وخیم‌تر شدن اصفهان از ویروس کرونا و دغدغه مسوولان


وخیم‌تر شدن اصفهان از ویروس کرونا و دغدغه مسوولان

اصفهان- ایرنا- افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در روزهای اخیر در اصفهان باعث شد تا وضعیت استان بحرانی و فوق حاد درآید و از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها خبر دهند، نکته مهم این که برای دورشدن از این شرایط چه راهکاری باید اتخاذ کرد تا این ویروس لجام گسیخته مهار شود.

به گزارش ایرنا، از هفته گذشته نرخ صعودی ابتلا و بستری بیماران کرونا در استان اصفهان شدت گرفت و حتی به رکورد مرگ و میر در یک شبانه روز یعنی نزدیک به ۴۰ نفر رسید که همین امر باعث شد تا مسوولان و متخصصان امر، وضعیت این خطه را بحرانی و فوق حاد بخوانند و زمزمه‌هایی مبنی بر برگشت برخی از محدودیت‌ها برای کنترل این بیماری به گوش برسد.

انتشار فیلمی از جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مورخ بیست و نهم شهریور بر این موضوع صحه گذاشت که اصفهان و برخی شهرستان‌های آن از جمله خمینی‌شهر در وضعیت نامطلوبی بسر می‌برد و مسوولان درباره پیک آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا، دغدغه بسیاری دارند.

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه گفت: اصفهان که از نظر مدیریت خوب عمل می‌کرد، جایی مانند خمینی‌شهر بسیار به این استان آسیب بزرگی وارد کرد و بر اساس اطلاعاتی که از این شهرستان به ما رسید بیشتر افراد ابتلای بسیار بالایی دارند که دلیل آن برگزاری مراسم بدون پروتکل (بهداشتی) بود و واضحا تاثیر داشت.

وی با بیان اینکه روند مرگ و میر در اصفهان سیر کنترل شده دارد ولی میزان ابتلا به شدت بالا رفته است، افزود: پیک در میزان بستری (بیماران کرونا) بر میزان مرگ و میر نیز تاثیر می‌گذارد.

در بخشی از این فیلم که مربوط به جلسه ستاد ملی مقابله با کروناست نیز سعید نمکی وزیر بهداشت تاکید کرد: پیش بینی می‌شود میزان مرگ و میر هفته آینده در اصفهان وحشتناک بالا رود.

موضوع دیگری که این دغدغه‌ها را افزایش داد، عادی شدن رفتارها و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بین مردم در چند هفته اخیر بود که تکمیل کننده رفتارهای پر خطر چهار هفته گذشته مردم در جابه‌جایی جمعیت، مسافرت، تجمع و مراسم بدون رعایت موازین بهداشتی بود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کاهش مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی در بین مردم این استان از ۸۲ به ۶۲ درصد و عادی شدن رفتارها، بی‌توجهی و کاهش مراقبت‌ها میان مردم نگران‌کننده است.

طاهره چنگیز افزود: روز بیست و نهم شهریور در ستاد ملی مقابله با کرونا گزارشی از وضعیت اپیدمی در استان‌های مختلف کشور ارایه شد که متاسفانه این گزارش نشان می‌دهد در تعدادی از استان‌ها از جمله قم، تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی وضعیت نگران کننده بوده و آمار مبتلایان با افزایش ناگهانی همراه شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بالا رفتن میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا در این استان در چند روز گذشته نتیجه رفتارهای سه تا چهار هفته گذشته و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی است.

آرش نجیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از حدود یک ماه گذشته با وجود همه هشدارهای داده شده، تجمع‌ها و جابه‌جایی جمعیت افزایش یافت که برخی از آنها غیر ضروری و یا بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بود و همین امر به افزایش آمار در این روزها منجر شد به گونه‌ای که مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان نسبت به روزهای گذشته ۲ برابر شد و به رقم بی‎سابقه ۳۸ تَن نیز رسید.

وی گفت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان اصفهان در محدوده ۱۰ تا ۱۵ نفر بود اما از چند روز گذشته این رقم به حدود ۲۰ نفر افزایش یافت و به رقم ۳۸ نفر نیز رسید که حاکی از ۲ برابر شدن آن است.، ن

نجیمی با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری کرونا، شهرستان کاشان بدلیل تعداد بالای بیماران در آمار استان اصفهان تاثیر زیادی داشت، تصریح کرد: امروز این شهرستان خمینی‌شهر است که یک تنه بار کاشان را می‌کشد و ظرفیت بیمارستان‌های آن برای بیماران کرونا تکمیل شده و میزان مرگ و میر کرونا در آن بالاست.

ابراز نگرانی از افزایش مبتلایان کووید ۱۹ در اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در آخرین اظهاراتی که درباره وضعیت شیوع بیماری کرونا در این استان داشت تاکید کرد که با این گستره از شیوع بیماری که شاهد آن هستیم هیچ گروهی مصون از ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا نیست.

بهروز کلیدری با اظهار نگرانی از افزایش تعداد مرگ و میرها در استان افزود: در هفته گذشته روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار در اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت شدند و در مجموع در هفته گذشته حدود ۱۹۰ بیمار در اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کردند که سه نفر از این افراد در رده سنی زیر ۱۸ سال بودند.
وی با بیان اینکه در هفته گذشته یکهزار و ۷۷۰ بیمار به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستانهای استان اصفهان بستری شدند، گفت: به طور میانگین در هفته گذشته روزانه ۲۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بستری شدند و در برخی روزها تعداد بستری شدگان در شبانه روز به ۳۰۰ نفر نیز رسید.

کلیدری با اشاره به اینکه در زمان حاضر حدود یکهزار و ۳۰۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند، خاطرنشان کرد: کادر درمان استان در اسفند سال گذشته و فروردین امسال این تعداد بستری را تجربه کردند اما تفاوتی که اکنون وجود دارد این است که مدت زمان بستری بیمارانی که در روزهای اخیر بستری شدند نسبت به موج اول، طولانی‌تر است.

به گفته وی این بدان معناست که تخت‌های بیشتری از بیمارستان‌ها اِشغال می‌شود و در نهایت آمار مرگ و میر افزایش می یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داد: در صورت افزایش روند ابتلا به کووید ۱۹ همه گروه‌های بیماران در استان آسیب جدی خواهند دید و تعلیق خدمت رسانی به بیماران غیر کرونایی، مرگ و میر این بیماران را افزایش خواهد داد زیرا ناگزیر خواهیم شد که تمام زیرساخت ها را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.
کلیدری گفت: با ادامه این روند، کادر درمان خسته تر و فرسوده تر می‌شود و ابتلای کادر درمان آنها را در عمل از چرخه خدمت رسانی خارج می‌کند و فرسودگی سبب کاهش دقت در ارائه خدمت خواهد شد.

در زمان حاضر نتیجه ۵۷ درصد از آزمایش‌های ابتلا به کرونا در استان اصفهان مثبت می‌شود درحالیکه این نرخ در اوائل خرداد امسال ۱۸ درصد بود؛ رسیدن میزان نرخ نتیجه مثبت آزمایش کرونا به حدود ۶۰ درصد نشان دهنده شیوع بالای ویروس کرونا در جامعه است.

بیمارستان‌های اصفهان در آستانه تکمیل ظرفیت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان در شرایط فوق حاد شیوع بیماری کرونا قرار دارد، گفت که ظرفیت بیمارستان الزهرا(س) اصفهان برای پذیرش بیماران کرونایی در حال تکمیل است و در بیمارستان عیسی بن مریم تکمیل شد.

نجیمی تصریح کرد: اگر روند افزایش ابتلا به کرونا در استان اصفهان بهمین منوال پیش رود، ظرفیت‌هایی که برای درمان بیماران در نظر گرفتیم دیگر پاسخگو نخواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش روند ابتلا به بیماری کرونا، تعداد بیماران بدحال و مرگ و میر ناشی از آن را نیز زیاد می‌کند، تاکید کرد: روند افزایشی ابتلا به کرونا در اصفهان از خرداد آغاز شد و همچنان ادامه دارد و بدون تنفس از موج دوم وارد موج سوم شدیم.

نجیمی با اشاره به اینکه در زمان حاضر حدود یکهزار و ۳۰۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند، گفت: از بین آنها ۲۱۶ نفر بدحال و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز خاطرنشان کرد که بیش از ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان الزهرا(س)، ۱۲۰ نفر در بیمارستان عیسی بن مریم(ع) و ۱۳۰ نفر در بیمارستان شریعتی اصفهان بستری هستند و سایر بیمارستان‌های کلانشهر اصفهان نیز بسته به شرایط به ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ بیمار کووید ۱۹ خدمات درمانی ارائه می کنند.
کلیدری افزود: در شهرستان های بزرگ همچون خمینی شهر، فلاورجان و نجف آباد یکی از بیمارستان‌های شهرستان کاملا به بیماران کووید ۱۹ خدمت‌رسانی می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در خمینی شهر ظرفیت بیمارستان شهید اشرفی به طور کامل به بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافت و حدود ۴۰ بیمار مبتلا به کرونا نیز در بیمارستان ۹ دی این شهرستان بستری هستند، اضافه کرد: بیمارستان شفای کلیشاد نیز حدود ۸۸ بیمار کووید ۱۹ دارد درصورتی که ظرفیت این بیمارستان ۷۴ تخت است و در شهرستان نجف آباد بیمارستان منتظری به بیماران کرونایی اختصاص یافت که هم اکنون ۷۰ بیمار با علائم کرونا در این بیمارستان بستری هستند.
کلیدری تصریح کرد: اگر روند افزایش بیماران ادامه یابد و روند ابتلا در استان کُند نشود مجبور به اختصاص بیمارستان های تخصصی همچون فیض، چمران و سوانح سوختگی امام موسی کاظم(ع) به بیماران کووید ۱۹ می‌شویم و این بدین معناست که خدمت‌رسانی به بسیاری از بیماران غیر کرونایی دچار اشکال خواهد شد.

همچنین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد که با توجه به افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این استان، عمل‌های جراحی غیر اورژانسی (الکتیو) تا اطلاع ثانوی لغو شد.

بر اساس این گزارش، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه در روزهای اخیر همه‌گیری کووید ۱۹ در استان شدت گرفت و افزایش چشمگیر تعداد بیماران را شاهد هستیم به‌گونه‌ای که در هر روز بیش از یکهزار بیمار جدید در استان شناسایی و بیش از ۲۰۰ نفر در هر ۲۴ ساعت در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، تاکید کرد: ارائه خدمات به بیماران الکتیو (غیر اورژانسی) در فضای بیمارستان‌ها در چنین سطح از گسترش بیماری کرونا در استان، احتمال آلودگی بیماران به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد و مترتبِ عواقب و آسیب‌های حقوقی برای همکاران و بیمارستان‌ها خواهد بود.

درخواست استاندار اصفهان برای تعطیلی مشاغل غیر ضروری

شرایط حاد استان اصفهان در شیوع بیماری کرونا در روزهای اخیر استاندار اصفهان را بر آن داشت تا با ارسال نامه‌ای به وزیر کشور خواستار تفویض اختیار به استان برای تعطیلی حداقل ۲ هفته ای مشاغل غیر ضروری و دورکاری کارکنان اداری شود.

عباس رضایی در این نامه عنوان کرد که بنا بر گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، همه‌گیری بیماری کرونا به خطرناک‌ترین وضعیت از ابتدای شیوع تاکنون در استان اصفهان رسیده است به طوری که آمار روزانه به بیش از یکهزار مورد شناسایی افراد مبتلا رسید که با توجه به ظرفیت محدود بیمارستان‌ها بویژه با ابتلای تعداد زیادی از کادر درمان به ویروس کرونا بیم آن می‌رود با روند فعلی فعالیت خدمات اورژانس به سایر بیماران و بخش بهداشت و درمان استان را با بحران مواجه سازد به ویژه اینکه مدارس نیز فعالیت خود را آغاز کردند و حضور دانش‌آموزان سبب تشدید اوضاع خواهد شد.

استاندار اصفهان در این نامه خواهان آن شد که در اجرای مفاد بند یک و دو و مصوبه‌های بیست و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به تفویض اختیار به استان برای تعطیلی حداقل دو هفته مشاغل غیر ضروری و دور کاری پرسنل اداری دستورات لازم صادر شود.

درخواست استاندار اصفهان برای تفویض اختیار جهت تعطیلی برخی از مشاغل غیر ضروری در حالی صورت گرفت که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به خطر کم رنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و برگزاری مراسم عزاداری در منازل هشدار داد و گفت: هنوز در رعایت موازین بهداشتی در نانوایی‌ها، پاساژها و آرامستان‌ها دچار مشکل هستیم.
کمال حیدری نسبت به تجمع مردم در پارک‌ها اظهار نگرانی کرد و افزود: در ستاد استانی مقابله با کرونا از شهرداری اصفهان درخواست کردیم تا محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ۵۲ درصد از موارد ابتلا، خانواده‌های زیر یک سقف هستند، خاطرنشان کرد: ۲۲.۵ درصد از افراد از طریق همکاران خود مبتلا شدند که این آمار ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اداره ها و اصناف را نشان می‌دهد.

به گفته وی، ۲۳ درصد افراد مبتلا به کرونا نیز در تجمع‌های مختلف مانند دورهمی و مراسم ختم حضور داشتند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از یکهزار و ۵۰۰ مکاتبه با سازمان ها داشتیم، تصریح کرد: با این حال باز هم شرایط رعایت پروتکل‌ها مطلوب نیست و همکاری بین بخشی سازمان‌ها برای رعایت دستورهای بهداشتی ضرورت دارد.

بازگشت برخی محدودیت‌ها و راه اندازی گشت ارشاد

شرایط وخیم اصفهان در شیوع بیماری کرونا، مسوولان استان اصفهان را بر آن داشت تا با وضع کردن محدودیت‌هایی مانند بیرون بَر شدن مجدد فروشگاه‌های فست فود و کاهش حضور مردم در تفرجگاه‌ها، راهکارهایی مانند راه‌اندازی گشت ارشاد کرونایی را در پیش بگیرند.

به گفته سخنگوی ستاد مدیریت و بیماری کرونا استان اصفهان، "گشت ارشاد کرونایی" با هدف دادن تذکر و ممانعت از تخلفات موازین بهداشتی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الله غلامی با بیان اینکه این گشت با همکاری نیروی انتظامی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و نیروی مقاومت بسیج راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: گشت مزبور موظف است با حضور در مجامع، بازار و رصد فعالیت اقشار و اصناف مختلف به مُتخلفان و ناقضان موازین بهداشتی تذکر دهد.
معاون استاندار اصفهان به محدودیت‌های جدید اشاره و خاطرنشان کرد: نظارت بر بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها بصورت جدی دنبال و هر شب برای کاهش حضور مردم در این مکان‌ها، میزان سرویس‌دهی از جمله روشنایی آنها کاهش می‌یابد.
غلامی ادامه داد: نظارت جدی بر رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها نیز اعمال و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد و رستوران‌ها تنها با رعایت فاصله اجتماعی و اغذیه فروشی‌ها و فست‌فودی‌ها بصورت بیرون‌بَر امکان فعالیت خواهند داشت و اجازه توزیع غذا در مکان‌های سرپوشیده را ندارند.
سخنگوی ستاد استانی مدیریت و بیماری کرونا با بیان اینکه بنزین زدن در جایگاه‌های سوخت تنها توسط متصدیان آنها انجام می‌شود، اظهار داشت: دورکاری کارمندان هم تنها با نظر مدیران مربوطه و مشروط به انجام امور محوله و تعلیق نشدن امور ارباب رجوع در ادارات صورت می‌گیرد.
غلامی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در باره تبعیت از موازین بهداشت و تصمیمات ستادهای ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا تصریح کرد: متولیان امر برای ممانعت از پیاده‌روی اربعین چه در درون شهرها و چه بیرون از آن برنامه‌ریزی خواهند کرد و امسال هیچگونه راهپیمایی در امامزاده محمد خمینی شهر و امامزاده جعفر جنب فرودگاه شهید بهشتی و امثال آن امکان برگزاری ندارد.
وی با اشاره به برگزاری نماز جمعه در برخی شهرهای استان تصریح کرد: با هماهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در باره تعطیل شدن این مراکز نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این زمینه تاکید کرد که مجازات‌های شکستن پروتکل‌های بهداشتی در مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا با هماهنگی سیستم قضایی کشور با جدیت بیشتری به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

جلوگیری از تجمع غیر ضروری، راهکار اساسی برای کنترل کرونا

مسوولان برنامه ها و اقداماتی مانند راه اندازی گشت ارشاد کرونایی و بازگشت برخی محدودیت‌ها را برای کنترل شیوع بالای بیماری کرونا در استان اصفهان در پیش گرفتند اما همچنان تاکید دارند که یکی از اساسی ترین راهکارها، جلوگیری از تجمع غیر ضروری است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هنوز برخی از مردم به توصیه‌ها و هشدارهای داده شده درباره پیشگیری از بیماری کرونا توجهی نمی‌کنند، گفت: متاسفانه هنوز تجمع‌های غیر ضروری و مراسم بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود که اگر بهمین منوال ادامه یابد با شرایط بسیار سختی در روزهای آینده مواجه خواهیم شد.

نجیمی تاکید کرد: لازم است میزان تجمع‌ها در سطح شهرهای بزرگ و در اماکن عمومی مختلف مانند پارک‌ها، مسجدها و حسینیه‌ها کاهش یابد و از تجمع های غیر ضروری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه باید تردد و حضور مردم در سطح جامعه نیز کاهش یابد و از جابه جایی جمعیت برای موارد غیر ضروری جلوگیری شود، تصریح کرد: آموزش مدارس نیز باید بصورت غیر حضوری باشد.

با شروع انتشار ویروس کرونا تاکنون حدود ۳۵ هزار بیمار دارای علائم این بیماری در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری شدند و حدود ۲ هزار نفر از آنان از دنیا رفتند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت تا کنون بیش از ۴۳۲ هزار نفر در کشور بطور قطعی به بیماری کرونا مبتلا شدند که از بین آنها افزون بر ۲۵ هزار نفر فوت کردند؛ ۲۴ استان کشور از جمله اصفهان در وضعیت قرمز هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن