آیا بوتاس برای پیروزی در گرندپری روسیه، در رقابت زمان گیری دانسته عمل کرد؟


آیا بوتاس برای پیروزی در گرندپری روسیه، در رقابت زمان گیری دانسته عمل کرد؟

والتری بوتاس راننده مرسدس، با اختلاف 0.625 ثانیه نسبت به هم تیمی خود لوئیس همیلتون در رده سوم ایستاد در حالی که مکس ورشتپن از ردبول نیز جایگاه دوم را در اختیار گرفت. او در روز مسابقه بسیار آرام به نظر می‌رسید، آیا همه اینها بخشی از یک برنامه...

والتری بوتاس راننده مرسدس، با اختلاف 0.625 ثانیه نسبت به هم تیمی خود لوئیس همیلتون در رده سوم ایستاد در حالی که مکس ورشتپن از ردبول نیز جایگاه دوم را در اختیار گرفت. او در روز مسابقه بسیار آرام به نظر می‌رسید، آیا همه اینها بخشی از یک برنامه از پیش تعیین شده بود؟ مارک هیوز در این خصوص تحقیق می‌کند.

با توجه به اینکه لوئیس همیلتون راننده مرسدس، به دلیل مجازاتهای دوگانه‌ای که برای تمرین استارت در خارج از محدوده تعیین شده دریافت کرده بود، از رقابت اصلی خارج بود و انتظار می‌رفت گرندپری روسیه یک پیروزی راحت را نصیب مکس ورشتپن نماید.

راننده ردبول در مسابقات مجارستان و اسپانیا در این فصل توانسته بود که والتری بوتاس را در مبارزه مستقیم مغلوب نماید با این وجود او در سوچی تهدیدی برای بوتاس نبود.

چه چیزی در پشت این تغییر مکان بین بوتاس و ورشتپن وجود داشت؟ واضح است که در راوند سوم زمان گیری، بوتاس عملکرد ضعیفی داشت، عملکردی که نمایانگر توانایی واقعی او نبود. از طرفی عملکرد ردبول هم بی ثبات بود.

بخشی از این نوسانات بدلیل پیست بود. بطور واضح در راوند سوم زمان گیری او باید بسیار سریع‌تر باشد با توجه به اینکه در راوند دوم او 0.6 ثانیه از مکس سریعتر بود در شرایطی که بر روی لاستیک مدیوم بود اما بوتاس با اختلاف 0.089 ثانیه رده دوم را به ورشتپن واگذار کرد که به نظر میرسید بدلیل نادرستی تنظیمات بوده است. مکس در راوند دوم فقط در اولین دور با مدیوم دور زد و در دومین تلاش با سافت بود.

آیا بوتاس برای پیروزی در گرندپری روسیه، در رقابت زمان گیری دانسته عمل کرد؟والتری بوتاس
با مقایسه اولین تلاش در راوند دوم زمان گیری، آنها اختلاف0.1 ثانیه‌ای داشتند ولی در تلاش دوم به یکباره اختلاف به 0.7 ثانیه رسید که واضح بود کنترل مسیر بهتری داشته است. زیرا در تمام جلسات تمرینی مشخص بود که کنترل کمی بر روی گرمای لاستیک وجود داشت. بنابراین تصویر در این مرحله کاملا واضح بود.

هرچند مکس از تعادل ردبول به هنگام چسبندگی کم راضی نبود. او در رادیو اعلام کرد که در ورودی پیچها نمی‌تواند فشار وارد کند. دمای سطح پیست در حدود 37 درجه سانتیگراد بود، عقبی‌ها گرمای بیشتری داشتند بخصوص در پیچ 90 درجه سکتور آخر بیشتر گرم می‌شدند. به نظر می‌رسید ردبول‌ها بیش از مرسدس‌ها اذیت می‌شوند.

اما به هنگام Q3 مقداری ابر وجود داشت که باعث کاهش دمای پیست به اندازه کافی شد و این باعث چسبندگی بیشتر همه گردید. در اولین دورها، همه بر روی سافت بودند، بوتاس با اختلاف 0.1 ثانیه از مکس سریعتر بود و نسبت به همیلتون، 0.8 ثانیه کندتر بود. این خیلی عجیب نیست که همیلتون اختلاف زمانی داشته باشد اما نه در این حد. در خصوص اولین تلاش بوتاس در رادیو گفت که لاستیکهایش خیلی سرد بودند.

کلید موفقیت در سوچی بالابردن حرارت لاستیکهای جلویی و جلوگیری از بالا رفتن دمای لاستیکهای عقبی است و بوتاس نیز در گذشته تسلط خودش را در این زمینه ثابت کرده است. عجیب به نظر می‌رسید که او حالا با چنین چیزی مشکل داشته باشد.

ورشتپن با تمرکز بر بیشتر شدن چسبندگی در لاستکیهای جلویی ردبول بر روی پیست شرایط بهتری پیدا کرد. او در این شرایط آماده آخرین اقدام خود برای کسب رده بود و کریستین هورنر مدیر تیم عقیده داشت که این بهترین رقابت زمان گیری بود که ورشتپن تا به حال داشته است. او درآخرین تلاش با یک فاصله 5/0 ثانیه‌ای نسبت به همیلتون دوم شد.

اما از بوتاس 0.1 ثانیه سریعتر بود. بوتاس بعد از این رقابت گفت که واقعا نمی‌داند در تلاش دوم چه اتفاقی افتاده است. دور احساس بهتری داشته است و اشتباهی رخ نداد و از اینکه چرا نتوانسته است به رده اول نزدیک شود را نمی‌داند. برای او علامتهای سوال زیادی وجود دارد.

این عجیب به نظر می‌رسید که 0.625 ثانیه کندتر از همیلتون بود، که بزرگترین اختلاف او در این فصل است. این زمان نشان دهنده کندی 0.71% او نسبت به همیلتون بود که بیشتر از هر پیست دیگری در این فصل است. او تا اینجای فصل بطور متوسط فقط 0.2% کندتر بوده است. رده‌ای که مکس در تعیین خط بدست آورد فراتر از انتظار بود اما قطعا انتظار چنین نتیجه‌ای را از بوتاس نداشتیم و دلیلش را هم آنطور که مشهود بود بوتاس هم نتوانست توضیح دهد.

شاید سرنخ در گفته‌های بعدی او بود. اشاره او به اینکه جایگاه سوم، جای خوبی برای شروع مسابقه است و اینکه فکر می‌کند لاستیک خوبی هم دارد. پیش از این هم از سوم شروع کرده است و نتیجه را همه می‌دانند. بنابراین سعی می‌کند همان کار را انجام دهد. هنوز در بازی هست. او در اینجا به پیروزی خود در 2017 اشاره کرد وقتی که در رده سوم مسابقه را شروع کرد و توانست با عبور از فراری‌ها به برتری برسد که تا آخر آن را حفظ کرد.

آیا بوتاس برای پیروزی در گرندپری روسیه، در رقابت زمان گیری دانسته عمل کرد؟والتری بوتاس و لوئیس همیلتون
این یک حقیت است که دارنده جایگاه اول خط استارت در سوچی در ابتدای کار تا پیچ 2 بسیار آسیب پذیر است و هر آن امکان از دست دادن جایگاه را دارد. در این پیست پول پوزیشن بهترین موقعیت شروع نیست، زیرا باید در قسمت تمیز پیست حرکت کنید(البته همیلتون استارت بسیار بهتر از ورشتپن که در قسمت کثیف بود داشت) اما این شما را برای هر کسی که در رده سوم قرار دارد همچون اردک نشسته در یک مستقیمی طولانی تبدیل می‌کند.

گویی رده سوم در این پیست بهترین مکان شروع مسابقه است که هم در مسیر تمیزتر آسفالت و هم اسلیپ استریم مناسب را به شما می‌دهد. نکته دوم، اسلیپ استریم بهتر با ترکشن کمتر معمولا بهتر از پول پوزیشن است اثر اسلیپ استریم از شتاب گیری در خط استارت بسیار قویتر است. احتمالا رده اول استارت سومین گزینه جایگاه خوب برای شروع مسابقه است. پیش داوری در مورد چگونگی کسب رده سوم در Q3 غیر ممکن است، اما آیا بوتاس تلاشی برای بدست آوردن جایگاه خاصی کرده است؟ فقط او این را می‌داند.

همانطور که اتفاق افتاد لاستیک سافت همیلتون به او این امکان را داد که بتواند در مقابل فشار خودروی دیگر مرسدس تا پیج دوم مقاومت کند اما به هر حال نزدیک بود. علی رغم برتری اولیه به اندازه طول دو ماشین برای همیلتون، آنها در پیچ دوم کنار همه قرار کرفتند.

بدون چسبندگی بیشتری که همیلتون از لاستیک سافت خودش که در Q2 به اجبار استفاده کرده بود، به احتمال زیاد بوتاس از او عبور می‌کرد. حتی با وجود ضعف در ترکشن، بوتاس معتقد بود که او هنوز می‌توانست عبور کند اما به دلیل اینکه یک زنبور بزرگ یا چیزی شبیه آن به ویزور کلاهش برخورد کرد باعث شد تا پلک بزند و نقطه ترمز را از دست بدهد. بخاطر همین کمی از مسیر خارج شد.

هر چند او خیلی فشار نیاورد. زیرا لاستیک مدیوم این امکان را به او می‌داد که بیشتر از همیلتون در پیست بماند و این کلید پیروزی بود، حتی پیش از اینکه جریمه 10 ثانیه‌ای همیلتون تائید شود.

اما در خصوص ورشتپن چطور؟ او هرگز تهدیدی نبود. مرسدس بسیار سریعتر بود. دمای پیست حتی از روز شنبه هم بیشتر بود و این قطعا به ضرر ردبول یود به خصوص در ابتدای مسابقه که لاستیک انتخابی مدیوم بود.

مکس در صحبتهای خود گفت که پیست شبیه دو راوند اول زمان گیری بود، در ورودی پیچها توان امکان فشار آوردن وجود نداشته است و نمی توانسته است لاستیکها را نگهدارد. بنابراین باید سعی می‌کرده است که زمان زیادی از دست ندهد. وقتی به پیت رفت تصمیم گرفت تا از لاستیکهای هارد استفاده کند که شرایط را کمی پایدارتر و متعادل‌تر کرده است.

اما در آن زمان بوتاس برای رسیدن به یک پیروزی بی نقص بر روی پیست 10 ثانیه فاصله باز کرده بود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها