آمریکا خواستار آتش‌بس فوری میان آذربایجان و ارمنستان شد


آمریکا خواستار آتش‌بس فوری میان آذربایجان و ارمنستان شد

وزارت امور خارجه آمریکا خواستار برقرای آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان شد.

آمریکا خواستار آتش‌بس فوری میان آذربایجان و ارمنستان شد

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا با محکوم کردن خشونت میان آذربایجان و ارمنستان از دو طرف خواست به سرعت آتش‌بس برقرار کنند.

براین اساس وزارت امورخارجه آمریکا خواستار آتش‌بس فوری در منطقه قره‌باغ شد. همچنین این نهاد آمریکایی از دو طرف خواست به مذاکراتِ تحت نظارت «سازمان امنیت و همکاری اروپا» بازگردند.

در بیانیه‌ای که «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره خوانده، آمده است: «آمریکا به شدت خشونت‌ها را محکوم می‌کند. بیگون، معاون وزیر امو خارجه آمریکا، همتایانش در آذربایجان و ارمنستان را فرامی‌خواند تا دو طرف جنگ را متوقف کنند. او همچنین از آن‌ها می‌خواهد تا به نقطه اشتراکشان فکر کنند و سخنان غیر مفید و خصمانه را کنار بگذارند.»

او همچنین گفت: «ورود عوامل خارجی تنها به افزایش تنش‌ها می‌انجامد و راه به جایی نخواهد برد.»

ساعاتی پیش، اتحادیه اروپا نیز خواهان توقف فوری اقدامات خصمانه در «ناگورنو قره باغ» و نیز پایبندی به آتش بس در این منطقه شد.

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز خواستار قطع فوری درگیری بین آذربایجان و ارمنستان شد و گفت: «اتحادیه اروپا خوستار توقف فوری درگیری‌ها و آتش بس میان دو کشور است.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا سپس به سازمان امنیت و همکاری برای حل اختلاف بین دو کشور اشاره کرد و افزود: «لازم است بدون هیچ پیش‌شرطی، مذاکرات برای حل اختلافات از سرگرفته شوند.»

در انتها نیز او تنش در قره باغ را نگران کننده دانست و آن را آسیبی برای ثبات منطقه عنوان کرد.

به تازگی و به دنبال بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه «ناگورنو قره‌باغ» کشور‌های اذربایجان و ارمنستان از اعمال حکومت نظامی در بخش‌هایی از کشور‌های خود خبر دادند.

ارمنستان گفته است آذربایجان یک حمله هوایی و نیز یک حمله توپخانه‌ای به منطقه مورد اختلاف «ناگورنو قره‌باغ» به انجام رسانده است؛ اما آذربایجان معتقد است این حمله در پاسخ گلوله باران ارمنستان بوده است.

مقامات باکو اعلام کرده‌اند شمار نامشخصی از شهروندانشان کشته شده و شش نفر نیز زخمی شده‌اند.

اختلاف دو کشور بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان چهار دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ مناقشه دارند که اخیرا این مناقشه به درگیری‌های نظامی بین دو کشور ختم شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید