راه امروز رزمندگان جوان هوانیروز درس‌آموزی از مکتب شیرودی‌هاست


راه امروز رزمندگان جوان هوانیروز درس‌آموزی از مکتب شیرودی‌هاست

اصفهان- ایرنا- رئیس گروه معارف جنگ پایگاه چهارم هوانیروز ارتش گفت: راه امروز رزمندگان جوان هوانیروز، درس‌آموزی از مکتب شیرودی‌ها، وطن‌پورها و کشوری‌هاست و این راهی است که رسیدن به شهادت را با خدمت در گمنامی دنبال ‌می‌کند.

سال‌های دفاع مقدس در تاریخ ملت ایران سال‌هایی سرشار از حماسه و جوشش و شکوفایی استعدادهای درخشان است که در وادی عمل راه ایستادگی و مقاومت و پیروزی غیرتمندانه را در ورای چشمان نسل‌های امروزی و آینده گذاشتند.

بی شک نقش خلبانان هوانیروز در این عرصه نقشی بی‌بدیل و منحصر به فرد است و با بیش از۵۰۰ هزار ساعت پرواز در هشت سال دفاع مقدس توانستند رکوردی بی‌نظیر در تاریخ ارتش‌های جهان و حماسه‌های ماندگاری برای ملت ایران خلق کنند.

سرهنگ خلبان بهمن ایمانی استاد خلبان و رئیس گروه معارف جنگ پایگاه چهارم هوانیروز ارتش از پرورش یافتگان مکتب پروازی کشوری‌ها، شیرودی‌ها و وطن‌پورهاست.

او بیش از ۲دهه با پوشیدن لباس رزم، پرواز با پرنده آهنین را راهی برای خدمت و تقرب یافته و اگرچه خاطراتی شیرین از سال‌های پس از دفاع مقدس دارد ولی به واسطه مطالعات گسترده و دریافت شفاهی و سینه به سینه خاطرات سالهای دفاع مقدس از اساتید خود تسلط ویژه‌ای در خصوص آن دوران دارد.

وی اکنون در کنار تربیت خلبانان جوان، با حضور در اردوهای راهیان نور، یادواره‌ها و برنامه‌های دیگر به بیان خاطرات، دستاوردها و ارزشهای سالهای دفاع مقدس می‌پردازد.

سرهنگ خلبان بهمن ایمانی روز جمعه در گفت‌ و گو با ایرنا گفت: هوانیروز مخفف هواپیمایی نیروی زمینی است و وظیفه ذاتی آن دفاع هوایی از نیروهای زمینی است.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که هرچند حمله هوایی دشمن در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد ولی پیش از آن علاوه بر غائله‌ها و درگیریهای گروهک‌ها در اطراف کشور، تجاوزهایی در نوار مرزی داشتیم و درگیری‌های محدودی را دشمن علیه کشور ما انجام می‌داد.

رئیس گروه معارف جنگ پایگاه چهارم هوانیروز ارتش افزود: به همین واسطه پایگاه یکم هوانیروز کرمانشاه، پایگاه دوم هوانیروز مسجد سلیمان و پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان به نقاط مختلف کشور مامور شده بودند و نبردهایی با دشمن داشتند ولی این نبردها به صورت جزئی و موردی بود.

وی به حضور هوانیروز در نوار مرزی قبل از ۳۱ شهریور اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۲۰ فرود از بالگردهای هوانیروز ارتش ۱۰ روز قبل از حمله سراسری دشمن برای اجرای عملیات پدافند در غرب سوسنگرد مامور شده بودند.

استاد خلبان هوانیروز با اشاره به ماموریت امنیتی تعدادی از بالگردهای پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان در ارومیه در ایام قبل از ۳۱ شهریور، اظهار کرد: با شروع حمله دشمن در ۳۱ شهریور و با دستور ستاد کل نیروی زمینی این خلبانان به سرعت به اصفهان بازگشتند و پس از فرود در پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان و در یک فاصله به طور تقریبی ۳۰ دقیقه‌ای با بالگردهای جدیدی که از پیش آماده شده بود به مناطق جنگی غرب و جنوب گسیل شدند.

وی خاطرنشان کرد: سرهنگ خلبان ابراهیم رحیم نواز یکی از این خلبانان که همسر وی برای عمل دیالیز در یکی از بیمارستان‌های اصفهان بستری بود، با اصرار همکاران و جایگزینی خلبانی دیگر از ادامه ماموریت انصراف می‌دهد و قصد مراقبت از خانواده را داشته که همسر بیمار وی وقتی متوجه این اقدام او می‌شود از او درخواست می‌کند که جبهه جنگ را ترک نکند و می گوید اینجا افرادی هستند که از همسر تو پرستاری و مراقبت کنند ولی اگر تو به خوزستان نروی، خوزستان و ایرانی که تو را برای دفاع از آن تربیت شده‌ای، تنها خواهند ماند.‌

رئیس گروه معارف جنگ پایگاه چهارم هوانیروز اضافه کرد: در این لحظه این خلبان خانواده را به قصد دفاع از سرزمین ترک می‌کند و در خوزستان نبردهای خود را با دشمن ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به گستردگی حمله دشمن تصریح کرد: به علت مشخص نبودن خط حمله دشمن و متفرق بودن نیروها در روزهای اولیه حمله، عملیات "بکاو و بکش" به عنوان عملیات ویژه خلبانان هوانیروز در روزهای اولیه جنگ تحمیلی دنبال می‌شود. این خلبانان از مقر بالگردهای خود در جنوب خوزستان اقدام به کاویدن و جستجوی دشمن، شناسایی و گزارش شکل خط حمله دشمن برای ترسیم صحنه نبرد نیروی زمینی و حمله به آنها را دنبال می‌کردند.

سرهنگ خلبان بهمن ایمانی افزود: اصول عملیاتی این خلبانان زدن ابتدا، انتها و وسط ستون دشمن به وسیله موشک‌ها و راکت‌ها بوده است و از این طریق ستون دشمن قفل و نیروهایشان دچار سردرگمی می‌شدند.

وی ادامه داد: نیروهای خودی با طراحی‌ها و ابتکارات فرماندهانی چون شهید چمران اقدام به ایجاد سدهای کوچکی در بالادست کارون می‌کردند و به وسیله موتور پمپ‌های کشاورزی و تراکتورها آب را به داخل دشت منتقل می‌کردند تا با ایجاد باتلاق مصنوعی مانع گسیل دشمن از طریق دشت شوند و لذا دشمن مجبور بود حمله خود را از طریق جاده آسفالت دنبال کند و این هدف بسیار خوبی برای خلبانان هوانیروز ارتش بود.

این استاد خلبان ارتش تصریح کرد: پس از این عملیات‌ها هوانیروز سازماندهی بیشتری پیدا می‌کند و هوانیروز با مدیریت ستاد کل در عملیات‌های مختلف حضوری موثر داشته است و حماسه‌های بی‌بدیلی توسط خلبانان خلق می‌شود که از جمله آن حضور سرلشکر خلبان منصور وطن‌پور است که برغم اینکه فرمانده پایگاه آموزشی اصفهان بود، در صحنه نبرد حضور فیزیکی پیدا می‌کند و در نبرد با خودروهای زرهی دشمن در جنوب اهواز به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود.

وی ادامه داد: با سازماندهی نیروهای ارتش، تشکیل سپاه پاسداران و بسیج برخی عملیات‌های مشترک یا اختصاصی توسط سپاه با ارتش انجام‌ شد ولی در همه این عملیات‌ها اعم از عملیات‌های مشترک سپاه و ارتش یا عملیاهای دیگر به گواهی تاریخ هوانیروز ارتش در شناسایی، پشتیبانی رزم، لجستیک امکانات، تجهیزات و نفرات و امداد حضور موثر داشته‌ است.

رئیس گروه معارف جنگ پایگاه چهارم هوانیروز ارتش گفت: خلبانان هوانیروز در آزادسازی آبادان و خرمشهر، عملیات های طریق القدس و فتح المبین آنقدر حماسه آفریدند که شهید چمران در خصوص این خلبانان اذعان می‌کند که هوانیروزی‌ها فرشتگان آسمانی‌اند یا مقام معظم رهبری در خصوص شهید شیرودی تصریح می‌کنند که شهید شیرودی اولین نظامی است که در نماز به او اقتدا کردم او آمرزیده است و این رفتار در اصل بها دادن رهبران و نخبگان فکری جامعه به حماسه‌های بی‌بدیل هوانیروز است.

وی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس برخی عملیات‌ها با محوریت هوانیروز انجام شد به عنوان مثال در عملیات‌های بدر و خیبر براساس طرح تاکتیکی خلاقانه‌ای که توسط سپهبد شهید صیاد شیرازی آماده شده بود، ۱۱۰ فروند بالگردهای هوانیروز اقدام به هلی برن ۱۹ هزار و ۴۰۰ پاسدار، بسیجی و کماندوهای ارتش و تکاوران تیپ۵۵ شیراز می‌کنند و دشمنی که گمان می‌کرد هور یک مانع طبیعی در برابر رزمندگان ایرانی است با این هلی‌برن غافگیر می‌شود.

سرهنگ خلبان ایمانی اظهارکرد: در این عملیات ۲ فروند از بالگردهای ایران توسط هواپیماهای دشمن مورد اصابت قرار می‌گیرند و در هور سقوط می‌کنند که طی آن ۲نفر از خلبانان و سه متخصص فنی به اسارت دشمن در می‌آیند ولی این نفرات موفق می‌شوند از یک سو با نفوذ به قرارگاه فرماندهی تیپ دشمن و از سوی دیگر تحت تاثیر آتش نیروهای خودی و ابتکار عمل خود بیش از ۴۰۰ نیروی دشمن را به اسارت گیرند که روایت این واقعه در کتاب‌های "اسارت در هور" و "نبردهای ماندگار ارتش" برای تاریخ ثبت شد.

وی ادامه داد: حماسه‌های ارتش در طول دفاع مقدس بسیار است و امام خمینی (ره) در همین راستا طی پیامی به خلبانان نیروی هوایی و هوانیروز در پنجم مرداد ۶۷ آورده اند؛ "شجاعت شما دل تمامی میهن دوستان و اسلام باوران را شاد کرد، شما در‏‎ ‎‏صحنه های سخت کارزار به دشمنان میهن عزیزمان آموختید که دیگر خیال تعرض به‏‎ ‎‏کشورمان و مکتب حیاتبخش هم میهنانمان را ننمایند. ‏ اینجانب دست یکایک شما را می فشارم، و از صمیم جان به شما دعا می کنم."

رئیس گروه معارف جنگ پایگاه چهارم هوانیروز ارتش با اشاره به نقش هوا نیروز در سال‌های پس از دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: با پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی هوانیروز ارتش در عرصه‌های سازندگی از جمله انتقال متخصصان و تکنسین‌ها، اکتشاف میدان‌های نفتی و گازی در خوزستان، بوشهر، قشم و برخی نقاط دیگر حضوری موثر داشت و خود اینجانب افتخار داشتم در اکتشاف برخی میادین نفتی در سال‌های ۷۹ و ۸۰ حضور داشته باشم.

سرهنگ خلبان ایمانی به حضور ارتش در امدادرسانی در حوادث و بلایای طبیعی اشاره کرد و افزود: در زمان زلزله بم وقتی به همراه ۵ بالگرد هوانیروز به منظور انتقال امکانات و نیروهای امدادی در صحنه حاضر شدم جز اولین افرادی بودیم که برای امداد خود را به مردم بم رساندیم و از بالا شاهد بودم که شاید تا ۱۰۰ کیلومتر قبل از بم خودروها در هم قفل و امکان امدادرسانی زمینی و برقراری ارتباطات به کلی قطع شده بود.

وی به حضور خلبانان هوانیروز در حادثه‌های رودبار، منجیل، سیل سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در حادثه سقوط پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان با ۶۶ مسافر و خدمه پروازی در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ در کوه دنا افتخار داشتم در پرواز شناسایی و جستجوی اجساد این مسافران حضور داشته باشم.

این استاد خلبان ارتش به شهادت جمعی از خلبانان هوانیروز در این امدادرسانی‌ها اشاره کرد و گفت: هوانیروز ارتش همانگونه که در سالهای دفاع مقدس با تقدیم ۲۴۶ شهید، ۶۰۰ جانباز و ۸۴ آزاده، ایستادگی داشت در سالهای پس از جنگ در عرصه امدارسانی و دیگر ماموریت‌ها شهیدانی تقدیم راه دفاع از امنیت و آرامش مردم کرد که از جمله آنها خلبانان شهید پیمان فرهنگ، حمید رحیمی‌فرد، مسعود خواجوی هستند که از ابتدای خدمت با این شهدا دوستی و رفاقت داشتم و از نزدیک شاهد ایثار، فداکاری و حماسه‌آفرینی این شهدا بودم که چگونه در سکوت و گمنامی خدمت کردند و در نهایت به فیض شهادت نائل شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام