رزمنده هنرمندی که عاقبت صدام را پیش‌بینی کرد


رزمنده هنرمندی که عاقبت صدام را پیش‌بینی کرد

لارستان – ایرنا- حمید سوری، رزمنده هنرمندی از دیار لاررستان فارس است که پیش‌بینی افول صدام و جبهه باطل را با نمایش عاقبت صدام در زیر حملات و شلیک گلوله‌ها و صدای خمپاره‌ها بر روی صحنه برد.

او ۲۰ ماه در عملیات مهم دفاع مقدس همچون والفجر ۸ ، کربلای ۴ و ۵ حضور یافت و در جبهه حق علیه باطل جانباز شد.

سوری در مصاحبه با ایرنا، اوج فعالیتش را در تئاتر لارستان از سال ۱۳۶۰ و تقریبا همزمان با آغاز جنگ عراق و ایران ذکر و اعلام کرد که نقطه عطف در زندگی پر فراز و نشیبش و در حقیقت آغازی دیگر بر حیات هنری و معنوی اش نیز در همین سال شکل می گیرد.

از سویی دیگر در دل سنگرها و خاک ریزها با اجرای نمایش طنز "حدیث عشق " روح های تشنه و مضطرب رزمندگان را به نور امید و شوق نبرد با دشمن ، سیراب کرد.

اما آنچه این جانباز و رزمنده جان برکف و هنرمند متعهد را بیش از ترکش ها و خمپاره ها و گلوله های آتشین دشمن بعثی رنج داده و می دهد ، به قول خودش مهجوریت و حسرت به تاریخ پیوستن همه آن خوشی ها و زیبایی ها، صمیمت ها ، دورهمی ها و دل های لبریز از عشق و دوست داشتن و جان های تافته از ایمان در خطه هنرمند پرورلارستان، است.

سوری و روایت جبهه رفتن

حمید سوری تازه داشت و ارد ۱۶ سالگی می شد، یک سال از شروع جنگ تحمیلی گدشته بود. یک شب تابستان ، پسر عمویش سعید که تازه وارد تشکل بسیج شده بود، او را به جمع بسیجیان لار دعوت کرد.

حمید سوری گفت:‌برخی از این بسیجیان، اسلحه باز و بسته می کردند، راستش تا آن وقت هنوز تفنگ واقعی از نزدیک ندیده بودم با تعجب نگاه می کردم ،همینطور محو تماشا بودم که یکباره سعید صدایم کرد و به من گفت: راستی من فردا دارم می روم جبهه.

از فردا سعید رفت جبهه، ۲ سال از من بزرگتر بود و عامل رفتن من به جبهه سعید شد.

حمید می گوید: یکی از دلایل اصلی جبهه رفتن من، رفتن سعید بود و وقتی او رفت، خیلی احساس تنهایی می کردم ،یکی دوبار هم تنهایی رفتم بسیج و چندتا دوست پیدا کردم بعد از آن تقریبا هرشب می رفتم بسیج.

سعید، پسر عمو و در حقیقت نزدیک ترین دوست و یار غم خوار حمید سوری بود که داغ شهادتش هنوز بر وی سنگینی می کند.

سرانجام سعید سوری در عملیات رمضان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

دیدار با سردار دل‌های لار

وی ادامه داد:‌ اول دبیرستان بودم، بابا تاکید می کرد درس بخوان ،ولی من در حال و هوای دیگری بودم ،یک شب یکی از بچه ها گفت قرار است هفته بعد یک اردوی آموزشی برگزار شود تو هم می خواهی شرکت کنی،من با کمی تردید قبول کردم.

حمید سوری متوجه شد اردو را نجف مفید برگزار می کند که خیلی هم سخت گیر است، برای اولین بار اسم آن شیرمرد دلاور را شنید.

شهید نجفعلی مفید،مشهور به سردار دل های لارستان، رزمندگان مهم و بزرگی را تربیت کرد.

سوری گفت: هفته بعد رفتیم بسیج که عازم اردوی تابستان شویم، همه به صف شدیم و فرمانده آمد و شروع به سخنرانی کرد، آنجا بود که برای اولین بار شهید نجف مفید را دیدم، انسان قدبلند ، ریشی پرپشت، موها کمی فرفری ، همیشه لبخند ملیحی بر چهره اش نمایان بود.

نگران تئاتر لارستان

حمید سوری در گفت و گوی صمیمانه خود با مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد که بچه های امروزی تئاتر در لارستان دیگر وی را نمی شناسند، حتی به زور وی را به سالن نمایش راه می دهند تئاتر لارستان از گذشته پرفروغش فاصله ای فاحش گرفته و به شدت مهجور مانده است، شکاف بین نسلی نیز بر هنر تئاتر نمایشی در لار بسیار سنگینی می کند.

وی معتقد است که آثار فاخر هنری در میان هنرمندان تئاتر لارستان بر خلاف روزها و سال های اوجش در دهه ۶۰ و ۷۰ دیگر دیده نمی شود.

سوری می گوید: از دیگر معضلات و چالش های فرا روی هنر تئاتر در لارستان نیز کاهش محسوس میزان آموزش های آکادمیک و ضعف محتوا در آثار هنرمندان این رشته است.

وی بیان کرد: برخی گروه های نمایشی در لارستان به دنبال ارتقای سطح کیفی آثار نیستند و برخی مصلحت اندیشی ها و تنگ نظری ها عرصه را بر فعالیت حرفه ای هنر تئاتر در این خطه به شدت تنگ کرده است.

به گفته سوری، آن زمان که تئاتر لار در اوج بود ، بارها پای استادان بنام و بزرگ هنر تئاترو سینما همچون نصرالله قادری، عزت الله انتظامی، بهزاد فراهانی و رشا کیانیان به لارستان و استان فارس باز شد و این خود مصداق بارزی بر اوج درخشش و دوران پرشکوه تئاتر لارستان در دهه ۷۰ بود.

او می گوید: حتی در کوران جنگ و از همان ابتدای سال ۶۰ نیز آموزش های ابتدایی را از محضر استادان و پیشکسوتان تئاتر آن روز لار همچون میرفضل الله جمالی فرا گرفتم و در ادامه راه هیچگاه از آموزش و مطالعه و الگوگیری از بزرگان هنر تئاترغافل نشدم

سوری همچنین و در دوران پرشکوه و افتخاراتش از صحنه های هنر تئاتر هم به دیدار رهبر معظم انقلاب رفته و با رئیس جمهوری وقت هاشمی رفسنجانی دیدار داشته و در جشنواره فجر با اجرای نمایش «منورها تنها می سوزند» حضور داشته است.

حمید سوری در بیان دردها و مهجوریت تئاتر در لارستان نام استاد ایرج الهیاری را برده که از هنرمندان دردکشیده و شناخته شده عرصه تئاتر استان فارس و شهرستان لارستان است که افتخارات فراوانی در سوابق هنری و تئاتری وی نیز دیده می شود.

سوری می گوید: این هنرمند پیشکسوت لاری هم اینک در اثر یک تصادف خانه نشین شده و توانایی کار و فعالیت هنری از وی سلب شده است.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر و به مرکزیت شهر لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان