مبانی نظری تمدن اسلامی در قرآن کریم از منظر امام و رهبر انقلاب


مبانی نظری تمدن اسلامی در قرآن کریم از منظر امام و رهبر انقلاب

انتشارات نجم الدین کتاب مبانی نظری تمدن اسلامی در قرآن کریم از منظر امام و رهبر انقلاب را که به مبانی نظری اسلام از دیدگاه امامین انقلاب پرداخته را به چاپ رسانده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات نجم الدین کتاب مبانی نظری تمدن اسلامی در قرآن کریم از منظر امام و رهبر انقلاب را که به مبانی نظری اسلام از دیدگاه امامین انقلاب پرداخته را به چاپ رسانده است. در این کتاب سعی شده است اصول و مبانی شکل‌گیری تمدن اسلامی از قرآن مجید استخراج گردد و تجلی آن در بیانات امام خمینی+ و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به‌عنوان رهبران جامعه شیعی و پایه‌گذاران تمدن نوین اسلامی نمایان گردد تا جامعه مطلوب قرآنی بتمامه تحقق یابد.

ازآنجایی‌که رسالت اصلی این پژوهش، شناسایی و تبیین مبانی «هستی‌شناسی»، «معرفت‌شناسی» و «انسان‌شناسی» تمدن از منظر قرآن است، در ادامه به برشماری مهم‌ترین مبانی تمدنی قرآن اشاره خواهد شد.

مسئله «توحید و پیوستگی عالم خلقت»، «عدل الهی» و «معاد و اعتقاد به روز قیامت»، از مهمترین «مبانی هستی‌شناسانه» تمدن اسلامی است؛ زیرا اساس اسلام بر محور توحید قرار دارد.

از مبانی مهم «معرفت‌شناسی» که رکن اصلی تمدن اسلامی را تشکیل می‌دهد، «علم و دانش» و «عقل» است. عقلانیت روح تمدن‌ها را شکل می‌دهد و تمدن‌ها را به حرکت وامی‌دارد. تمایز و تشابه تمدن‌ها به عقلانیت آنهاست. تعالی عقل در تمدن اسلامی سبب خلاقیت، تولید، اختراع، اکتشاف و قدرت علمی در جامعه اسلامی می‌شود و بر رشد و گسترش تمدن تأثیر می‌گذارد. عقل در هستی‌شناسی دینی، خدامحور است.

ازسوی‌دیگر، ازجمله عوامل پیدایی، گسترش و بالندگی فرهنگ و تمدن اسلامی، «تشویق و ترغیب» اسلام به دانش و دانش‌اندوزی است. علمی از منظر قرآن ارزشمند است که انسان براساس آن بتواند دست به انتخاب و عمل صالح بزند؛ انسان را به سوی خدا رهنمون گرداند؛ رابطه انسان را به خود، خدا، دیگران و جهان طبیعت مطرح سازد و در نهایت به هدف‌داری عالم هستی از جان و دل برسد.

برخی از مبانی مهم «انسان‌شناسی» تمدن اسلامی بدین قرار است: «خلیفة‌اللهی»، «خداجویی و خداگرایی»، «عدالت‌گرایی»، «اراده و اختیار انسان»، «خردورزی»، «فطرت»، «اعتدال‌گرایی»، «اتحاد و هم‌بستگی» و «آخرت‌گرایی».

تعداد آیاتی که در متن و یا در پاورقی بدان تصریح شده و یا فقط آدرس آنها در پاورقی بیان شده است، 1020 آیه است.

عناوین فصول پنج‌گانه این کتاب

فصل اول: بخش مقدماتی

فصل دوم: مبانی هستی‌شناختی تمدن در قرآن

فصل سوم: مبانی معرفت‌شناختی تمدن در قرآن

فصل چهارم: مبانی انسان‌شناختی تمدن از نظرگاه قرآن

فصل پنجم: جمع‌بندی و نتیجه

قابل توجه خوانندگان گرامی باتوجه به مشکلات اقتصادی برخی از شهروندان جامعه اسلامی، تمامی سود حاصل از فروش این اثر، صرف خانواده‌های مستمند خواهد شد./826/ن602/ق

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج