کاریکلماتورهای 60 نویسنده در «کودتا با لبخند» منتشر شد


کاریکلماتورهای 60 نویسنده در «کودتا با لبخند» منتشر شد

کتاب کاریکلماتور کودتا با لبخند از نویسندگان فعال سراسر کشور به چاپ رسید. به گزارش شیرین طنز، کاریکلماتور از گونه های ادبی طنز فارسی است.... ادامه مطلب نوشته کاریکلماتورهای 60 نویسنده در «کودتا با لبخند» منتشر شد اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

کتاب کاریکلماتور کودتا با لبخند از نویسندگان فعال سراسر کشور به چاپ رسید.

به گزارش شیرین طنز، کاریکلماتور از گونه های ادبی طنز فارسی است. کاریکلماتور را ابتـدا در سـال ۱۳۴۷ احمـد شـاملو کـه سـر دبیـر مجلـه خوشــه بــود بــر نوشــته‌هــای پرویــز شــاپور گذاشــت کــه حاصــل پیونـد کاریکاتـور و کلمـه اسـت.

کاریکلماتور ، کاریکاتوریست که با کلمه بیان شده است.

کاریکلماتور جملـه ای بیـن شـعر و جملـه قصـار معلـق کـه بـا طنز همــراه اســت بــه بیــان دیگــر کاریکلماتور یعنــی شــیرین کــردن حقیقــت. و طنزپردازان گلوله‌های نمکی هستند که با شلیک حرف هایشان در دل همه کودتا به پا می‌کنند و همه جا را بدون حتی خون ریزی تصرف می‌کنند …

کتاب کودتا با لبخند با حضور بیش از ۶۰ نویسنده در ۲۰۷ صفحه به کوشش اصغر رضایی گماری توسط انتشارات کتاب هرمز در مهرماه ۹۹ به چاپ رسیده است .

نمونه هایی از نوشته های کتاب کودتا با لبخند :

تاریخ مصرف موش و ماهی را گربه تعیین می کند ( پرویز شاپور) آدم ها عوض می شوند اما عوضی ها آدم نمی شوند. ( سهراب گل هاشم) از وقتی که لباس لیاقت پوشیده توی رخت خودش نیست. ( عباس گلکار) زبانی ‌که ‌حق‌ را نگوید فقط ‌به ‌درد لیسیدن ‌بستنی ‌قیفی ‌می‌خورد! (سیدحسن حسینی) کسی که “سیر” بخورد، حرفهایِ”بودار” می زند. (شرف الدین امیرپور) عرق حلال می‌خورد پیراهن کارگر. ( حسین ناژفر) نانوا هم جوش شیرین می‌زندبیچاره فرهاد ( مهدی فرج الهی ) بعضی‌ها با سر درآوردن از زندگی دیگران دم در آورده‌اند. (اصغر رضایی گماری) با اینکه شناگر قابلی بود ولی روی موج اقتصاد دوام نیاورد.( متین یحیی زاده) موفقیت زیردست ها در رو دست زدن است. ( نائله یوسفی)

کاریکلماتور ، شوخی می‌کند، می‌خنداند و به طعنه سخن می‌گوید، به ناهنجاری‌ها و بدی‌ها شلیک می‌کند و گاهی ناملایمات و سختی‌های زندگی را با طنز تلخ بیان می‌دارد.

دردهای اجتماعی را خوب می‌شناسد و هر اتفاق کوچکی را شاید کمی اغراق آمیز با نیشخندی کنایه دار مورد توجه قرار می‌دهد و این به راستی یکی از جلوه‌های زیبای ادب و هنر معاصر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس زن فوق جذاب احمد مهران ‌فر + بیوگرافی و صفر تا صد خصوصی ترین ها