تغذیه در بیماران معتاد در حال ترک


اگر به معتاد به چشم یک بیمار نگاه کنیم، که واقعیت هم همین است، خواهیم فهمید او نیز باید از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کند تا هرچه زودتر بتواند با بیماری خود مبارزه کند و آن را شکست دهد. تغذیه درست فراموش نشود 1 – ویتامین‌ها مهمترین جزء در رژیم غذایی افراد معتاد هستند و در این میان ویتامین‌هایA ،C وE به عنوان ویتامین‌هایی که برای بهتر عمل کردن...

تغذیه در بیماران معتاد در حال ترکتغذیه در بیماران معتاد در حال ترک

اگر به معتاد به چشم یک بیمار نگاه کنیم، که واقعیت هم همین است، خواهیم فهمید او نیز باید از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کند تا هرچه زودتر بتواند با بیماری خود مبارزه کند و آن را شکست دهد.

تغذیه درست فراموش نشود

1 – ویتامین‌ها مهمترین جزء در رژیم غذایی افراد معتاد هستند و در این میان ویتامین‌هایA ،C وE به عنوان ویتامین‌هایی که برای بهتر عمل کردن سیستم دفاعی بدن ضروری هستند، نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

2 – ریزمغذی‌هایی همچون روی، کروم، منیزیوم، سلنیوم و گلوتامین وضعیت سیستم دفاعی بدن را بهبود می‌بخشند و یک فرد معتاد باید از حیث این ریزمغذی‌ها به طور کامل تامین شود.

3 – از ویتامین‌های گروهB همچون1B ،2B ،21B و6B غافل نشوید؛ چراکه عملکرد صحیح دستگاه‌هایی همچون سیستم تمرکز و سیستم بینایی در گرو مصرف کافی این ویتامین‌هاست. همچنین ویتامین‌های گروهB در کاهش کرختی، دردهای عضلانی، خستگی و فشارهای روحی روانی، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

4 – رژیم‌های سم‌زدایی انواع مختلف دارد؛ اما عمدتا توصیه می‌شود یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از سبزی‌های خام، آب فراوان،‌ میوه‌ها و لبنیات همچون ماست باشد و از غذاهایی همچون گوشت قرمز و محرک‌ها،‌ تا حد امکان پرهیز شود.

تغذیه در بیماران معتاد در حال ترکتغذیه در بیماران معتاد در حال ترک

5 – مصرف پروتئین برای یک فرد معتاد الزامی است. عضلات فرد بیمار تخریب می‌شوند در نتیجه باید یک وعده غذایی حاوی پروتئین گوشت سفید همچون مرغ و ماهی در غذای روزانه این افراد گنجانده شود.

6 – روزانه بین 43 لیتر آب بنوشد؛ چرا که سم‌زدایی کاملا وابسته به مصرف مایعات فراوان است و نباید بدن کم‌آب شود.

7- معتاد در معرض ابتلا به یبوست است؛ به همین علت مصرف سبزیجات تازه، نان‌های سبوس‌دار و میوه‌های پرفیبر همراه با پوست نباید فراموش شود.

چشیدن طعم سلامت

در گروه سبزیجات، از تمام انواع آن استفاده شود. سبزی‌های حاوی آهن همچون اسفناج نمونه خوبی هستند. همچنین فراموش نشود سبزی‌ها خام مصرف شوند. کلم، گل‌کلم و کلم بروکلی نیز از نمونه‌های مناسب دیگر هستند.

حداقل یک وعده کامل از منابع پروتئینی همچون عدس، لوبیا، سویا، غلات و جو را در رژیم غذایی روزانه فرد معتاد قرار دهید.

حداقل در روز 5 واحد میوه تازه عموما شامل پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو، توت‌فرنگی، سیب، موز و کیوی (با پوست)‌ در رژیم غذایی قرار گیرد.

روغن‌های مناسبی همچون روغن ماهی، روغن کانولا و روغن زیتون به دلیل غنی بودن از ویتامینE به مقدار لازم استفاده شود.

تهیه و تنظیم :بخش سلامت تالاب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترک اعتیاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس