همرزم شهید باکری: رزمندگان عاشورایی نترس بودند


همرزم شهید باکری: رزمندگان عاشورایی نترس بودند

تبریز-ایرنا- پیشکسوت دوران دفاع مقدس و همرزم شهید مهدی باکری با اشاره به نقش تاثیرگذار و محوری لشکر 31 عاشورا در این دوران، گفت:رزمندگان آذربایجانی به معنی تمام کلمه نترس و شجاع بودند که این خصوصیت را بارها در عملیات های مختلف به منصه ظهور رساندند.

کاظم احمدی نژاد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، همواره سخت ترین کارها و پیچیده ترین عملیات ها توسط رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا انجام می شد که برای همه ما و آذربایجانی ها چنین ویژگی هایی افتخاری بزرگ است.

وی با تاکید بر اینکه دفاع از میهن و کیان مردم و اسلام هیچ گاه تعطیل نمی شود، اظهار داشت: هرگز از حضور در جبهه های جنگ و دوران هشت سال دفاع مقدس پشیمان نیستم.

احمدی نژاد ادامه داد: بدون تردید آن دوران سختی های بسیار زیاد و محرومیت هایی را به همراه داشت، اما اگر دشمنان نظام و انقلاب امروز نیز به فکر تجاوز نظامی باشند، با همان روحیه و در سخت ترین شرایط مقابل دشمن می ایستیم و اجازه خودنمائی به دشمنان را نمی دهیم.

وی که مدتی به عنوان بی سیم چی آقامهدی باکری در دورن دفاع مقدس انجام وظیفه کرده و از نیروهای مجرب رسته مخابرات آن دوران بود، گفت: با آقا مهدی خاطرات تلخ و شیرین بسیاری دارم که مجال زیادی می طلبد، اما دوست دارم به نقش مهم و تاثیرگذار بی‌سیم چی ها در دفاع مقدس و به ویژه انجام عملیات های مختلف بپردازم.

احمدی نژاد، جنگ ایران و عراق را یک جنگ مهندسی خواند و افزود: اگر علم و فناوری امروز را آن زمان در اختیار داشتیم، دنیا را تسخیر می کردیم و به دشمن زبون حتی کوچکترین اجازه عرض اندام نمی دادیم، اما باید واقعیات جنگ را بپذیریم که امکانات مخابراتی نیروهای ایرانی ۱۰ درصد ارتش عراق هم نبود و حتی ما بسیاری از تجهیزات خود را از غنایم دشمن تهیه می کردیم.

وی سختی کار نیروهای مخابرات در جنگ را فراتر و وسیع تر از سایر نیروها دانست و ادامه داد: به عنوان مثال در جریان اجرای یک عملیات، نیروهای مختلف زمینی تنها در مدت زمان های تعیین شده پای کار بودند، اما مخابرات چی ها از چند روز و حتی چند ماه قبل از عملیات و چندین روز و شب پس از عملیات باید کار می کردند و باید متذکر شوم که این نیروها به ندرت پشت جبهه را می دیدند و اغلب در خط بودند.

این رزمنده و جانباز دفاع مقدس، عملیات های کربلای ۵، والفجر ۸ و ۴ را نمونه ای از ماندگارترین یادگارهای نیروهای مخابراتی در دفاع مقدس برشمرد و اضافه کرد: در این عملیات ها در پاره ای از موارد تا ۴۰ کیلومتر سیم کشی زمینی داشتیم که با توجه به موقعیت زمین ها و موانع و استحکاماتی که دشمن ایجاد کرده بود، چنین کاری بسیار دشوار و سخت بود.

احمدی نژاد از عملیات کربلای ۵ به عنوان نماد دفاع مقدس یاد کرد و گفت: در این منطقه عملیاتی، موانع پنج ضلعی دشمن بعثی که با کمک ۳۵ کشور درست شده بود و تسخیرناپذیر می نمود، با همت بچه های مخابرات شکسته شد، به گونه ای که در این عملیات تا ۳۳ بار دستور کار خود را تغییر دادیم.

وی به عملیات کربلای ۴ نیز اشاره کرد و افزود: قرار بود در این عملیات غواص ها داخل آب رفته و عملیات شروع شود که تهیه و طراحی زمینه های مخابراتی آن کاری بس دشوار و تا حدی دور از ذهن بود، اما با تلاش های چندین روزه و همت بالای بچه ها موفق شدیم این کار سترگ را انجام دهیم و نبوغ فناورانه خود را نشان دهیم؛ پس از انجام این عملیات، عدنان خیرالله، از فرماندهان و تئورسین های نیروهای مسلح عراق به ابتکار عمل مخابراتی ایران اذعان کرد.

احمدی نژاد اظهار داشت: یکی از نیروهای عراقی به نام ابوفلاح که به عنوان مترجم در مخابرات انجام وظیفه می کرد، در جریان عملیات کربلای ۵ از قول عدنان خیرالله عنوان کرد که نیروهای ایرانی هر سال یک عملیات بزرگ انجام می دهند و هم اکنون اغلب نیروهای آنها در مرخصی هستند، که ما از این خبر مهم استفاده کرده و توانستیم این عملیات را اجرایی کنیم.

وی، از نیروهای مخابرات جنگ به عنوان نیروهای چندمنظوره یاد کرد که تحت عناوین محافظ، بی سیم چی و امدادگر در طول هشت سال دفاع مقدس رشادت های بی نظیری از خود نشان دادند.

پیشکسوت دفاع مقدس گفت: رسته مخابرات آذربایجان شرقی در طول دوران دفاع مقدس تعداد ۶۲۸ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد که از این تعداد ۱۰۷ شهید به مخابرات لشکر عاشورا و گردان لیله القدر تعلق داشت.

به گزارش ایرنا، این رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس که سابقه حضور ۸۰ ماهه از سال ۱۳۶۱تا پایان جنگ را دارد، در عملیات های مهمی همچون رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر ۸، بدر، خیبر، کربلای ۴ و ۵، نصر ۷ ، بیت المقدس ۲ و ۳ و مرصاد حضور داشته است.

احمدی نژاد تا سال ۱۳۸۳ در مخابرات سپاه عاشورا انجام وظیفه کرد و سپس با عنوان فرمانده گردان امام حسین (ع) به سال ۱۳۹۲ از این مجموعه بازنشسته شد.

۳۱شهریور ماه همزمان با شروع تجاوز رژیم بعث عراق به خاک کشورمان در سال ۱۳۵۹ ، تا ۶ مهر ماه به عنوان هفته گرامیداشت دفاع مقدس در تقویم ایران نامگذاری شده است.

آذربایجان شرقی در طی دروان دفاع مقدس تعداد ۹ هزار و ۸۳۹ شهید، ۲۳ هزار و ۹۷۵ جانباز و یک هزار و ۹۰۶ آزاده تقدیم اسلام و انقلاب کرده است که به ترتیب ۴/۳۳ درصد از شهدا، ۴/۵ درصد جانبازان و ۴/۴ درصد آزاده‌های کل کشور را شامل می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در