سرمایه‌گذاری خارجی در قزوین 2 برابر افزایش داشته است


سرمایه‌گذاری خارجی در قزوین 2 برابر افزایش داشته است

قزوین - ایرنا - مدیرکل امور اقتصاد و دارایی قزوین گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در این استان طی دوره هفت ساله، یعنی از سال 92 تا نیمه نخست شهریور 99 نسبت به سال‌های 72 تا 91 بیش از 2 برابر افزایش داشته است.

فرزین بهنامی‌فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به عملکرد استان در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب قزوین از سال ۷۲ تا ۹۱ بالغ بر ۴۷۹ میلیون و ۷۷۶ هزار دلار بوده که این میزان از سال ۹۲ تا نیمه نخست ۹۹ به یک میلیارد و ۹۶ میلیون و ۳۴۴ هزار دلار رسیده است.

به گفته وی، میزان سرمایه وارده نیز از ۱۹۱ هزار دلار سال‌های ۷۲ تا ۹۱ به ۳۵۹ هزار و ۶۶۸ هزار دلار در سال‌های ۹۲ تا نیمه نخست شهریور ماه سال جاری رسیده است.

این مسوول اقتصادی ادامه داد: از سال ۷۲ تا نیمه نخست سال ۹۹ نیز بالغ بر ۶۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی جهت فعالیت در استان مجوز فیپا دریافت کرده که ۵۵ طرح دارای مجوز فعال بوده و ۶ طرح سرمایه‌گذاری خارجی طی این مدت ابطال شده و مجموع سرمایه مصوب طرح‌های خارجی معتبر استان هم بالغ بر یک میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۱۲۱هزار دلار و حجم سرمایه وارده پوششی استان نیز ۵۵۰ میلیون و ۶۹۳ هزار دلار بوده است.

۲۲ کشور خارجی در قزوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند

بهنامی فر با اشاره به فعالیت و سرمایه‌گذاری ۲۲ کشور خارجی در این استان، خاطرنشان کرد: این میزان از حجم سرمایه‌گذاری خارجی توانسته بالغ بر پنج هزار فرصت شغلی را در سطح منطقه ایجاد کند.

وی اضافه کرد: کشورهای خارجی سرمایه‌گذار در استان قزوین با ۶۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی پوششی و هفت طرح غیرپوششی فعالیت داشته که کشور آلمان با ۱۰، ترکیه با ۹، افغانستان با ۶ و ایتالیا به همراه شرکت‌های چند ملیتی با پنج شرکت فعال به لحاظ حجم، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، ۲۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی توسط شرکت‌های اروپایی، ۲۸ طرح توسط شرکت‌های آسیایی، پنج طرح از سوی شرکت‌های چند ملیتی و یک طرح نیز توسط ایرانیان مقیم خارج کشور در استان قزوین به اجرا درآمده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی قزوین تصریح کرد: شرکت‌های هنکل و فارکو شیمی آلمان، بل روزانه فرانسه، نستله سوییس، یونیلیور ایران از سوی شرکت‌های چند ملیتی، سندن ایرانیان سنگاپور و AGT ترکیه از جمله مهمترین شرکت‌های فعال سرمایه‌گذاری خارجی در استان قزوین به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: از جمله صنایع جذاب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان می‌توان به صنایع لاستیک و پلاستیک با ۱۰ طرح و سهم ۱۷ درصدی به عنوان جایگاه نخست و بخش نیروگاهی و تامین انرژی با ۹ طرح اجرایی و سهم ۱۵ درصدی به عنوان جایگاه دوم در جذب سرمایه‌گذاری‌های این بخش در استان اشاره کرد.

بهنامی‌فر تصریح کرد: استان قزوین علاوه بر ۵۳ طرح سرمایه‌گذاری پوششی، ۸ طرح سرمایه غیرپوششی که مجوز فیپا را اخذ نکرده با حجم ۵۶ میلیون و ۹۷۶ هزار دلار سرمایه‌گذاری شامل شرکت‌های گلدایران، آگلاپارت، نامیکاران، باوند شیمی، بل هلدینگ، دیبا صنعت مروارید باختر، صنعت پلاست آبیار و نکوبار آسیا در سطح استان فعالیت دارند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان قزوین با اشاره به عملکرد ۶ ماه نخست سال جاری استان در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، افزود: سه طرح سرمایه‌گذاری جدید شامل تولید بسته‌های مختلف بادی و تزریقی، انواع روغن دنده و تصفیه مجدد و تولید برق از محل انرژی خورشیدی با حجم سرمایه سه میلیون و ۳۰۸ هزار دلار طی امسال در استان قزوین صورت گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟