کوچ پاییزه عشایر سمیرم به جنوب کشور آغاز شد


کوچ پاییزه عشایر سمیرم به جنوب کشور آغاز شد

اصفهان- ایرنا- کوچ عشایر ایل بزرگ قشقایی مستقر در سمیرم سردسیر به مناطق قشلاقی استان‌های گرمسیر جنوب کشور آغاز شد.

رییس اداره امور عشایر سمیرم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا، عشایر به شکل سنتی و ماشینی، روزانه در حال کوچ هستند.

به گفته علی‌اکبر نادری، شماری از عشایر که به شکل سنتی در حال کوچ به جنوب هستند برای بهره بردن از علوفه باغ‌هایی که سیب آنها برداشت شده است، حرکت کندتری در پیش گرفته‌اند تا دام هایشان بهره بیشتری ببرند.

وی در باره خانوارهای عشایر صاحب باغ و مزرعه هم خاطرنشان کرد: بیشتر عشایر باغدار تا زمان برداشت محصول کشاورزی، خودشان در سمیرم می‌مانند و خانواده و دام‌هایشان را به گرمسیر می‌فرستند.

رییس اداره امور عشایر سمیرم ادامه داد: شماری از این خانوارها بدلیل وجود علوفه فراوان در استان‌های جنوبی و بخشی نیز بدلیل تحصیل فرزندان خود، زودتر کوچ کرده‌اند.

نادری در ادامه به مشکلات تاخیر در کوچ پاییزه اشاره کرد و گفت: علاوه بر سرمای هوا و احتمال بارندگی، یگان حفاظت منابع طبیعی نیز مامور به انجام وظیفه در بازه قانونی تقویم کوچ است و طبیعی است با عشایری که بیش از این زمان در ییلاق بمانند، برخورد می‌کند.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، ماندن و تردد غیرضروری در ییلاق مشکل دیگری است که با کوچ بهنگام عشایر کمتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نخستین گروه‌های عشایر کوچنده از ییلاق به استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد مربوط به مناطق مرکزی سمیرم از جمله 'چالقفا ' و ' پشمکان ' و از طایفه چوپان‌کاره ایل قشقایی هستند.

استان اصفهان دارای حدود ۹ هزار خانوار عشایری شامل ایل‌های بزرگ قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه است که بیش از ۶ ماه از سال را در خطه کوهستانی سمیرم و شهرستان‌های غربی این استان زندگی می‌کنند.

عشایر سمیرم حدود ۷۰۰ هزار دام وارد این منطقه می‌کنند که بیش از نیمی از آنها مازاد بر پروانه چَرا، وسعت مراتع و پوشش گیاهی منطقه است.

شهرستان سمیرم با قرار گرفتن در جوار زاگرس میانی و ارتفاعات دنا، با افزون بر ۹۰ هزار جمعیت عشایری و ثابت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لحظه‌ مشکوکی که از بازی پرسپولیس شکار شد