سالمندی اجتناب ناپذیر است اما کنترل و پیشگیری دو ابزار مهم در بهبود شرایط زندگی آنها است.

از ماهها قبل کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان خبر از آمدن پاییزی سخت را داده اند که در آن بیم شیوع و انتقال بیشتر کرونا را پیش بینی می کردند و اینک همان پاییز رسیده است. سه اصل ساده رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک و رعاین فاصله گذاری اجتماعی همچنان مورد تاکید است و این تاکید در مورد سالمندان ضروری تر است.

آنچه که در مورد سالمندان حتی در دوران کرونا باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد حرمت و نکوداشت سالمندان بعنوان اصلی مهم در سلامت جسم و روح آنها است .رعایت پروتکل های بهداشتی در دوران کرونا به معنی نفی هر گونه ارتباط با سالمندان نیست؛ فقط باید سبک روابط اجتماعی را از ازدحام به محدود سازی و ارتباط های کم حجم اما مستمر تغییر داد.راه اندازی پویش هایی همچون احوالپرس از سالمندان بصورت تلفنی و مجازی نیز در واقع شیوه ای از مهربانی با سالمندان به هنگام گرونا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط