شیخ‌شبان چهارمحال و بختیاری روستای نمونه ایثارگری و خاتم‌کاری


شیخ‌شبان چهارمحال و بختیاری روستای نمونه ایثارگری و خاتم‌کاری

شهرکرد- ایرنا- نام برخی از مناطق کشور در طول هشت سال دفاع مقدش به دلیل رشادتها و جانفشانی‌های مردمانش، همواره در یادها خواهد ماند، که یکی از این مناطق، روستای شیخ‌شبان در چهارمحال و بختیاری است که روستایی نمونه در ایثارگری و خاتم‌کاری است.

روستای شیخ‌شبان شهرستان بن چهارمحال و بختیاری به ‌عنوان یکی از روستای ایثارگری شناخته شده است، که نشان می‌دهد مردم این روستا، در سالهای دفاع مقدس برای حفظ سرزمین و خاک این کشور، جوانان برومند و رشیدی را تقدیم انقلاب کرده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری می‌گوید: روستای شیخ‌شبان ۲۶۳ ایثارگر مربوط به دوران دفاع مقدس دارد.
فریبرز نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: از این تعداد ۸۴ نفر شهید، ۱۷۹ نفر جانباز و ۱ نفر آزاده است.
وی یادآور شد: روستای شیخ‌شبان با تقدیم ۸۴ شهید به نسبت جمعیت، به ‌عنوان روستای ایثارگری کشور معرفی شده است.

نگاهی به وضعیت روستای شیخ‌شبان

شغل بیشتر مردان این روستا کشاورزی است اما این روستا در حوزه صنایع دستی نیز منطقه‌ای شناخته شده در کشور است.

گاهی به دلیل بروز خشکسالی بخش کشاورزی این روستا دچار چالش می‌شود و کشاورزان با مشکل روبرو می‌کند.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان بن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و نایب‌رییس شورای اسلامی روستای شیخ‌شبان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مردم این روستا بیشتر در حوزه کشاورزی، دامپروری و خاتم‌کاری مشغول فعالیت هستند.
زلیخا قنبری تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر جمعیت روستای شیخ‌شبان از چهار هزار و ۸۸۰ نفر به ۲ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: نبود اشتغال، مشکلات اقتصادی، شیوع ویروس کرونا، تعطیلی کارگاه‌های تولید خاتم و سایر گرفتاری‌های مختلف از عوامل مهاجرت اهالی روستای شیخ‌شبان به نقاط کشور و چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

خاتم کاری هنر شناخته شده مردم شیخ شبان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در خصوص هنر مردمان این روستا می‌گوید: روستای شیخ‌شبان ۴۰۰ هنرمند در حوزه تولید خاتم دارد که با تولید گُل‌خاتم آشنا هستند.
مهرداد جوادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این تعداد ۲۰۰ نفر فعال هستند اما در دوران شیوع ویروس کرونا هم‌اکنون تنها ۸۰ نفر در حال تولید هستند.
وی اظهار داشت: این هنرمندان سالانه بیش از ۳۰۰ هزار "گُل یا قامه خاتم" در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
جوادی تصریح کرد: افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، رونق اقتصادی، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه و بازگشت روستاییان از شهرها مهمترین دستاوردهای ایجاد رونق در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی از جمله خاتم‌کاری است.
به گزارش ایرنا، مردم چهارمحال و بختیاری ۲ هزار و ۴۴۰ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند.
روستای شیخ‌شبان در ۴۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج