موزه پمپ بنزین پایتخت میزبان تورهای گردشگری شد


موزه پمپ بنزین پایتخت میزبان تورهای گردشگری شد

تهران- ایرنا- مدیر موزه تاریخی پمپ بنزین دروازه دولت گفت که به مناسبت هفته گردشگری (5تا 12 مهرماه) این بنای میراثی میزبان حضور علاقه مندان است.

مریم اسماعیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه موزه پمپ بنزین دومین سال فعالیت خود را سپری می کند افزود: امروز به مناسبت آغاز هفته گردشگری این موزه میزبان انجمن کوتاه قامتان بود که مورد استقبال این قشر قرار گرفت.

مدیر جایگاه سوخت شماره ۶ با بیان اینکه در هشت ماه نخست سال گذشته(پیش از شیوع کرونا) بیش از ۴هزار علاقه مند از این محل دیدن کردند، خاطر نشان کرد: این موزه سومین جایگاه قدیمی سوخت در پایتخت ماست که علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب می کند.

وی اضافه کرد: هم اینک این موزه شامل ۱۰ چیدمان فضای باز و بسته شامل اسناد، عکس و فیلم و قطعات تلمبه(فضای بسته) و نفت، شعبه های نفت، ایمنی، کرونولوژی، تلمبه، اتومبیل، تانکر لیلان و مخازن است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه رسالت موزه ها برگزاری تورهای گردشگری برای علاقه مندان است افزود: هم اینک برای افزایش و کیفیت هوای پایتخت نخستین ایستگاه دوچرخه سواری در جایگاه سوخت دروازه دولت ایجاد شده است.

موزه پمپ بنزین پایتخت میزبان تورهای گردشگری شد

مدیر موزه جایگاه ۶ سوخت پایتخت در پاسخ به این سوال که حریم این بنای تاریخی با ساخت مترو(دروازه دولت)، ساختمان ایستگاه آتش نشانی و سایر بناهای مسکونی مخدوش شده است؛ آیا در این خصوص اقدامی برای رفع آن داشته اید خاظر نشان کرد: این بنا به دلیل ساخت مترو از سال ۷۲ تا ۹۶ در اختیار این نهاد بود و برای جلوگیری از تعرض به حریم این بنای تاریخی صدا ما بی تاثیر ماند.

وی با اشاره به اینکه پیگیری ما تنها در خصوص هواکش متروکه مترو کارساز بود که با پیگیری این نهاد چندی پیش تخریب شد.

به گفته اسماعیلی تعرض به حریم بناهای تاریخی باید همیشه مورد بررسی قرار گیرد تا هویت آثار تاریخی از بین نرود.

موزه پمپ بنزین پایتخت میزبان تورهای گردشگری شد

جایگاه سوخت شماره ۶ یا همان پمپ بنزین دروازه دولت در سال ۱۳۱۷ خریداری و در سال ۱۳۱۹ توسط شرکت نفت ایران و انگلیس جهت توزیع فرآورده‌های نفتی همچون نفت سفید و بنزین راه اندازی شد.

این جایگاه تا دهه ۷۰ فعال بود و پس از آن به دلیل عبور مترو از زیر آن فعالیتش متوقف و سال‌ها در اختیار بخش خدمات شهری شهرداری قرار گرفت و وضعیت مناسبی نداشت. بخش موزه‌های وزارت نفت از سال ۹۶ با بازپس‌گیری این بنا نسبت به مرمت و تبدیل آن به موزه اقدام کرد.

بنای پمپ بنزین دروازه دولت در کل آجری و نمای آن به صورت طاق‌هایی با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ فیروزه‌ای است، طاق‌های قوس‌دار با کاشی‌کاری‌های نفیس، قاب‌های دور هر طاق به صورت نقش گره بود که با طرح‌های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوختگیری تفکیک شده و دیوارهای داخلی با اندود گچ پوشانده شده است.

موزه پمپ بنزین پایتخت میزبان تورهای گردشگری شد

معرفی تاریخ جایگاه‌های توزیع سوخت در کشور، نمایش اشیاء و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدا تا کنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در جایگاه‌های عرضه از اهداف تعریف‌شده برای موزه پمپ بنزین به شمار می‌رود.

این بنای تاریخی حوالی مترو دروازه دولت قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود