آغاز عملیات بهسازی مسجد تاریخی حضرت امیر کیش


آغاز عملیات بهسازی مسجد تاریخی حضرت امیر کیش

کیش-ایرنا- عملیات اجرایی مرمت و بهسازی مسجد تاریخی حضرت امیر با هدف حفاظت و باز زنده سازی اماکن و بناهای تاریخی جزیره کیش،‌ آغاز شد.

این عملیات با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و از محلاعتبارات سازمان منطقه آزاد کیش و شناسایی پیمانکار واجد شرایط در حال انجام است.

مسجد حضرت امیر (ع) معروف به سید شبر در ضلع شمال شرقی جزیره، یکی از مساجد پر اهمیت و فعال کیش است که مخاطبان فراوانی نیز دارد و در فهرست بناهای ملی به عنوان میراث ماندگار تاریخی به شماره پلاک ۲۱۹۳ به ثبت رسیده است.

بنای این مسجد تاریخی با ارزش های فرهنگی در طول سالیان گذشته، بدلیل عدم رعایت ضوابط نگهداری در وضعیت نامناسبی قرار داشت که اکنون عملیات مرمت آن پس انجام مطالعات و آسیب شناسی دقیق و استفاده از کارشناسان میراث فرهنگی و با رعایت اصول بازسازی بناهای میراثی آغاز شد.

گفتنی است فاز اول عملیات مرمت و بهسازی مسجد ماشه نیز در اسفندماه سال ۱۳۹۸انجام و فاز دوم آن که بدلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود ، در فاز تکمیلی انجام می شود.

مسجد تاریخی ماشه تنها بازمانده از روستایی به همین نام است که در ضلع شمال شرقی جزیره و در فاصله بسیار کمی از مسجد حضرت امیر(ع)واقع شده است.

این مسجد تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۲۱۹۴ به ثبت رسیده ، پس از باز سازی و مرمت ، به عنوان موزه قرآن و نسخ خطی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...