67 درصد از منازل منطقه زلزله زده مراوه تپه غیرمقاوم هستند


مدیر کل بازسازی و مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت: 67 درصد از واحدهای مسکونی در منطقه زلزله زده مراوه تپه غیر مقاوم هستند.

67 درصد از منازل منطقه زلزله زده مراوه تپه غیرمقاوم هستندحسینی مدیر کل بازسازی و مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه امروز صبح در ساعت ۹:۱۶ دقیقه زلزله ۵.۲ ریشتری در منطقه مراوه تپه در مرز ترکمنستان و گلستان در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است گفت: نزدیک‌ترین شهر‌ها که از این زلزله آسیب دیده‌اند، ۲۱ کیلومتری مراوه تپه (گلستان)، ۵۰ کیلومتری گرماب (خراسان شمالی) و ۵۰ کیلومتری گلی داغ (گلستان) بوده‌اند.

۲۰ روستا اعلام خسارت کرده اند

او ادامه داد: طبق اعلام‌ اولیه حدود ۲۰ روستا بر اثر این زلزله دچار خسارت شده‌اند و حدود ۱۰ اکیپ از تمامی مناطق اعزام شده‌اند و در حال ارزیابی‌های اولیه ناشی از خسارت‌های وارد شده هستیم.

بیشتر بخوانید

آخرین وضعیت گاز، برق و آب پس از زلزله ۵.۲ ریشتری مراوه تپه

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه برق و امکانات اولیه تا چند ساعت پیش قطع بود، گفت: بنابراین امکان اعزام اکیپ‌های بررسی خسارت وجود نداشت.

این مقام مسئول ادامه داد: حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی در ۹۷ روستای این مناطق وجود دارند که ۶۷ درصد از این واحد‌های مسکونی در این منطقه مقاوم نبوده اند.

حسینی توضیح داد: حدود سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این مناطق مقاوم سازی شده بودند، اما طرح بهسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی را از سال ۹۰ در این مناطق آغاز کرده‌ایم.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان اظهار کرد: دو هزار واحد مسکونی در این ۲۰ روستا وجود دارند که کارشناسان ما در حال ارزیابی میزان خسارت‌ها هستند.

حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۶۷ درصد از واحد‌های مسکونی در این مناطق غیر مقاوم هستند، امیدواریم بلافاصله بعد از ارزیابی‌های اولیه و دریافت تسهیلات از ساکنان این واحد‌ها کار بازسازی و نوسازی واحد‌ها را انجام دهند.

مدیرکل بازسازی مناطق زلزله زده یادآور شد: طرح بهسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی سال ۹۰ آغاز شده و به نظر می‌رسد که واحد‌هایی که نوسازی و بهسازی شده‌اند دچار خسارت نشده‌اند.

او با بیان اینکه نوسازی و بازسازی واحد‌های مسکونی در بسیاری از مناطق نقش موثری در جلوگیری از تخریب واحد‌های مسکونی به ویژه در روستا‌ها دارند، افزود: اجرای طرح‌های تشویقی و افزایش تسهیلات باعث می‌شود که میزان خسارت‌های وارد شده کاهش یابد.

حسینی بیان کرد: نتایج نهایی آسیب‌های وارده شده ناشی از زلزله ۵.۲ ریشتری تاپایان امشب اعلام می‌شود.

گفتنی است، برای تشویق ساکنان و مالکان واحد‌های روستایی جهت بازسازی و نوسازی واحد‌های خود تسهیلات، از ۴۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و از ۱۰ روز پیش پرداخت این تسهیلات آغاز شده و این اقدام اولین گام در جهت جلوگیری از خسارت‌های وارد شده ناشی از سیل و زلزله است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش