برای مقابله با ویروس کرونا از ماسک ابریشمی استفاده کنید


برای مقابله با ویروس کرونا از ماسک ابریشمی استفاده کنید

گجت نیوز محققان دانشگاه سینسیناتی اعلام کرده‌اند که ماسک ابریشمی بهترین نوع وسایل محافظتی خانگی برای مقابله با بیماری کووید 19 بوده و عملکرد آن از مواد دیگری مانند کتان بهتر است. بررسی‌ها نشان داده که ماسک ابریشمی در مقایسه با ماسک‌های خانگی که با کتان یا پلی‌استر ساخته شده‌اند، عملکرد بهتری دارد. در بررسی خبر اخیر... نوشته برای مقابله با ویروس...

محققان دانشگاه سینسیناتی اعلام کرده‌اند که ماسک ابریشمی بهترین نوع وسایل محافظتی خانگی برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ بوده و عملکرد آن از مواد دیگری مانند کتان بهتر است.

بررسی‌ها نشان داده که ماسک ابریشمی در مقایسه با ماسک‌های خانگی که با کتان یا پلی‌استر ساخته شده‌اند، عملکرد بهتری دارد. در بررسی خبر اخیر با گجت نیوز همراه باشید.

در حالی که توصیه شده که مردم عادی از ماسک‌های خانگی و پارچه‌ای برای مقابله با پاندمی کرونا استفاده کنند، بحث جنس پارچه به کار رفته مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات زیادی در مورد این مسئله انجام شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، دانشمندان دانشگاه سینسیناتی آمریکا اطلاعات جالب‌توجهی را در مقاله اخیر خود منتشر کرده‌اند.

گفته شده که به کار گیری پارچه ابریشمی در ساخت ماسک پارچه‌ای در مقایسه با استفاده از کتان یا الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر بهتر عمل می‌کند. در واقع از آنجایی که عموم مردم نیاز کمتری به پوشیدن وسایل محافظتی تخصصی دارند، توصیه می‌شود که از چنین ماسک‌های چند بار مصرف و قابل شستشویی به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا جدید استفاده شود. از طرف دیگر به دلیل محدودیت منابع موجود، متخصصان توصیه می‌کنند که مردم عادی ماسک‌های پزشکی و حرفه‌ای را برای کادر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نگه داشته و از خرید چنین محصولاتی خودداری کنند.

ماسک ابریشمی و بیماری کووید ۱۹

در همین رابطه محققان سینسیناتی نکات جالبی را در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد ماسک ابریشمی به اشتراک گذاشته‌اند؛ گفته شده که این ماده به دلیل وجود عنصر مس، به صورت طبیعی قابلیت‌های ضد میکروبی دارد. به علاوه کاربران می‌دانند که ماسک‌های ابریشمی در مقایسه با وسایل محافظتی ساخته شده با کتان یا پلی‌استر، حس راحتی بیشتری را روی صورت به وجود می‌آورند.

همان‌طور که دانشمندان در تحقیقات مختلف ثابت کرده‌اند، ماسک‌های تخصصی ان ۹۵ – N95 و همچنین ماسک‌های جراحی بهترین عملکرد را در مقابله با بیماری کووید ۱۹ دارند و در ماه‌های اخیر هم میزان تولید این وسایل یک بار مصرف بیشتر شده است. با این حال در بسیاری از کشورها دسترسی به این وسایل سخت بوده و به همین دلیل کارشناسان توجه ویژه‌ای به ساخت ماسک‌های خانگی به وسیله پارچه‌های مختلف در دسترس مردم داشته‌اند؛ پارچه‌هایی مانند کتان یا الیاف مصنوعی که از تی‌شرت و پارچه آشپزخانه گرفته تا ملافه و روبالشی، در اطراف ما به وفور یافت می‌شوند.

برای مقابله با ویروس کرونا از ماسک ابریشمی استفاده کنید

برای مقابله با ویروس کرونا از ماسک ابریشمی استفاده کنید

با این تفاسیر دانشمندان در تحقیق اخیر خود نشان داده‌اند که ماسک ابریشمی از سایر مواد دیگر عملکرد بهتری دارد؛ علاوه بر لطافت خاص این نوع پارچه، قابلیت ابریشم برای جلوگیری از عبور ذرات تنفسی و همچنین توانایی آن برای مقابله با رطوبت مورد توجه این محققان قرار گرفته است. دانشمندان مورد نظر نشان داده‌اند که استفاده از چند لایه ابریشم به جای یک لایه می‌تواند این قابلیت‌ها را افزایش داده و به هنگام حرف زدن، نفس کشیدن، عطسه یا سرفه افراد، به عنوان بهترین محافظ ممکن، از پخش شدن ذرات تنفسی در محیط جلوگیری کند.

ویژگی‌های منحصر به فرد ابریشم

ابریشم به کمک کرم ابریشم ساخته می‌شود و این موجودات کوچک تغذیه خاصی دارند که میزان زیادی عنصر مس درون آن وجود دارد. مس خورده شده توسط این کرم‌ها از تارهای ابریشم سر در می‌آورد و در نهایت می‌بینیم که ماده مورد نظر خواص ضد میکروبی خواهد داشت.

در عین حال این ماده بسیار بادوام بوده و می‌توان بدون از بین بردن خواص ضد میکروبی و کیفیت، آن را چندین بار شست. به همین دلیل ماسک ابریشمی گزینه مناسبی برای کسانی بوده که به صورت دائم از این وسایل محافظتی استفاده می‌کنند و باید ماسک‌های مورد نظر را مرتبا بشویند.

به علاوه محققان نشان داده‌اند که در برخی شرایط خاص، ماسک ساخته شده با ابریشم می‌تواند عملکردی مشابه ماسک‌های جراحی داشته باشد. از طرف دیگر، برخلاف کتان که رطوبت را به خود جذب می‌کند، الیاف ابریشم نازک‌تر بوده و هوا از آن به راحتی عبور می‌کند. به این ترتیب هر نوع رطوبت جذب شده سریعا خشک می‌شود و برخلاف بسیاری از ماسک‌های خانگی که در مدت زمانی کوتاه مقدار قابل‌توجهی رطوبت را نگه می‌دارند، ماسک ابریشمی عملکرد بهتری خواهد داشت.

دانشمندان سینسیناتی توصیه می‌کنند که در بیمارستان‌ها و مراکز درمان در کنار به کار گیری ماسک ان ۹۵، از یک لایه ابریشم هم استفاده شود، چرا که این پارچه برخلاف ماسک‌های جراحی به کار رفته توسط کادر درمانی، چندین بار قابل استفاده خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس