بازدیدی رایگان از خانه‌موزه‌ای گران


بازدیدی رایگان از خانه‌موزه‌ای گران

تهران- ایرنا- خانه‌موزه «مقدم» که به واسطه داشتن اشیای تاریخی و گران‌بها به گران‌ترین خانه جهان شهرت دارد، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر(عج) تهران واقع شده و امروز، شنبه و فردا به صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان به آثار و بناهای تاریخی است.

خانه‌موزه مقدمِ دانشگاه تهران یا به عبارتی خانه مقدم از جمله خانه‌های مجلل اواخر دوران قاجار، متعلق به یکی از درباریان آن دوران به نام «محمدتقی خان احتساب الملک» بود.

پسر کوچک‌تر «احستاب‌الملک» به نام محسن پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی در سال ۱۳۱۵ «هجری شمسی» از فرانسه به ایران بازگشت و به همراه همسر فرانسوی خود «سُلما» در خانه پدری «محل کنونی موزه مقدم» ساکن شد و در کنار فعالیت‌های علمی به گردآوری آثار و اشیای تاریخی و فرهنگی پرداخت.

وی از بنیان‌گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه بود و نشان دانشگاه تهران را با الهام از تاریخ و فرهنگ کهن ایران طراحی کرده‌ است.

بازدیدی رایگان از خانه‌موزه‌ای گران

«مقدم» اولین ایرانی است که به دریافت نشان «لژیون دونور» با درجه «اوفیسیه» از طرف شارل دوگل، رئیس‌جمهوری فرانسه مفتخر شد و در سال ۱۳۵۱ با توجه به علاقه وافرش به علم، تاریخ و هنر، خانه پدری خود را به همراه آثار نفیس گردآوری شده‌اشبه دانشگاه تهران وقف کرد.

بازدیدی رایگان از خانه‌موزه‌ای گران

بر اساس اعلام اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع‌آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده،کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی را با نظم و ترتیبی خاص در خانه پدری نگهداری کرد.

«محمدجواد جامه بزرگی» رئیس اداره امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران می‌گوید: موزه مقدم در سال ۱۳۸۸ جهت بازدید عموم گشایش یافت و در حال حاضر از بزرگترین و غنی‌ترین موزه‌های دانشگاهی خاورمیانه و خانه‌ موزه‌های ایران است.

به گفته وی موزه مقدم از مجموعه‌های متنوعی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران برخوردار است و نمایش آنها در فضای منحصر به فرد این موزه، علاقه‌مندان بسیاری دارد.

بازدیدی رایگان از خانه‌موزه‌ای گران

به گزارش ایرنا به نقل از «محمدرضا کارگری»، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی، بازدید از این موزه نیز امروز و فردا برای عموم رایگان است و شهروندان می‌توانند از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷ عصر از آن دیدن کنند.
موزه مقدم در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر (عج)، جنب بانک ملت، پلاک ۲۴۹ واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق