جذب سرمایه خارجی؛ تدبیر موفق دولت برای پیشرفت آذربایجان‌غربی


جذب سرمایه خارجی؛ تدبیر موفق دولت برای پیشرفت آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- جذب قابل توجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌ویژه سرمایه خارجی که در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید به دهها میلیارد دلار در استان رسید، حاصل توجه ویژه دولت در استانی کم‌برخوردار نظیر آذربایجان‌غربی بود و عاملی شد تا بخش های مختلف اقتصادی در این استان از جمله فضای کسب و کار و اشتغال در این استان، وضعیت بهتری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، جذب سرمایه، مهمترین شاخص اقتصادی در دنیای امروز و عاملی برای بررسی وضعیت های اقتصادی هر کشور و هر منطقه است که در نهایت رشد اقتصادی را مشخص می کند.

برخلاف سال های طولانی پیش و پس از انقلاب اسلامی که آذربایجان غربی یکی از مناطق کم برخوردار از سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی بوده، در طول مدت فعالیت دولت تدبیر و امید سهم استان از این سرمایه گذاری ها بسیار بیشتر شد و علاوه بر توجه ویژه دولت، زمینه حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز فراهم شد.

رشد سرمایه گذاری در آذربایجان غربی تا به حدی بود که با وجود تحریم ها و شیوع بیمای کرونا، همچنان روند توسعه سرمایه گذاری در این استان، هرچند با سرعت کمتر ادامه دارد.

یکی از مهمترین آثار جذب سرمایه های داخلی و خارجی، بهبود فضای کسب و کار در این استان بود به طوری که طی بهار، تابستان و پاییز سال گذشته و همچنین کل سال ۱۳۹۸ رتبه برتر بهبود فضای کسب و کار به آذربایجان غربی رسید که این امر، در بهار امسال نیز تکرار ش.

علاوه بر آن، طی سال های اخیر همواره اخبار توسعه اشتغال از طریق سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی در آذربایجان غربی انعکاس می یابد که این امر نیز از جمله مهمترین شاخص های اقتصادی اثرگذار و البته دارای ارتباط مستقیم با سرمایه گذاری به شمار می رود.

جذب ۶۳.۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در آذربایجان‌غربی

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تلاش بی‌نظیر دولت تدبیر و امید برای جذب سرمایه خارجی در همه استان‌های کشور به‌ویژه این استان گفت: بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ افزون بر ۶۳ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار سرمایه خارجی وارد استان شده است.

نادر صادقی افزود: البته میزان سرمایه گذاری های مصوب برای آذربایجان غربی طی این مدت بسیار بیشتر از این رقم بوده و به حدود یک میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار می رسد.

وی اضافه کرد: در این مدت، ۳۴ طرح سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان غربی طرح و تصویب شده که رقمی بی نظیر به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در کنار سرمایه گذاری خارجی، سرمایه گذاری داخلی قابل توجهی نیز در استان پذیرفته و اجرایی شده، ادامه داد: بین سال های ۱۳۹۲ تا امسال، یک‌هزار و ۳۵۵ پروانه سرمایه گذاری داخلی در استان صادر شده است.

صادقی بیان کرد: مجموع سرمایه گذاری انجام شده در قالب این طرح ها در آذربایجان غربی، افزون بر ۳۵ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال بوده است.

وی اظهار کرد: اشتغال زایی قابل توجهی را در این بخش شاهد بودیم و با جذب سرمایه قابل توجه خارجی، افزون بر ۱۴ هزار و ۳۴۰ نفر در استان مشغول کار شده اند که بخش قابل توجه آن، اشتغال پایدار و طولانی مدت است.

وی با اشاره به اینکه طی هفت سال گذشته حداقل ۱۵ واحد بزرگ تولیدی در آذربایجان غربی افتتاح شده، گفت: مجموع سرمایه گذاری آنها افزون بر ۱۷ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال بوده و ۲ هزار و ۵۰۱ نفر نیز با اجرای کامل آنها مشغول فعالیت شده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی افزود: شرکت نورد و لوله خاورمیانه، سهند درب، آلدورا چلیک درب، کارخانه قند ارومیه، بام گام عایق، پاک اندیشان شهرآذر، پتروشیمی مهاباد، دهلر ایرانیان، پتروشیمی میاندوآب و ابزارجراحان ارومیه از جمله این طرح هاست.

سرمایه‌گذاری اتباع ۶ کشور آسیایی و اروپایی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی ‌آذربایجان‌غربی گفت: این استان میزبان طرح‌های ‌سرمایه‌گذاری از ۶ کشور جهان از جمله سرمایه‌گذارانی از چهار کشور اروپایی است.

داود غفارپور این کشورها را چین، فرانسه، آلمان، ترکیه، عراق و جمهوری‌آذربایجان ‌اعلام کرد و افزود: طی سال‌های گذشته با فعالیت مرکز خدمات ‌سرمایه‌گذاری ‌آذربایجان‌غربی، اقدامات گسترده‌ای در راستای افزایش جذب سرمایه در استان انجام شده و حجم ‌سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در استان به ۴۸۵ میلیون دلار رسیده‌است که در قالب ۳۴ طرح اجرایی ‌می‌شود.

وی از راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات ظرفیت‌های ‌سرمایه‌گذاری در استان نیز خبر داد و گفت: در این بانک، ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف برای جذب ‌سرمایه‌ جمع‌آوری شده تا در اختیار ‌سرمایه‌گذاران متقاضی داخلی و خارجی قرار گیرد.

وی افزود: همچنین ۹۳۷ فعال اقتصادی در ‌آذربایجان‌غربی شناسایی شده که ‌می‌توان از ظرفیت آنان در راستای توسعه ‌سرمایه‌گذاری بهره برد.

سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌غربی

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به این استان گفت: دولت‌ حجت الاسلام روحانی از ابتدای فعالیت تاکنون، ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در این استان سرمایه‌گذاری کرده است.

محمدمهدی شهریاری افزود: این سرمایه گذاری در بخش های مختلف راه، بهداشت، ورزش، گازرسانی و آبرسانی و دیگر بخش های مهم، انجام شده است.

وی اضافه کرد: تنها در هفته دولت امسال نزدیک ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری خارجی در منطقه آزاد ماکو

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در راستای افزایش تولیدات منطقه با تکیه بر پتانسیل های بخش صنعت در منطقه از ابتدای سال ۹۲ تا کنون ۱۷۶ فقره پروانه بهره برداری صادر شده است که هم اکنون ۱۰۸ واحد تولیدی در محدوده منطقه آزاد ماکو و شهرک های صنعتی، فعال هستند.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه این تعداد واحد منجر به سرمایه گذاری داخلی به میزان ۱۲ هزارو ۴۹۸ میلیارد ریال و سرمایه گذاری خارجی به میزان ۲۰۰میلیون دلار و اشتغالزایی ۳۲۶۱ نفر شده است، ادامه داد: در راستای افزایش تولیدات منطقه با تکیه بر پتانسیل های بخش کشاورزی در منطقه نیز در دولت تدبیر و امید اقدامات اساسی و زیر بنایی خوبی انجام شده است.

با این اوصاف، هرچند با توجه به ظرفیت های اقتصادی آذربایجان غربی، جذب سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری نیز نمی تواند این ظرفیت ها را بارور کند، ولی همین اقدامات نیز در توسعه اشتغال و رشد اقتصادی آذربایجان غربی موثر بوده و امید می رود در سال های آتی نیز بهتر شود؛ امری که به ارتقای زیرساختی و افزایش تحرک دیپلماتیک به ویژه در کشورهای همسایه و شناساندن ظرفیت های استانی بستگی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند