دفاع مقدس؛ صحنه اتحاد همه اقوام برای دفاع از ایران


دفاع مقدس؛ صحنه اتحاد همه اقوام برای دفاع از ایران

ارومیه- ایرنا- دفاع مقدس تابلویی زیبا از اتحاد پیروان ادیان و اقوام مختلف از جمله ترک، لر، بلوچ، آشوری، ارمنی، شیعه و سنی است که یک‌دل و یکپارچه کنارهم قرار گرفته و با رشادت‌های بی‌نظیر خود در جنگ تحمیلی حیرت جهانیان را برانگیختند به طوری که جهان در مقابل این اتحاد، سر تعظیم فرود آورد.

به گزارش ایرنا، کوچه پس‌کوچه‌های شهرها و روستاهای آذربایجان‌غربی سرزمینی که به رنگین کمان اقوام و ادیان شهرت یافته، حکایت از شهدایی می کند که آشوری و ارمنی بوده و با شوق بی نظیر راهی جبهه های جنگ شدند.

آنها حماسه های وصف ناشدنی خلق کرده و در دورانی که که رزمندگان از داشتن کمترین امکانات بی بهره بودند، با تکیه بر استعداد خود اقدام به ساخت و طراحی تجهیزات جنگی کرده و دوشادوش برادران مسلمان خود حرکت می کردند.

میدان های نبرد و عملیات های مختلف هرکدام خوب به خاطر دارند که چگونه صنعتگران اقلیت های دینی با تکیه بر توان خود اقدام به تعمیر ماشین آلات جنگی کرده و همدوش برادران خود مبارزه می کردند.

اقلیت‌های دینی در پشت جبهه نیز از پای نایستاده و با راه اندازی کاروان های کمک رسانی گامی دیگر برای پیروزی بردشمن بر می داشتند.

آنها میدان های جنگ را خالی نکردند بلکه با شور تمام حماسه آفریدند چنانکه مادران این شهدا شوق آنها برای رفتن به میدان مبارزه را مثال زدنی عنوان می کنند.

دفاع مقدس نماد یکدلی ملت ایران است

رییس شورای خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان، دفاع مقدس را نماد همبستگی، اتحاد و همدلی ملت ایران نامید و گفت: اقلیت های دینی اعم از ارامنه و آشوریان از همان دوران شروع جنگ در میدان نبرد حاضر شده و دوشادوش برادران مسلمان خود به مبارزه پرداختند.

"روبیک جانانه " ادامه داد: صنعتگران اقلیت های دینی دراین دوران با هرچه که در توان داشتند، در جبهه های جنگ حضور یافته و اقدام به تعمیر ماشین آلات جنگی کرده و پابه پای رزمندگان دیگر مبارزه می کردند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس در حقیقت دفاع از شرافت، هویت تاریخی و باورهای الهی بود، اضافه کرد: اگر یکدلی و همبستگی در جنگ نبود و آسیب می دیدیم، بدون تردید چیزی از هویت تاریخی و باورهای الهی مان باقی نمی ماند.

وی بیان کرد: اگر امروز امنیت و آرامش داریم و صاحب استقلال و آزادی هستیم، مدیون رشادت های صورت گرفته ملت ایران اعم از اقوام مختلف در دفاع مقدس هستیم و باید آن را قدر بدانیم.

رییس شورای خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان در پاسخ به این سوال که چرا در دفاع مقدس وجبی از خاک ایران تقدیم بیگانگان نشد، اظهار کرد: در جنگ های پیش از دفاع مقدس، مردم در حاشیه بودند ولی در جنگ تحمیلی، ملت ایران مملکت، نظام و حکومت را ازآن خود می دانستند بنابراین تمامی ملت هرکدام یک ایران شده و به مصاف دشمن رفته و اجازه ندادند ذره ای از خاک کشور جدا شود.

"جانانه" افزود: دفاع مقدس هنوز ادامه دارد و هر روز ما دفاع مقدس است؛ امروز با تجربه های به دست آمده از دوران جنگ ملت ایران در حوزه های مختلف اعم از علمی، کشاورزی و صنعتی نقش آفرینی کرده و به عبارتی جلوه دیگری از دفاع مقدس را به نمایش می گذارند.

دفاع مقدس ملت ایران را منسجم تر کرد

رییس انجمن آشوریان ارومیه نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: همانگونه که اقلیت های دینی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند، در هشت سال جنگ تحمیلی نیز خود را جدای از هموطنان دیگر ندانسته و عزم و اراده خود را برای دفاع از وطن به نمایش گذاشتند.

"استانلی سیمونز" ادامه داد: در جنگ تحمیلی، ملت ایران اعم از هر قوم و نژاد و مذهب و فارغ از مسایل دیگر یکدل و همزبان به میدان مبارزه رفتند و همین اتحاد و یکدلی پیروزی در جنگ نابرابر را رقم زد.

وی اظهارداشت: در دوران جنگ، مدارس اقلیت های دینی محل مناسبی برای جمع آوری کالاهای اهدایی خانواده های آشوری بود و آنها هر آنچه که داشتند در طبق اخلاص گذاشته و به رزمندگان اهدا می کردند.

وی افزود: در دوران جنگ، صنعتگران مسیحی در جبهه های جنگ حضور یافته و اقدام به تعمیر ادوات جنگی و راه اندازی خودروها می کردند که این امر، کمک بسیار خوبی در حوزه اقتصاد جنگ و کاهش دغدغه رزمندگان داشت.

رییس انجمن آشوریان ارومیه اظهار داشت: وحدتی که در دفاع مقدس به وجود آمد، هنوز هم ادامه دارد و نتایج روشن آن به وضوح در جامعه دیده می شود.

وی با بیان اینکه خود اتکایی دستاورد بزرگ دفاع مقدس است، گفت: خود اتکایی و خود باوری حاصل از جنگ از ایران کشوری توانمند در برابر تحریم ها ساخته که امروز در مقابل استکبار جهانی ایستاده است.

وحدت ملت ایران رمز پیروزی در دفاع مقدس بود

"پایلاک ساهاک" یکی دیگر از هموطنان ارمنی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: وحدت بین تمام ملت ایران و ایمان عمیق آنان رمز پیروزی در هشت سال جنگ تحمیلی بود.

وی ادامه داد: دفاع بی نظیر قومیت های مختلف از ایران اسلامی در جنگ تحمیلی حیرت جهانیان را برانگیخت و آنها با مشاهده این مجاهدت ها به این باور رسیدند که هرگز نمی توانند با تفرقه ملت ایران را مقابل هم قرار دهند.

وی اضافه کرد: وحدت اقلیت های دینی با دیگر هموطنان برای نابودی دشمن در جنگ تحمیلی مهر باطلی بر نقشه های خیالی دشمنان زد.

"ساهاک افزود: جامعه ارامنه در دوران جنگ اقدام به اعزام پرستاران، پزشکان و متخصصان به جبهه های جنگ کرده و گام های بلندی برای پیروزی بر می داشتند.

وی اظهارداشت: کاروان های کمک رسانی به جبهه ها شامل کمک های نقدی و غیرنقدی همراه سایر کاروان های کمک رسانی به جبهه ها اعزام می شد و همچنین بیمارستان های صحرایی در جبهه های جنگ نیز توسط رزمندگان ارامنه برپا می شد تا در پشتیبانی از رزمندگان مشکلی ایجاد نشود.

این هموطن ارمنی ادامه داد: آرامش و امنیت امروز کشور حاصل رشادت و جانفشانی هزاران رزمنده اعم از مسیحی، مسلمان و اقوام مختلف ایرانی است.

به گزارش ایرنا، اقلیت های دینی همواره و در برهه های مختلف نقش برجسته ای در دفاع از ارزش ها و آرمان های کشور ایفا کرده اند؛ چه در دوران جنگ و چه در دوران پیروزی انقلاب، آنها در همه صحنه ها به خوبی درخشیده و وفاداری خود به وطن را به زیباترین شکل به نمایش گذاشته اند.

طبق آمار از شهدای مسیحی ارمنی برجسته می‌توان به «زوریک مرادیان» اولین شهید مسیحی در ۱۹ مهر ۵۹ در پیرانشهر و ویگن کاراپتیان اشاره کرد که مقام معظم رهبری هرسال در شب میلاد حضرت مسیح (ع) از خانواده ایشان دیدن می‌کنند. از بین ۶ شهید آشوری، «روبرت لازار» از جمله شهدای آشوری است که در سال آخر جنگ در میمک به شهادت رسید.

وجود بیش از ۲۲۰ شهید، افزون بر یک هزار و ۱۰۰ جانباز و نزدیک ۵۰ نفر آزاده اقلیت های دینی در دوران دفاع مقدس، گواهی بر حضور پررنگ ایثارگران از قومیت های مختلف در دفاع از ایران سرافراز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد