49 درصد دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن عمومی کاشان رعایت نمی‌شود


49 درصد دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن عمومی کاشان رعایت نمی‌شود

کاشان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه عرصه‌ها، گفت: مردم این شهرستان 49 درصد دستورالعمل‌های بهداشتی را در مکان‌های عمومی رعایت نمی‌کنند.

سید علیرضا مروجی عصر روز شنبه در نشست شورای اداری استان اصفهان که به صورت وبینار برگزار شد، افزود: همچنین در بین شاغلان دستگاه‌های اجرایی کاشان (شامل اداره‌ها، نهادها و سازمان‌ها) که قانون آن به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، ۲۵ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی بیان کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی در شاغلان اصناف ۵۸ درصد، در مرکزهای صنعتی ۶۵ درصد و در وسائل نقلیه درون شهری و برون شهری کاشان ۵۵ درصد اجرا می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی از ماسک زدن خودداری می‌کنند، اضافه کرد: نزدیک به ۶۵ درصد از مردم این منطقه در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: ۷۵ درصد در وسائل نقلیه عمومی درون شهری و برون شهری، در شاغلان اصناف ۶۰ درصد و در مرکزهای صنعتی ۷۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند اما با تاسف در مدرسه‌های این منطقه ۷۸ درصد از دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود که هزینه‌هایی به بخش سلامت تحمیل می‌کند.

مروجی تصریح کرد: حتی اگر یک درصد از این دستورالعمل‌ها اجرا نشود، این امر به معنای تدوام زنجیره انتقال و بستری شدن تعداد بیشتری از مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها است.

وی ادامه داد: برای حفاظت فردی کارکنان بهداشت و درمان که در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا قرار دارند، در حداقل شرایط ماهانه نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و در بهترین شرایط باید ۳۶ میلیارد ریال ماهانه هزینه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: میزان پذیرش بیماران در شهریور به نسبت خرداد ۴.۵ برابر و شمار فوتی‌های شهریور نسبت به تیر امسال چهار برابر افزایش داشته است.

ضرورت نظارت جدی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

نماینده ولی‌فقیه در شهرستان و امام‌جمعه کاشان نیز در این نشست با اشاره به نگرانی‌ها از افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید- ۱۹ گفت: هم مردم به دلیل رعایت نکردن اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی و هم دولتمردان و کارگزاران به علت نوع برخورد با این پدیده شوم که جنبه توصیه‌ای و نصیحت داشت، در این ماجرا مقصر هستند.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی اضافه کرد: اگر شدت عمل بیشتری برای جلوگیری از رفت‌ و آمدهای یا اجتماع‌های غیرضروری صورت می‌گرفت، به طور قطع بیماری بهتر از این کنترل می‌شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون باید مردم به خوبی دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا کنند و مسئولان نیز باید قاطع و جدی‌تر در این عرصه حضور داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در شهرستان کاشان اظهار داشت: در حال حاضر با ۲ پدیده شعله‌ور شدن بیماری کرونا و آنفلوانزا که در فصل پاییز جامعه را تهدید می‌کند، روبه‌رو هستیم و اگرچه آموزش مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود، اما باید بخش‌های دیگر کشور را نیز مورد توجه قرار داد تا بتوانیم در برابر کرونا پیروز شویم.

وی تصریح کرد: به گفته کادر بهداشت و درمان که در خط مقدم مبارزه با بیماری کووید- ۱۹ هستند، نه تنها امکانات آنها افزایش نیافته بلکه خسته هم شده‌اند و برخی از آنها نیز در این راه مقدس به شهادت رسیدند که جایگزینی نیز نداشته‌اند.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

۴۴۳ هزار و ۸۶ نفر در کشور تا کنون به ویروس کرونا مبتلا شدند که از این میان ۳۷۲ هزار و ۵۱ نفر بهبود یافتند و ۲۵ هزار و ۳۹۴ نفر فوت کردند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!