جانباز قهرمان پارالمپیک‌ها: تداوم امید را در ورزش یافتم


جانباز قهرمان پارالمپیک‌ها: تداوم امید را در ورزش یافتم

شیراز-ایرنا- جانباز قهرمان پارالمپیک ها اعلام کرد: با وجود اینکه در جنگ تحمیلی قطع نخاع شدم اما زندگی با ورزش کردن ادامه دارد و هیچ گاه ناامید نشدم.  

مختار نور افشان که متولد ۱۳۴۶ در بندر گناوه است، شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که ۱۳ سال داشتم برای دفاع از خاک میهن راهی جبهه های جنگ شدم و در سال ۶۱ در عملیات محرم در جنوب کشور و در منطقه کوشک و دشت عباس از قسمت نخاع مجروح و جانباز ۷۰ در صد شدم.

وی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اضافه کرد : از خود گذشتگی رزمندگان اسلام در تاریخ ثبت شد و حتی حقوقی هم که می گرفتیم به صندوق واریز می کردیم و امیدوارم جوانان امروزی از این درس طی هشت سال جنگ عبرت بگیرند.

دارنده ۳۲ مدال رنگارنگ جهانی و پارالمپیک با اشاره به اینکه با فرمان امام راحل (ره ) همه مردم ایران برابر دشمن ایستادگی کردند، اظهار داشت : با وجود سن کمی که داشتم راهی جنگ شدم و آن درکی که از رفتن به جبهه داشتیم فقط برای دفاع از کشور بود.

نورافشان ادامه داد : تنها عاملی که نتوانستم جنگ را ادامه دهم ، قطع نخاع ، شیمیایی و پیوند کلیه بود با این حال خوشحالم که توانستم دینم را نسبت به کشورم ادا کنم.

جانباز قهرمان پارالمپیک‌ها: تداوم امید را در ورزش یافتم نورافشان از ۱۳ سالگی در جبهه؛ نفر اول از سمت چپ

رکوردهایم در دو و میدانی دست نخورده است

وی گفت : پیش از اینکه به جبهه بروم در رشته فوتبال و پینگ پنگ فعالیت داشتم اما پس از اینکه ویلچر نشین شدم بهترین راهکار این بود که به ورزش ادامه دهم و در رشته دو و میدانی و در پرتاب ها کار را زیر نظر کاظم ادریسی مربی دو و میدانی دنبال کردم و رکوردهایی بدست آوردم که هنوز هم کسی نتوانسته است آن ها را بشکند.

این جانباز قطع نخاع ادامه داد : پس از مجروح شدن هیچ گاه ناامیدنشدم و چون زندگی برایم ادامه داشت با انگیزه تمرین کردم ضمن اینکه از تحصیلات هم غافل نشدم و توانستم مدرک دکترای علوم بازرگانی بگیرم.

۳۲ مدال جهانی و پارالمپیک

وی با اظهار اینکه در اولین حضور در پارالمپیک ۱۹۸۸سئول کره جنوبی در پرتاب دیسک مدال طلا گرفتم، افزود : این مدال برایم بسیار ارزشنمد بود و پس از آن هم در چهار دوره رقابت های پارالمپیک سه نشان طلا ، ۲ نقره و یک برنز دیگر و جمعا هفت مدال گرفتم و در مسابقات جهانی هم ۲۵ مدال برای کشورم به ارمغان آوردم.

جانباز قهرمان پارالمپیک‌ها: تداوم امید را در ورزش یافتم دیدار با رهبر معظم انقلاب ، نورافشان نشسته بر روی ویلچر

اهدای مدال ها

وی افزود : تمام مدال هایی که کسب کردم برایم ارزشنمد بود و نخستین مدال طلای پارالمپیک سئول کره جنوبی را به موزه کمیته ملی المپیک،اهدا کردم ضمن اینکه مدال طلای پارالمپیک آتلاتنا به بارگاه ملکوتی امام هشتم و مدال طلای جهانی هم به حرم شاهچراغ تقدیم کردم.

خاک خورده های ورزش بیرون گود هستند

رییس سابق هیات جانبازان و معلولان فارس با بیان اینکه در ورزش فارس خاک خورده ها و آنهایی که کننده کار هستند، بیرون گود قرار دارند، افزود : طی چهار سالی که مسئول هیات بودم خیلی اذیت شدم طوری کار شکنی کردند که بگویند در انجام کار ناتوان هستم اما خدا کمک کرد و توانستم عملکرد خوبی داشته باشم.

وی افزود: نمی توانستیم از معلولان و جانبازان ورزشکار برای استفاده از امکانات ورزشگاه یادگار امام در شیراز پول بگیریم و درآمدی هم که کسب می شد هزینه مجموعه می کردیم و مجبور شدم از نهادهای دیگر بودجه جذب کنم زیرا مدیر کل وقت اداره کل ورزش و جوانان هیچ کمکی نکرد و در کارم دخالت می کردتا بهانه ای باشد برای اینکه بگویند توانایی ندارم.

نورافشان ادامه داد: در آن زمان ۳۲ رشته ورزشی برای معلولان و جانبازان فعال بود و چندین تیم لیگ برتری در رشته های مختلف داشتیم و صادقانه در خدمت ورزشکاران بودم و قول هایی هم که مدیرکل وقت داد هیچ کدام عملی نشد ضمن اینکه در مسابقات پارآسیایی ۱۱ نفر از فارس اعزام شدند که ۹ نفر موفق به کسب مدال شدند.

وی گفت : با وجود تاکید فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک برخی افراد راغب نبودند در انتخابات هیات شرکت کنم با این حال برای رییس جدید هیات آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم دوباره ورزش جانبازان و معلولان جان تازه ای بگیرد.

جانباز قهرمان پارالمپیک‌ها: تداوم امید را در ورزش یافتم نورافشان: امکانات برای جانبازان فراهم شود

درمان و کمبود ویلچر مهم ترین مشکل جانبازان

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل جانبازان و معلولان درمان و کمبود ویلچر است، افزود: مهمترین مشکل ما درمان و بیمه است و برای پرداخت هزینه های درمان با مشکل مواجه هستیم و امیدوارم که مسوولان بیشتر به فکر یادگاران جنگ باشند.

نورافشان از دیگر مشکلاتی که به آن اشاره کرد مسئله همسان سازی حقوق ها بود و بیان داشت : امیدوارم این مشکل مهم را در شرایط سخت اقتصادی همسان سازی حقوق ایثارگران هر چه زودتر اجرا کنند تا مشکلات ما کمتر شود.

مردم کرونا را جدی بگیرند

این قهرمان ملی با بیان اینکه در شرایط کرونایی کمتر فرصت ورزش کردن پیدا می کنیم ، افزود: با وجود این بیماری مجبور هستیم در خانه ورزش را دنبال کنیم و امیدوارم مردم این بیماری خطرناک را جدی بگیرند زیرا افراد زیادی می شناسم که رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی را نکردند و جان خود را از دست دادند.

نورافشان در کارنامه ورزشی خود ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و یک مدال برنز در پرتاب دیسک، ۲مدال طلای پرتاب نیزه و یک مدال طلا و ۲ مدال نقرۀ پرتاب وزنه از پنج دوره حضور در مسابقات پارالمپیک ازسال ۱۹۸۸ سئول تا ۲۰۰۴ آتن دارد.

همچنین در ۹ دوره مسابقات جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ نیز هفت مدال طلا، یک نقره و یک برنز در پرتاب دیسک، ۶ مدال طلا، یک نقره و یک برنز ، در پرتاب وزنه هم پنج مدال نقره و دو مدال برنز کسب کرده است ضمن اینکه در پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول و مسابقات قهرمانی جهان در آلمان رکورد پرتاب دیسک دنیا را ترقی داد و در مسابقات جهانی مجروحین جنگی در نیوکاسل انگلستان در رشتۀ شنا نیز برندۀ مدال نقره شده است .

جانباز قهرمان پارالمپیک‌ها: تداوم امید را در ورزش یافتم مردم کرونا را جدی بگیرند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت