گسترش اعتراض‌های کارگری در نروژ


گسترش اعتراض‌های کارگری در نروژ

تهران – ایرنا – در پی اختلال در سامانه حمل و نقل همگانی نروژ هم زمان با افزایش شمار رانندگان اعتصابی اتوبوس های عمومی در روز شنبه، اعتراض های کارگری ممکن است در روزهای آتی دامنه گسترده تری پیدا کند.

به گزارش ایرنا از رسانه های نروژی؛ با پیوستن ۴۵۰۰ راننده دیگر به اعتصابگران، شمار افرادی که از هفته گذشته دست از کارکشیده اند، تقریبا ۲ برابر شده است.

انگیزه اصلی اعتراض های رانندگان این کشور اسکاندیناوی، ساعت های کاری زیاد، دستمزهای پائین، ایمنی اندک و نگرانی در باره آینده حرفه ای است. در حالی که یک کارمند به صورت میانگین ماهانه حدود سه میلیون کرون دریافت می کنند، پایه دستمزد ماهانه رانندگان حدود ۳۴۰ هزار کرون است.

هرچند تاکنون قایق های خطی، قطارها، قطارهای شهری و سبک تحت تاثیر اعتصاب قرار نگرفته است، اما نسبت به اوضاع عادی پرازدحام تر شده اند.

خبرگزاری رویترز از اسلو به نقل از انجمن نفت وگاز نروژ گزارش داد: شرکت های نفتی این کشور قصد دارند در صورت گسترش اعتراض ها و آغاز اعتصاب کارگران صنعت نفت در روزهای آینده، تولید روزانه نفت و گاز را ۲۲ درصد معادل ۹۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.

حدود ۳۲۴ نفر از ۷۳۰۰ کارکنان سکوهای فراساحلی قصد دارند در صورت شکست مذاکرات در باره دستمزد سالانه با کارفرمایانشان از روز ۳۰ سپتامبر (۹ مهر ماه) دست از کار بکشند.

نروژ با تولید روزانه بیش از چهار میلیون بشکه معادل نفت و گاز در روز که نیمی به صورت نفت خام و دیگر میعانات و نیم دیگر به صورت گاز طبیعی است، عرضه کننده عمده ای در صحنه جهانی به شمار می رود.

دولت نروژ در سال ۲۰۱۲ پس از ۱۶ روز اختلاف میان شرکت های نفت و گاز و کارکنان این صنعت و تهدید کارفرمایان به اخراج کارگران که ممکن بود منجر به تعطیلی کامل تولید نفت و گاز این کشور شود، از اختیارات فوق العاده برای پایان دادن به این اختلافات بهره برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)