بیماری‌های قلبی نخستین عامل مرگ و میر در استان اردبیل است


بیماری‌های قلبی نخستین عامل مرگ و میر در استان اردبیل است

اردبیل - ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه 31 درصد کل مرگ‌های جهانی مربوط به بیماری های قلب و عروق است، گفت: در اردبیل نیز این بیماری‌ نخستین عامل مرگ و میر در بین شهروندان استان می‌باشد.

دکتر شهرام حبیبزاده روز سه‌شنبه بمناسبت روز جهانی قلب با اشاره به عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق افزود: مطابق آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در استان اردبیل، شیوع فشارخون بالا در جمعیت بزرگسال ‌در استان ۳۴.۵ درصد، شیوع دیابت ۹.۴ درصد، شیوع کلسترول بالا ۳.۵ درصد ، اضافه وزن و چاقی ۶۹.۳ درصد ، مصرف دخانیات ۱۲.۹ درصد و فعالیت فیزیکی نامناسب ۶۴ درصد بوده که جزو عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

وی اضافه کرد: مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم‌تحرکی و مصرف الکل در افراد مختلف به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا، اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر می‌کنند و در صورتی که این عوامل خطر، پیشگیری و کنترل شود، از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری خواهد شد.

او همچنین به شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و اظهارداشت: در زمان بحران بیماری کووید ۱۹، بیماران قلبی و عروق با تهدید دو جانبه‌ای مواجه خواهند شد و نه تنها در معرض ابتلای نوع شدیدتر ویروس و عوارض وخیم‌تر هستند، بلکه ممکن است به علت ترس، از دریافت مراقبت‌های لازم خودداری کرده و این موضوع اهمیت اقدامات امسال در خصوص بیماری قلبی عروقی را دو چندان می‌کند.

حبیب‌زاده اضافه کرد: پاندمی کووید ۱۹ سبب توجه بیشتر به حرفه کارکنان بهداشتی، نظام‌های مراقبت سلامت ملی و مسوولیت فردی ما برای سلامت خود و برای افراد آسیب‌پذیر در جامعه شده و با توجه به نامعلوم بودن زمان پایان همه‌گیری جهانی کرونا در حال حاضر مراقبت از قلب جزو اولویت‌های زندگی مردم است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!