افزایش خرید و فروش جنس قاچاق به علت کاهش 40 درصدی واردات کالای آی‌تی!


افزایش خرید و فروش جنس قاچاق به علت کاهش 40 درصدی واردات کالای آی‌تی!

موانع متعدد برای واردکنندگان و افزایش درخواست خرید از طرف مردم، به معادله پیچیده‌ای تبدیل شده که به سبب آن بازار خرید و فروش قاچاق کالا‌های آی‌‎تی  مانند لپ‌تاپ‌ رونق گرفته است. محمدرضافرجی، رئیس اتحادیه فناوران تهران به تازگی از مشکلات متعدد واردکنندگان کالاهای آی‌تی و چالش‌های به وجود آمده در بازار گفت: با توجه به ساختار جدید بانک مرکزی، تخصیص...

موانع متعدد برای واردکنندگان و افزایش درخواست خرید از طرف مردم، به معادله پیچیده‌ای تبدیل شده که به سبب آن بازار خرید و فروش قاچاق کالا‌های آی‌‎تی مانند لپ‌تاپ‌ رونق گرفته است.

محمدرضافرجی، رئیس اتحادیه فناوران تهران به تازگی از مشکلات متعدد واردکنندگان کالاهای آی‌تی و چالش‌های به وجود آمده در بازار گفت: با توجه به ساختار جدید بانک مرکزی، تخصیص ارز برای واردات کالا حدود 2 تا 3 ماه به طول می‌انجامد. از طرفی کل پروسه ثبت نام تا تخصیص ارز به پنج ماه می‌رسد. این زمان طولانی به ضرر واردکنندگان است و نبض بازار را برهم می‌زند.

فرجی با اشاره به تعطیلی شرکت‌های واردکننده کالا از ابتدای سال اعلام کرد: از ابتدای سال تعداد زیادی از شرکت‌های واردکننده کالا به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند، پس از آن هم موانعی مانند ممنوعیت ثبت و سفارش کالا به دلیل وجود نمونه داخلی پیش روی وارد کنندگان قرار گرفت و حالا شاهد آن هستیم که واردات کالاهای آی‌تی نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش پیدا کرده است. این درحالی است که تقاضا برای خرید کالا آی‌تی 60 درصد رشد داشته و این ناهمگونی در بازار به افزایش قیمت و گسترش خرید و فروش کالا قاچاق منجر شده است.

رئیس اتحادیه فناوران تهران در مورد علل افزایش قاچاق کالاهای آی‌تی گفت: به طور مثال در مورد لپ‌تاپ با رنج قیمت 20 میلیون تومان، هزینه مالیات، عوارض و گمرکی نزدیک به 4 میلیون تومان خواهد شد. اما قاچاقچیان با هزینه 600 هزار تومان لپ‌تاپ ‌را وارد کشور کرده و به خریدار می‌رسانند، هزینه‌های کمتر و آشفتگی در بازار موجب شده تا خریداران نیز به سمت خرید لپ‌تاپ قاچاق بروند.

محمدرضا فرجی اعلام کرد: قاچاقچیان کالاهای خود را 30 درصد ارزان‌تر از بازار ارائه می‌دهند، از این 30 درصد حدود 20 درصد به دلیل عدم پرداخت عوارض و گمرکی و 10 درصد به دلیل گرانی ناشی از کمبود کالا در بازار است که شامل قیمت ارائه شده از طرف قاچاقچی نمی‌شود. باید برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق، روند تخصیص ارز و واردات کالا تسهیل شود تا بازار با کمبود و گرانی مواجه نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس