تب کرونا بر تن رنجور گردشگری لرستان


تب کرونا بر تن رنجور گردشگری لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - لرستان یکی از مناطق پرظرفیت و مستعد گردشگری در کشور است که علاوه بر داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد و آثار تاریخی شناخته شده به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق یکی از استان‌های گردشگرپذیر ایران اسلامی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، در طی سال های با همت دولت و تلاش مسولان گام های بلندی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری این استان برداشته شد تا هر ساله بر آمار مسافران و گردشگران این استان اضافه شود اما متاسفانه در طی ۲ سال گذشته با پشت سرگذاشتن سیل فرودین ماه ۹۸ و پدیدارشدن ویروس نوظهور کرونا در روزهای پایانی سال ۹۸ تاکنون کودک نوپای صنعت گردشگری استان دچار این ۲ بحران بزرگ شده و خسارات فراوانی را متحمل شده است.

شیوع ویروس کرونا به دنبال خسارت سال ۹۸ خسارت زیادی در زمینه گردشگری به استان وارد کرد به طوری که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، بیش از یکهزار میلیاردریال به زیرساخت‌ها، آثار تاریخی و تأسیسات گردشگری خسارت وارد شده است.

این در حالی است که صنعت توریسم لرستان که پس از سال ها تلاش و برنامه ریزی به همت مردم و مسوولان نفس های تازه ای گرفته بود، متاسفانه اکنون با تجربه تلخ سیلاب و کرونا خسارات زیادی را متحمل شده است.

کرونا ۱۲۲ میلیارد تومان به گردشگری لرستان خسارت زد

معاون گردشگری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: شیوع بیماری کرونا ۱۲۲ میلیارد تومان خسارت به حوزه گردشگری این استان وارد کرده است.

"اسکندر فلاحوند" بیان کرد: با توجه به گستردگی شیوع بیماری کووید ۱۹ صاحبان مراکز اقامتی و پذیرایی استان ۱۰۰ میلیارد تومان و در حوزه دفاتر گردشگری ۲۰ میلیارد تومان خسارت متحمل شده اند.

وی اظهار داشت: موسسات آموزشی گردشگری نیز ۵۰۰ میلیون تومان متحمل خسارت شده و راهنمایان گردشگری استان نیز پس از شیوه بیماری کرونا یک میلیارد تومان خسارت دیده اند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: اکنون ۱۰۲ هتل و مرکز اقامتی و بوم گردی با ظرفیت یک هزار و ۸۵۰ تخت خواب در این استان فعال است.

فلاحوند ادامه داد: همچنین ۵۸ مجتمع بین راهی و سفره خانه سنتی با ظرفیت ۳۶ اتاق و ۱۴۷ تخت و ۶ مرکز بوم گردی با ظرفیت ۴۲ اتاق و ۳۰۷ کف‌خواب در استان فعالیت می کنند.

به گفته وی برای جبران خسارت سرمایه گذاران بخش گردشگری بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا تسهیلاتی در نظر گرفته شده که این افراد میتوانند با ثبت نام در سامانه کارا از این تسهیلات بهره مند شوند.

حضور گردشگران در لرستان کاهش یافت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: حضور گردشگران در این استان به دلیل شیوع کرونا بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

فلاح وند بیان کرد: نیمه نخست امسال ۱۳۹ هزار و ۲۸۹ نفر از جاذبه های تفریحی، تاریخی و توریستی (گردشگری) استان بازدید کردند.

وی اظهار داشت: یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۴۲۹ نفر در مدت مشابه سال گذشته از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید داشتند که مقایسه این آمار بیانگر کاهش یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۱۴۰ نفری گردشگران در استان است.

وی با بیان اینکه ۸۰ جاذبه طبیعی در استان وجود دارد ادامه داد: ۵۳ هزار و ۴۱۱ نفر امسال از این جاذبه ها بازدید کردند در حالیکه این تعداد ۶ ماهه نخست پارسال ۵۶۲ هزار و ۶۴۴ نفر بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه ۱۷ مجتمع گردشگری، ۲۹ دفتر خدماتی و ۶ اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت ۳۵۰ تخت اقامتی در لرستان فعال است تصریح کرد: نیمه نخست امسال سه هزار نفر به اقامتگاه‌های بوم گردی استان مراجعه کرده اند در حالیکه این تعداد ۶ ماهه نخست پارسال ۶ هزار و ۸۸۵ نفر بود.

فلاح وند همچنین با اشاره به انجام ۷۵۶ بازدید نظارتی از مراکز اقامتی و پذیرایی استان طی سالجاری گفت: اکنون ۳۸ مرکز اقامتی در استان وجود دارد که این واحدها دارای ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تخت هستند.

وی ادامه داد: ۱۴۲ واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی، سفره خانه‌های سنتی و مجتمع‌های خدماتی بین راهی لرستان به مسافران ارائه می کنند که ۲۲ هتل با ظرفیت یکهزار و ۷۰۵ تخت و ۱۰ مهمانپذیر با ظرفیت ۲۹۰ تخت از جمله این مراکز هستند.

اقامت مسافران در لرستان کاهش یافت

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۴۹ هزار و ۴۲۶ نفر نیمه نخست امسال در استان اقامت داشته‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۷۳ هزار و ۵۴۶ نفر کاهش یافته است.

فلاح وند اظهار داشت: ۶ ماه نخست پارسال ۹۲۲ هزار و ۹۷۲ در استان اقامت داشتند که اکنون با توجه به شیوع کرونا میزان اقامت و بازدید از اماکن گردشگری کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: این میزان اقامت در هتل‌، هتل آپارتمان‌، مهمانپذیر، اقامتگاه‌ بوم گردی، مجتمع‌ گردشگری، مهمانسرا و اقامتگاه‌ های موقت استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ۱۷ مجتمع گردشگری، ۲۹ دفتر خدماتی و ۶ اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت ۳۵۰ تخت اقامتی در لرستان فعال است تصریح کرد: نیمه نخست امسال سه هزار نفر به اقامتگاه‌های بوم گردی استان مراجعه کرده اند در حالیکه این تعداد ۶ ماهه نخست پارسال ۶ هزار و ۸۸۵ نفر بود.

فلاح وند همچنین با اشاره به انجام ۷۵۶ بازدید نظارتی از مراکز اقامتی و پذیرایی استان طی سالجاری گفت: اکنون ۳۸ مرکز اقامتی در استان وجود دارد که این واحدها دارای ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تخت هستند.

وی ادامه داد: ۱۴۲ واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی، سفره خانه‌های سنتی و مجتمع‌های خدماتی بین راهی لرستان به مسافران ارائه می کنند که ۲۲ هتل با ظرفیت یکهزار و ۷۰۵ تخت و ۱۰ مهمانپذیر با ظرفیت ۲۹۰ تخت از جمله این مراکز هستند.

وی یادآور شد: لرستان دارای ۱۵ سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است.

۱۹۲ واحد گردشگری در سامانه کارا استان لرستان ثبت نام کردند

معاون گردشگری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:۱۹۲ واحد گردشگری خسارت دیده از کرونا در این استان در سامانه کارا ثبت نام کردند.

فلاح وند اظهار داشت : تاکنون ۱۷۲ مرکز تولید و توزیع صنایع دستی با ظرفیت ۱۹۸ نفر اشتغالزایی و پنج هتل و مرکز اقامتی با ظرفیت اشتغالزایی ۵۶ نفر در سامانه کارا ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری و زیارتی نیز که از زمان شیوع بیماری کرونا دچار خسارت شده بودند در این سامانه ثبت نام کردند.

به گفته وی به واحدهای اقامتی و گردشگری و صاحبان تولید صنایع دستی که در ارتباط با این بیماری دچار خسارت شده اند تسهیلات پرداخت می شود.

۶۰ هزار واحد اقتصادی و تولیدی در لرستان به دلیل شیوع کرونا آسیب دیده و متضرر شده اند که خسارت واحدهای اقتصادی و تولیدی استان بر اثر این بیماری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای جبران خسارت کرونا به واحدهای اقتصادی لرستان اختصاص یافته است.

صنعت گردشگری و هتلداری لرستان در آستانه ورشکستگی

رییس جامعه هتلداران لرستان گفت: کرونا و سیل صنعت گردشگری این استان را از بین بردند و اگر فعالین این صنعت در استان حمایت نشوند ممکن است بخش گردشگری دچار خسارت جبران ناپذیری شود.
علی اکبر فکوری افزود: دولت قول‌هایی برای حمایت از واحدهای گردشگری داده است اما میزان خسارت وارده بسیار بیشتر از تصور است لذا دولت توجه ویژه ای به این بخش در لرستان باید داشته باشد.
وی با بیان اینکه اکنون همه فعالین بخش گردشگری استان به صورت نیمه تعطیل در حال فعالیت هستند اظهار داشت: با وجود اینکه هتل‌های استان‌فعال هستند اما در بهترین حالت هتل‌های این استان بین۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت پر می‌شوند و اگر همین شرایط پیش رود، هتل‌داری در لرستان ورشکسته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل