متخصص عفونی: موارد شدید بیماری کرونا در حال افزایش است


متخصص عفونی: موارد شدید بیماری کرونا در حال افزایش است

بیرجند - ایرنا - رییس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: با شیوع مجدد بیماری کرونا در استان و کشور مواجه هستیم و موارد شدید بیماری در حال زیاد شدن است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دکتر مسعود ضیایی روز دوشنبه درباره وضعیت بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی نسبت به هفته‌های گذشته گفت: ۲ مرکز آی. سی. یو ما پر شده و شاید مجبور شویم آی. سی. یو ۳ را نیز راه‌اندازی کنیم که با توجه به مشکلاتی که از نظر امکانات و کمبود پرسنل است، راه‌اندازی آن آسان نخواهد بود.

وی درخصوص تفاوت میان علائم بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی بیان کرد: شروع بیماری در آنفلوآنزا خیلی ناگهانی است؛ حتی ساعت و زمان آن را فرد می‌تواند به خاطر بیاورد ولی در کووید ۱۹ و سرماخوردگی این گونه نیست، تب در آنفلوآنزا شدید ولی در کووید متوسط و در سرماخوردگی خفیف است، سرفه در هر دو است ولی در سرماخوردگی نداریم.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آبریزش بینی و عطسه در سرماخوردگی است ولی در کرونا و آنفلوآنزا کمتر دیده می‌شود، بدن درد شدید از ویژگی‌های آنفلوآنزا و کووید است که در سرماخوردگی کمتر دیده می‌شود اما نکته مهم رفتار ما است.

وی افزود: ویروس هوشمندی نیست و این رفتار ما است که در افزایش قدرت و کاهش ویروس موثر است، انتخاب ما در ۴۵ روز گذشته مسافرت، حضور در جمع‌های خانوادگی و تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌ها در عزاداری‌ها و باز شدن مدارس بوده که باعث افزایش آمار شده و اگر به این روال ادامه دهیم باعث پر شدن تخت‌ها و ایجاد فاجعه می‌شود.

ضیایی تصریح کرد: همچنین پرسنل درگیر می‌شود و باعث عدم رسیدگی کامل شده و مانند یک کشتی می‌شود که همه با هم در آن غرق می‌شویم و از بین می‌رویم.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد موارد کووید ۱۹ نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند گفت: تب خفیف و بدن درد، علائم گوارشی و تنفسی نیاز به بستری شدن در بیمارستان نیست و تنها با استراحت در خانه، استفاده از مایعات، خواب کافی و قرنطینه خانگی قابل درمان است اما در صورت بیشتر شدن علائم از قبیل تنگی نفس، سرفه زیاد، تب طولانی و درد در قفسه سینه حتما باید به بیمارستان مراجعه شود.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند افزود: جداسازی از سایر اعضای خانواده باید به درستی انجام شود چون ما شاهد درگیری‌های خانوادگی هستیم و به این دلیل است که وقتی علائم ایجاد شده به آن توجهی نشده همچنین پروتکل‌ها در ارتباط با سایر افراد خانواده رعایت نشده و قرنطینه خانگی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان از آنفلوآنزا جلوگیری کرد اظهار داشت: راه‌های انتقال آنفلوآنزا و کووید ۱۹ مثل هم است که پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به اینکه پروتکل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک و فاصله اجتماعی رعایت و از ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا جلوگیری می‌شود، موارد آنفلوآنزا را کمتر داشته باشیم.

ضیایی گفت: واکسیناسیون آنفلوآنزا برای گروه‌های خاص توصیه می‌شود اما یک فرد جوان، سالم و بدون بیماری زمینه‌ای نیازی به واکسن آنفلوآنزا ندارد چون در صورت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، آن را به صورت خفیف می‌گیرد ولی افراد دارای سن بالای ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه‌ای باید واکسن را تزریق کنند چون در صورت ابتلا شاید نیاز به بستری پیدا کنند.

وی افزود: همچنین در این شرایط بار کرونا زیاد می‌شود و هم همزمانی با بیماری کرونا اتفاق می‌افتد و بیماری آنها شدت پیدا می‌کند.

بنابر این گزارش براساس اعلام وزارت بهداشت واکسن آنفلوآنزا سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دُز در کشور توزیع شد اما امسال نزدیک به ۱۶ میلیون دز خریداری شده که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دز برای گروه‌های اولویت یک مانند کادر بهداشت و درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، بخشی از مادران باردار که دارای بیماری زمینه‌ای یا افزایش وزن هستند که توسط مراقبین سلامت بهداشتی با آنها تماس گرفته می شود، مراکز بهزیستی، زندان، و بیماران خاص است که به صورت رایگان توسط معاونت بهداشتی توزیع می‌شود.

۵،۱۳ میلیون دز دیگر در اختیار گروه‌های پرخطر مثل افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند آسم، بیماری‌های قلبی و عروقی، افراد دارای دیابت تیپ یک و دو که عارضه‌دار شده، مشکلات نخاعی، افرادی که طحال ندارند، کودکان ۶ ماه تا ۱۸ سال که آسپرین مصرف می‌کنند، افراد دارای چاقی مفرط و مسافرانی که قصد سفر به سایر کشورها را دارند، قرار می‌گیرد و طبق جلسه‌ای که با معاونت بهداشتی انجام شده گروه‌ها در فرمی مشخص شده که بعد از توزیع واکسن در داروخانه‌ها کسانی که شامل این گروه‌ها هستند می‌توانند به داروخانه مراجعه کنند یا از روی سایت فرم را گرفته و برای پزشک معالج خود برده و بعد از تایید پزشک معالج، براساس کارت ملی واکسن را دریافت می‌کنند و پس از آن فرم توسط داروخانه ثبت و به دانشگاه تحویل داده می‌شود.

بهتر است واکسن گرم نشده و در اولین فرصت تزریق شود و در دمای ۴ تا ۸ درجه در وسط یخچال نگهداری شود. همچنین بهترین زمان تزریق واکسن اواخر شهریور و اوایل مهر ماه است ولی تاثیر آن اگر تا آذر ماه هم تزریق شود از بین نمی‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس