یک هزار و 179 هکتار سامانه آبیاری نوین در شاهرود اجرا شد


یک هزار و 179 هکتار سامانه آبیاری نوین در شاهرود اجرا شد

شاهرود- ایرنا- مدیرجهادکشاورزی شهرستان شاهرود گفت: امسال با اجرای یک هزار و 179 هکتار سامانه آبیاری نوین در سطح اراضی کشاورزی این شهرستان، گام بسیار مهمی برای افزایش بهره وری مصرف آب برداشته شد.

علی اصغر حجی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه میانگین اجرای سامانه آبیاری نوین کشوری ۲۳ درصد است، افزود: شهرستان شاهرود با میانگین ۲۴ درصدی از این برنامه جلوتر بوده و این در حالی است که در برخی از مناطق مانند خارتوران این میزان به ۶۰ درصد رسیده است.

وی ازافتتاح این طرح در محرومترین منطقه استان خبر داد و تصریح کرد: هفته گذشته در منطقه خارتوران بیارجمند طی یک دوره ۱۸ ماهه یک هزار و ۳۷۲ هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شد.

حجی با بیان اینکه در طی ۴۰ سال گذشته تنها ۲۴ چاه در این منطقه حفر شده بود، اظهار داشت: ۱۵ چاه این منطقه با هزینه ۱۰ میلیارد تومانی به سامانه آبیاری نوین مجهز شدند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با بیان اینکه قرار داد تجهیز چاه شانزدهم با پیمانکار بسته شده است، ابراز داشت: امسال درمنطقه خارتوران ۹۲.۵ کیلومتر لوله گذاری از منبع آب تا مزرعه انجام شده که این امر از هدر رفت سالانه ۴۲ میلیون مترمکعب معادل ۲ چاه آب با دبی ۳۰ لیتر بر ثانیه جلوگیری می کند.

وی هدر رفت آب از منبع آبی تا مزرعه در کانال های خاکی را ۶۰ درصد خواند و تصریح کرد: تاکنون لوله گذاری ۱۴ کیلومتر انتقال آب از نهرها هم انجام شده است.

حجی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از کانال های انتقال آب در شهرستان هنوز خاکی هستند، افزود: امسال ۳۳ کیلومتر بهسازی جاده بین مزارع که براثرسیل از بین رفته بود در سطح شهرستان اجرا شد.

وی احیای قنات های شاهرود را ضروری دانست و اظهار داشت: سال گذشته برای احیای ۵۱ قنات سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

وی با بیان اینکه نحوه استفاده از آب با ویژگی های بیابانی کشورتطابق ندارد، ابرازداشت: بیش از ۷۵ درصد منابع آبی کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تامین می شود که این منابع پایدار نیستند در حالی که ۹۰ درصد این آب ها در بخش کشاورزی مصرف می شود و ناپایداری این آب ها ناپایداری کشاورزی را رقم می زند.

وی ادامه داد: بنابراین در مناطق بیابانی آنچه که اهمیت برای تامین اقلام غذایی مردم، امنیت غذایی، اشتغال و توسعه سرمایه گذاری در صنایع وابسته به کشاورزی دارد منوط به پایداری آب است.

حجی با اشاره به اینکه شاهرود سالانه بیش از ۷ میلیارد متر مکعب بارش دارد، گفت: از این مقدار ۹۰ درصد تبخیر می شود و اگر ۱۰ درصد این بارندگی ها به سفره های زیر زمینی تزریق شود برابر با مقدار آبی است که از چاه ها بیرون کشیده می شود.

وی با بیان اینکه برای تغذیه سفره های زیرزمینی تاکنون کاری انجام نشده است، افزود:در طی سالیان قبل استخرهای زیادی در سطح مزارع زده شده که به خاطر عایق بودن آنها مانع از نفوذ آب به سفره های زیر زمینی شده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان شاهرود ادامه داد: به همین دلیل بسیاری از منابع آبی که در رودخانه ها جاری بوده و به سفره ها تزریق می شد جلوی آن گرفته شده است.

به گفته وی برای تامین امنیت غذایی،جهش تولید،پایداری اشتغال کشاورزی و صنایع تبدیلی باید مسئله آب جدی گرفته شود.

سطح زمین های زراعی شاهرود ۱۸ هزار هکتار است که ۲۴ درصد از زمین های کشاورزی استان را شامل می شود.

سطح باغ های شهرستان شاهرود هم ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۳۲ درصد باغ های استان را شامل می شود

حدود هفت هزار هکتار از زمین های کشاورزی شاهرود به سامانه آبیاری نوین مجهز شده که حدود نیمی از این میزان در دولت تدبیر و امید اجرا گردیده است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو