حناچی:‌ ساخت یادمان ملی سرباز وطن دستور کار شهرداری تهران است


حناچی:‌ ساخت یادمان ملی سرباز وطن دستور کار شهرداری تهران است

تهران - ایرنا - شهردار تهران گفت: یادمان سرباز وطن در تپه‌های منطقه عباس‌آباد با هدف ترویج فرهنگ شهادت و ایثار و گرامیداشت یاد و نام شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهادت و ایثار ایرنا، پیروز حناچی روز شنبه در مراسم چلچراغ شقایق ها، یادواره جهادگر شهید سردار سید محمد تقی رضوی و شهدای مهندسی رزمی و شهرداری تهران در هشت سال دفاع مقدس که با حضور خانواده شهدای جهاد سازندگی و شهرداری تهران در نمایشگاه اقتدار ۴۰ در سالن همایش های خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، افزود:‌ هر سال در این زمان بوی خوش رایحه دوران دفاع مقدس به مشام می رسد و یادآور رشادت عزیزان در نقاط مختلف ایران هستیم که یاد و نام آنها همیشه زنده و مستدام در نزد مردم ایران در جای جای کشور است.
وی ادامه داد: در ادبیات، عدد ۴۰، سال بلوغ است و امسال هم در کشور چهلمین سال دفاع مقدس است و با استفاده از این تجربیات آینده کشور را ترسیم می کنیم و امروز کشور با استفاده از تجربیات دفاع مقدس امورات را سپری می کند.
شهردار تهران تصریح کرد: جنگ با رهبری حضرت امام خمینی (ره) برای ایران فرصتی برای انسجام و آمادگی برابر قدرت های جهانی شد و موفقیت های ایران از فرمایشات امام(ره) و استفاده از منویات مقام معظم رهبری در این زمان نشات گرفته است.
حناچی گفت: امروز علاوه بر گرامیداشت یاد شهدای شهرداری تهران، یاد شهدای رزمی مهندسی جهاد را هم گرامی می داریم. مهندسی رزمی از روزهای ابتدای جنگ تشکیل شد و نقش مهندسی رزمی در دوران دفاع مقدس و پیروزی های رزمندگان در عملیات های مختلف بسیار مهم و ارزشمند است.

شهردار تهران افزود: نقش مهندسی رزمی جنگ بر کسی پوشیده نیست، موفقیت ها در جنگ مانند شکست حصر آبادان که امروز سالروز گرامیداشت آن است را در این مهندسی رزمی در جنگ می بینیم. در عملیات «خیبر» و «والفجر ۸» بیشترین نقش مهندسی و رزمی در جنگ بوجود آمد و رزمندگان و عملیات کننده ها با ساخت جاده های شناور در جزیره مجنون و اروند رود پشتیبانی مهمی شدند.
حناچی گفت: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهترین مکان برای انتقال فرهنگ ‌مقاومت در دوران دفاع مقدس به نسل امروز و نمایش ایثار و مقاومت مردم است.
ساخت موشک در رزمی مهندسی جهاد به دستور ایت اله هاشمی
رییس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: ساخت صنایع دفاعی در دوره دفاع مقدس از مهمترین عملکردهای مهندسی در جنگ بود و آیت الله هاشمی به من ماموریت تحقیقات در ساخت صنایع موشکی را در اماکنی همچون پارچین صنایع دفاع و مناطق دیگر دادند.
محسن هاشمی افزود: منطقه ای دیگر در غرب تهران در خصوص فعالیت های موشکی و تحقیقاتی به نام اختصاری مجتمع راه اندازی شد و در بخش رزمی و مهندسی جهاد، تولید موشک هایی با برد ۱۰۰ کیلومتر برای هدف قرار دادن بغداد از مرز کلید خورد.
وی گفت: طی گزارش هایی که به آیت الله هاشمی از روند اجرایی و تحقیقاتی کار دادیم از این فعالیت ها بسیار خوشحال شدند و دستور تداوم ساخت و تحقیقات صنایع موشکی را دادند.
رونمایی پوستر یادمان ملی شهید سلیمانی
سپس در این مراسم پوستر یادمان ملی شهید حاج قاسم سلیمانی در موزه دفاع مقدس و همچنین یادبود سردار وطن توسط سردار بهمن کارگر رییس ستاد حفظ نشر و آثار دفاع مقدس، پیروز حناچی ، محسن هاشمی و اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهرداری و جهاد سازندگی و مدیرعامل موزه دفاع مقدس رونمایی شد.
همچنین در این مراسم از جهادگران شهید و خانواده شهید سید محمدتقی رضوی شهید محمد طرح چی و پیشکسوتانِ مهندسی - رزمی دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد و از ۳۵۲ جلد کتاب با عنوان همراه با شقایق ها شهدای مناطق تهران رونمایی شد.
بلوغ مقاومت در منطقه
علی اصغر جعفری مدیر عامل موزه انقلاب و دفاع مقدس نیز در این همایش با یاد شهدای دوران دفاع مقدس و بابیان اینکه در چهلمین سال دفاع مقدس بلوغ مقاومت در کشورهای منطقه اتفاق افتاده، گفت: تلاش مجموعه ایثارگران و بسیج شهرداری تهران در برنامه چلچراغ شقایق ها واقعا ستودنی است.
وی افزود: همت بلند شورای شهر تهران هم قابل ستایش است که مقرر شد یادمانی ملی در موزه برای بزرگداشت مقام شامخ سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی رو نمایی شود.
جهاد هم مانند بسیج مردمی بود
داود دانش جعفری رییس سابق ستاد رزمی و مهندسی جهاد نیز در این نشست با اشاره به فعالیت های ایثارگرانه جهادگران در عملیات های مختلف دفاع مقدس گفت: این مراسم ها برای انتقال فرهنگ شهادت به نسل های بعدی لازم است که نمونه ای از آن امروز در حال برگزاری است.
وی افزود: جهاد هم مانند بسیج مردمی و فعالیت های آن در جنگ خودجوش و مردمی بود و عناصر جهادگر احساس تکلیف داشتند و در نقاط مختلف جنگ مستقر شدند.
دانش جعفری با یادکرد شهدای رزمی مهندسی جهاد اظهار کرد: در عملیات والفجر ۸ و کربلای ۵ اقدامات جهادگران فراتر رفت و خدمات بسیاری در سراسر عملیات ها یاد شده اجرا شد و گردانهای مهندسی در جهاد شکل گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...