گلمان، اقدام ماندگار دولت برای شهرنشینی مدرن در آذربایجان‌غربی


گلمان، اقدام ماندگار دولت برای شهرنشینی مدرن در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- منطقه گلمان به مساحت 21 هزار و 100 هکتار در 15 کیلومتری شهر ارومیه، مدتی است با احداث پنج هزار و 610 واحد مسکن مهر و گسترش زیرساخت‌های شهری پذیرای جمعیتی بالغ بر 2 هزار و 153 خانوار بوده و این منطقه با حمایت دولت تدبیر و امید و نگاه توسعه محور مسوولان به شهر تبدیل شد تا از امکانات رفاهی و شهری برخوردار شده و نمادی برای شهرنشینی...

به گزارش ایرنا، رشد جمعیت شهرنشینی و افزایش مهاجرت به شهرها، منجر به توسعه غیر قابل کنترل نواحی شهری، کاهش سطح رفاه انسانی، نیل به سمت حومه نشینی و بروز مشکلات فراوان برای مدیران به ویژه در کشورهای در حال توسعه شده است.

اجرای رویکردهای نوین در توسعه متوازن مناطق شهری، گامی بزرگ در تمرکززدایی و اسکان پایدار شهرها محسوب می‌شود و بر این اساس ایجاد شهرهای جدید، فرصتی برای سرمایه‌گذاری و تجربه‌ای جدید از زندگی شهری در نزدیکی کلان‌شهرها را فراهم می‌کند.

شهر گلمان در ۱۵ کیلومتری شرق ارومیه و در مسیر جاده گلمانخانه قرار دارد و طرح مسکن مهر در آن اجرایی شده است ولی به دلیل دور بودن از مرکز آذربایجان غربی امکانات زیرساختی و رفاهی با محدودیت به این مکان می‌رسید و این امر خریداران مساکن مهر را با مشکل مواجه کرده بود.

با حمایت و توجه توسعه محور دولت تدبیر و امید این محل به شهر جدید تبدیل شد تا روند توسعه در دولت بدون محدودیت ادامه یابد و مردمان ساکن این منطقه نیز بتوانند از خدمات شهرنشینی بهره‌مند شوند.

"افسانه سلامت" یکی از بانوان خانه‌دار ساکن در این محل درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: کسانی که برای رفت و آمد به این محل از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردند، به دلیل دور بودن و قرار گرفتن در خارج از محدوده شهری، با مشکل مواجه می‌شدند که خوشبختانه با آمدن امکانات رفاهی این مشکل رفع شده است.

"رقیه جعفری" نیز در این رابطه گفت: با تبدیل شدن این منطقه به شهر دسترسی ما به وسایل و امکانات رفاهی بسیار راحت شده و دیگر به فکر فروختن مسکن و فرار کردن از این منطقه نیستیم.

"امید صفری" دیگر شهروند گلمانی بیان کرد: تبدیل شدن این منطقه به شهر درخواست همه ساکنان این شهرک بود زیرا در این صورت امکانات زیرساختی و توسعه‌ای در این منطقه رواج می‌یابد.

طراحی شهر جدید گلمان می‌تواند به صیانت از هویت باغ‌شهر ارومیه کمک کند

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه دغدغه ساماندهی این منطقه و تامین نیازهای خدماتی مردم موجب شکل‌گیری کارگروه بررسی راهکارهای مدیریت بهینه اراضی و توسعه منطقه منفصل گلمان ارومیه شد، گفت: تشدید نیاز به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان منطقه سبب شد بازدیدها و تشکیل جلسات کارشناسی در دفتر شورای‌عالی شهرسازی و معماری و جلسات استانی به شکل متناوب برگزار شود.

سید محسن حمزه‌لو بیان کرد: در نهایت در ۱۶ تیر امسال در پنجمین جلسه شورای‌عالی معماری و شهرسازی، موضوع ارتقای منطقه گلمان به شهر جدید و اصلاح محدوده و حریم شهر ارومیه مطرح و با کلیات تبدیل منطقه منفصل گلمان به شهر جدید موافقت شد.

وی ادامه داد: کنترل رشد جمعیت در شهر ارومیه، تجربه شهرسازی نوین، پاسخ‌گویی به نیازهای مسکن اقشار گوناگون، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به نقاط شهری، ساماندهی فضای سکونت‌گاه‌ها، جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت اراضی و بازدارندگی از تخریب اراضی کشاورزی از مزایای تبدیل گلمان به شهر جدید است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: اجرای الگوهای جدید در عرصه شهرسازی به ویژه طراحی شهر جدید گلمان با رویکرد گردشگری و ارائه خدمات متنوع اجتماعی می‌تواند به صیانت از هویت باغ‌شهر ارومیه بیش از این کمک کند.

تبدیل منطقه گلمان به شهر، نقش موثری در تامین مسکن دارد

استاندار آذربایجان‌غربی نیز گفت: با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، منطقه گلمان ارومیه به شهر جدید تبدیل شده است.

محمدمهدی شهریاری افزود: تبدیل این منطقه به شهر جدید می‌تواند در بحث تامین مسکن طرح اقدام ملی نیز نقش ویژه‌ای ایفا کند.

وی با اشاره به مزیت‌های این شهر اضافه کرد: طراحی شهری با رویکرد گردشگری و ساخت و سازهای این منطقه بر اساس قوانین شهری و نیز ارائه خدمات متنوع اجتماعی از جمله مزیت های شهر جدید گلمان است.

بهره برداری بیش از ۹۱ درصد واحدهای مسکونی شهر گلمان

مجری تاسیس شرکت عمران شهر جدید گلمان در ارومیه با اشاره به پیش‌بینی ۱۸۰ هزار نفری برای جمعیت این شهر در افق ۱۴۲۰ گفت: ساخت و ساز در این شهر همچنان ادامه دارد و بیش از ۹۱ درصد واحدهای مسکونی در دست احداث این منطقه، بهره‌برداری شده است.

ناصر ناصری‌قامت افزود: یک هزار و ۱۳۸ واحد مسکن در این شهر با پیشرفت ۹۴ درصدی درحال احداث است که یک هزار و ۳۸ واحد بهره‌برداری شده و ۱۰۰ واحد به زودی بهره‌برداری خواهدشد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون شهر جدید گلمان با مساحت ۲ هزار و ۱۱۲ هکتار تشکیل شده و با توجه به مساحت ۳۹۰ هکتاری خارج از محدوده مصوب، در تلاش هستیم این بخش نیز به محدوده اضافه شود تا کل مساحت شهر به ۲ هزار و ۵۰۲ هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه شهرهای جدید طبق قانون توسط شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید اداره و شرکت عمران شهر جدید گلمان، شرکتی دولتی، دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و در آستانه تاسیس است، اضافه کرد: تاسیس، تهیه و اجرای طرح‌های شهرسازی، معماری، نقشه‌های تفکیکی، آماده‌سازی اراضی، ایجاد بناها، تاسیسات شهری، مسکونی، تولیدی و اقتصادی و سایر اقدامات اجرایی در اراضی تامین شده شرکت و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی خواهد بود.

نماینده تام‌الاختیار مدیرکل و مجری ویژه تأسیس شرکت عمران شهر جدید گلمان بیان کرد: آب شرب شهر جدید گلمان در حال حاضر با سه چاه عمیق با ظرفیت ۱۲۰ لیتر در ثانیه تامین و تصفیه‌خانه در حال حاضر با ظرفیت ۶ هزار و ۸۴۰ مترمکعب در شبانه‌روز برای ۴۵ هزار نفر خدمات‌رسانی می‌کند.

ناصری‌قامت اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی انجام گرفته برای افق ۱۴۲۰ و رسیدن جمعیت به ۱۸۰ هزار نفر با احداث فاز توسعه شبکه آب و فاضلاب، ظرفیت تصفیه‌خانه به ۲۷ هزار و ۳۶۰ مترمکعب در شبانه‌روز افزایش و امکان خدمات‌رسانی به جمعیت پیش‌بینی شده در افق ۱۴۲۰ محقق می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت ‌و ساز در این شهر نیز گفت: از ۲ هزار و ۶۸۸ واحد آپارتمانی که هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارند، یک هزار و ۷۶۴ واحد به بهره‌برداری رسیده و ۹۲۴ واحد باقیمانده مشکلاتی حقوقی و اعضا با تعاونی های خود را دارند که با حل مسائل و مشکلات آنان، تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی در خصوص ایجاد خدمات روبنایی شهر جدید گلمان، اظهارکرد: هم‌اکنون ۲ مدرسه ۱۰ و ۱۲ کلاسه، درمانگاه، یک باب مسجد، مجموعه ورزشی، مرکز تجاری و چهار پارک در این شهر ایجاد شده و مشغول ارائه خدمات است.

وی تاکید کرد: طی قرارداد با شرکت مشاورین معماری وشهرسازی بازنگری طرح و توسعه وعمران جامع شهرجدید گلمان شروع شده و درخصوص دانشگاه آزاد شهرجدید گلمان در سال ۱۴۰۰شاهد پذیرش، دانشجو در این دانشگاه که ساختمان آن حدود پنج هزار متر مربع می‌باشد خواهیم بود.

۱۶ تیر امسال با حضور استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی و شهردار ارومیه جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در تهران برگزار و پیگیری‌های چندین ساله به ویژه پیگیری های یکسال اخیر، شهرک منفصل گلمان به شهر جدید گلمان تبدیل شد.

شهرک گلمان در ۱۵ کیلومتری شرق ارومیه و در مسیر جاده گلمانخانه قرار داشته و طرح مسکن مهر در آن اجرایی شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403