2 درصد کلاس‌های درس با بخاری گرم می‌شود


2 درصد کلاس‌های درس با بخاری گرم می‌شود

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه در شرایط فعلی فقط 2 درصد کلاس‌های درس با بخاری نفتی گرم می‌شوند، گفت: برای جمع آوری آن‌ها به حدود 30 میلیون تومان نیاز است.

2 درصد کلاس‌های درس با بخاری گرم می‌شودبه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های مدرسه سازی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره کانال کشی کولر در نمای ظاهری ساختمان مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش که نمای آن را نامناسب کرده است، بیان کرد: به عنوان سازمان نوسازی مدارس ساخت مدارس ایمن، بانشاط و مقاوم جزو وظایف ماست و در برنامه زیرنظام فضا و تجهیزات سندتحول بنیادین که متولی انجام آن هستیم و مسئولیت کارگروهش به ما سپرده شده شرح وظایف ما کاملا مشخص است.

او افزود: نگه داری اماکن و فضا‌های آموزشی و اداری بر عهده معاونت پشتیبانی و معاونین ادارات کل آموزش و پرورش و معاونین اداری و مالی مناطق است.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه شرح وظایف مشخص است و نگه داری از فضا‌ها و انجام تعمیرات جزئی برعهده معاونت پشتیبانی است، گفت: اخیرا وزیر آموزش و پرورش شرح وظایف تفکیک شده را ابلاغ کرد و بر این اساس تعمیرات اساسی مدارس به ما واگذار شده و بابت انجام این تعمیرات بودجه در اختیار داریم، ولی بودجه تعمیرات جزئی به ادارات کل استان‌ها ابلاغ می‌شود و دخل و تصرفی در فضا‌های اداری آموزش و پرورش نداریم.

رئیس سازمان نوسازی مدارش کشور با اشاره به تقسیم بندی انواع مدارس بیان کرد: انواع مدارس به این شرح هستند؛ اول مدارس نیازمند تخریب و بازسازی، دوم مدارس نیازمند مقاوم سازی و سوم مدارس مقاوم که بر اساس استاندارد‌های لازم ساخته شده و مقاومت لازم را در برابر بار‌های قائمی وعمودی و جانبی دارند.

تهران و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین مدارس تخریبی

او با بیان اینکه ۱۲ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی، ۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۷۰ درصد مقاوم هستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی مدرسه خشت و گلی دیگر در کشور نداریم و این در حالی است که تا مهر ۱۳۹۷، یک هزار و ۶ کلاس درس خشتی و گلی داشتیم که بهمن ۹۸ با برنامه ریزی‌های انجام شده عملا از ادبیات عمرانی مدارس برچیده شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره توزیع جغرافیایی این مدارس ادامه داد: این میانگین ۳۰ درصدی مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی برای کل کشور صادق است که در برخی نقاط بیشتر و در برخی نقاط کمتر است. بیشترین میزان آن یعنی ۳۵ و ۳۴ درصد متعلق به تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و کمترین آن متعلق به استان‌های یزد و ایلام است.

او درباره بودجه سازمان نوسازی مدارس بیان کرد: ظرفیت قانون بودجه ۹۹ حدود ۶۸۰۰ میلیارد تومان است که تحت عناوین بودجه‌های استانی، ملی و ردیف‌های اصلی و متفرقه تقسیم بندی می‌شود.

رخشانی مهر در پاسخ به اینکه آیا این بودجه کافی است؟ گفت: موضوع مدرسه سازی یک جریان است و این را برنمی تابد که بگوییم تا چه زمانی دیگر مدرسه تخریبی در کشور نداریم، چون همه مدارس در یک تاریخ ساخته نشده اند که همه در یک زمان فرسوده و نیازمند بازسازی شوند. مناطق و شهرک‌های جدید ساخته می‌شوند و نیازمند فضای جدید آموزشی می‌شوند. هروقت به صورت مقطعی اعتبارات نوسازی را با این تصور که پرونده مدرسه سازی را در یک برهه زمانی ببندیم اشتباه کرده ایم.

او ادامه داد: طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه ۴۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و اتفاقات خوبی در حوزه مدرسه سازی رخ داد. سرانه فضا‌های آموزشی و پرورشی قبل انقلاب یک و نیم متر مربع بود که اکنون بیش از سه برابر شده و به ۵.۲ متر مربع رسیده است. البته جمعیت دانش آموزی قبل و بعد انقلاب تفاوت چشمگیری داشته است، اما وقتی سرانه را محاسبه می‌کنند زیربنای فضا‌های موجود را برجمعیت دانش آموزی تقسیم می‌کنند و هرچه جمعیت افزایش یابد باید شاهد کاهش سرانه باشیم، اما این اتفاق نیفتاده است و باوجود رشد جمعیت دانش اموزی سرانه بالا رفته و سرعت مدرسه سازی از سرعت رشد جمعیت دانش آموزی پیشی گرفته است.

بودجه باید متناسب با اعتبارات و افزایش قیمت مصالح افزایش یابد

رخشانی‌مهر با بیان اینکه در یک دوره هشت یا ۱۰ ساله، ۵۰ درصد مدارس کشور مقاوم سازی شدند، افزود: در برنامه چهارم و پنجم توسعه، چهار میلیارد دلار بابت مدرسه سازی تخصیص داده شد و ناچار بودیم استاندادر‌های لازم را به کمک دانشگاه‌های کشور برای مقاوم سازی احصا کنیم. استاندارد‌ها را تهیه کردیم و سازمان برنامه تایید کرد و آن را در اختیار مشاورانی که تجربه کار مقاوم سازی داشتند قرار دادیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: در آن سال‌ها رتبه خوبی را در مقاوم سازی مدارس به دست آوردیم و سال ۱۳۸۲ همکاران ما آمار گرفتند. در آن سال ۷۰ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی بودند و ۳۰ درصد مقاوم بودند و در یک بازه زمانی کوتاه این عدد برعکس شده است.

او ادامه داد: اگر بتوانیم بودجه سازمان را به مجلس و سازمان برنامه بقبولانیم که باید متناسب با اعتبارات و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم افزایش یابد و به صورت ثابت ادامه داشته باشد می‌توانیم خیلی زود مسئله مدارس تخریب و بازسازی را حل کنیم. اما مقطعی عدد خوبی را تخصیص داده اند و در مقاطعی این رقم کاهش یافته است.

رخشانی مهر درباره وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس نیز گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده و حمایت‌های صورت گرفته قبل از سال ۱۳۹۱ هر مدرسه‌ای ساخته شده برای پایین آوردن هزینه تمام شده از بخاری نفتی عمدا استفاده شده؛ به این دلیل که سرپناه و تعداد مدرسه بیشتری ایجاد شود. یک کار غیرفنی انجام داده اند که مورد تایید ما نیست. مدرسه را به جای سیستم حرارتی و رادیاتور با بخاری نفتی ساخته اند و تحویل داده اند. اما از سال ۹۱ به بعد تا امروز، فقط ۱۴ هزار بخاری نفتی از ۵۳۰ هزار کلاس درس باقی مانده است.

جمع آوری ۵۰ هزار بخاری نفتی از مدارس در سال گذشته

او افزود: سال قبل ۵۰ هزار بخاری نفتی را جمع آوری کردیم و این ۱۴ هزار مورد برای مناطقی است که زیرساخت‌های لازم را نداریم و عملا آنجا گازکشی نشده است. این بخاری‌ها در نقاطی، چون سیستان و بلوچستان است که گازکشی شهری انجام نشده، برای مناطق صعب العبور است که گا‌ها برق هم ندارند. اکنون دو درصد کلاس‌های درس با بخاری نفتی گرم می‌شوند که در تلاشیم تا آن را هم حل کنیم.

رخشانی مهر درباره اینکه سهم هر مدرسه از بودجه ۱۳۵۰ میلیاردی تخصیصی از محل عوارض گاز که در راستای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی صرف می‌شود چقدر است؟ بیان کرد: ۱۴ هزار بخاری نفتی داریم که برخی می‌تواند در راهرو‌ها باشد و یا بسته به زیربنا ممکن است در یک کلاس دو بخاری باشد. به عبارتی دو درصد کلاس‌ها با بخاری گرم می‌شوند.

ورود شعله مستقیم آتش داخل کلاس ممنوع است

او افزود: بحث دوم، بحث بخاری‌های گازی است؛ حدود ۶۳ هزار بخاری گازی داریم. بنا بر ضوابط نظام مهندسی، ورود شعله مستقیم آتش داخل کلاس ممنوع است. وقتی اولویت بندی می‌کنیم پرخطر‌ها بخاری نفتی و باخطر کمترها، بخاری گازی هستند. این اعتبار ۱۳۵۰ میلیارد تومان را برای جمع آوری بخاری‌های گازی نیاز داریم که برای هرکلاس درس به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ میلیون می‌شود. ممکن است برخی بپرسند چرا این عدد بالاست. علت این است که مبنای ما کلاس درس است، اما داخل راهروها، سالن ها، نمازخانه، سرایداری‌ها و... هم نصب می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: این عدد ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای ۴۰ هزار کلاس درس کفایت می‌کند و همه کلاس‌ها را در سال ۹۹ نمی‌توانیم استانداردسازی کنیم. اگر این رقم تخصیص یابد بخش جدی از کار حل می‌شود. اما مسئله این است که در شش ماه اول امسال هنوز تخصیص نداشته ایم.

رخشانی‌مهر اظهار کرد: با سازمان هدفمندی جلسه داشتیم و قول مساعد داده شده است که این تخصیصی تحقق یابد. سال قبل هم این ردیف ۸۰۰ میلیارد تومان بود که همه آن وصول شد. یک علت به وجود آمدن این مشکل در سال جاری این است که پول به شرکت گاز می‌رود، شرکت گاز پول را به سازمان هدفمندی می‌دهد و ما باید تخصیص از سازمان برنامه به سازمان هدفمندی بگیریم و سازکان هدفمندی به خزانه بدهد و خزانه برای ما واریز کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی